A hatodik Zwack

Nem tudtam, hogy Wallenberg és Demján is kellett hozzá. Mert, hogy II. József – állítólag – azt mondta, hogy „Das ist ein unicum”, az ugye sokaknak megvan. De hogy utána […]

Bővebben

Mondd meg ki vagy, a magyar cég megkeresi álmaid lakását

A technológia egyre fontosabb szerepet kap a felpörgő magyar ingatlanpiacon, de nem csak az erős franchise-hálózatok fejlesztenek. Egy most indult magyar startup teljesen új alapokra helyezi a keresést, a mennyiségi szemléket helyett a minőséget célozzák. Edukálják a hirdetőiket és okos algoritmusokkal keresnek személyre szabott ingatlanokat. 

Az eddigi gyakorlattól eltérő modellben működő ingatlanos szolgáltatást szeretne nyújtani a magyar piacon egy új szereplő, a Livlia. Ennek megfelelően sokféleképpen kereshető, térképalapú online oldalt fejlesztettek, amiben például a családi állapot menüpont alatt az egyedülálló, a párban élő, a családos, vagy éppen a kisállattal rendelkező éppúgy könnyen böngészhet, mint az, aki pusztán befektetési céllal vásárolna vagy bérelne ingatlant.

A Livlia nyitóoldala.

A Livlia nyitóoldala.

A Livlia fejlesztői szerint egy ingatlannál egy térképes alkalmazás sok hozzáadott értéket adhat. Be lehet például állítani, hol van a munkahelyünk, a gyerekünk hová jár óvodába és a program minden egyes lakáshoz kiszámolja, hogy autóval, tömegközlekedéssel, bringával vagy éppen gyalog mennyi időt vesz igénybe a közlekedés. Sőt,

ha elindulunk egy úton, akkor az applikáció összegyűjti azokat az ingatlanokat, amiket azon a környéken árulnak.

A térképes alkalmazás miatt azt is meg tudják mondani, hogy milyen internetcsomagok elérhetők az adott ingatlannál. „Ha egy cég irodát bérel, akkor az egyik legfontosabb szempont, hogy milyen ott az internetelérés. Mi már kétszer befürödtünk ezzel, mert bár jó helyen voltunk, de műemléképületben, ezért a net eleve nem lehetett jobb minőségű. Szolgáltatásunk erről is információkat tud adni“ –magyarázza Ercsey-Orbán Péter, a Livlia társalapító-vezetője. Szoftverükkel a kerületenkénti válogatások mellett a leginkább légszennyezett vagy fényszennyezettebb környékek, illetve a legtisztább levegőjű vagy olyan lakások leválogatása is lehetővé vált, ahol a csillagokat látni az erkélyről.

A Livlia alapító csapata: Szilvai Zoltán, Potoczki Dávid és Ercsey-Orbán Péter.

A Livlia alapító csapata: Szilvai Zoltán, Potoczki Dávid és Ercsey-Orbán Péter. Fotó: The Orbital Strangers Project

„Régóta motoszkált a fejünkben, hogy baj van az ingatlanpiaccal, aztán egy baráti társaságban találkoztunk mi hárman, beszélgetésünkből pedig létrejött a Livlia“ – mondja Ercsey-Orbán Péter, aki egyik társával, Szilvai Zoltán fejlesztési vezetővel már hét éve dolgozik együtt. Barátságuk a Pázmány Péter Egyetemen kezdődött, ahol mindketten mérnök-informatikusnak tanultak. Munkakapcsolatuk is ekkor indult, majd a diploma megszerzése után 2014-ben két másik befektetővel együtt reptereknek fejlesztettek szolgáltatásokat (ez volt a Kifly Connect), és kezdtek belekóstolni a startupok világába. Első vállalkozásuk nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ám mégis profitáltak belőle, mert a befektetőktől is sokat tanultak, és mert alaposan megismerhették a térképalapú alkalmazásokat, és az ott megszerzett tapasztalataik is hozzájárultak a Livlia ötletéhez.

Az említett baráti társaságbeli ismeretség révén aztán harmadikként csatlakozott hozzájuk Potoczki Dávid, aki a két alapítóval ellentétben az ingatlanosok világából érkezett. Péter és Zoltán ugyanis olyan partnert kerestek, aki tisztában van a piaccal, jól látja annak ellentmondásait, problémáit és kész máshogy tekinteni a szektorra.

Ötletük megvalósításához elegendő szabad kapacitásra, elszántságra, no meg némi pénzre volt szükségük. Saját tőkéből és baráti kölcsönökből összejött annyi, ami lehetővé tette, hogy egy minimális csapattal az alapterméket le tudták fejleszteni, és azzal már befektetőt tudtak magukhoz vonzani. A három alapító így találkozott a Zakor Sándor és a Herczeg testvérek nevével fémjelzett AndGo Partners befektetőivel, akik beszálltak annyi pénzzel, amivel a kezdeti időszakot – amely egy ilyen vállalkozás létjogosultságát és potenciális lehetőségeit megmutatja – már ki lehet gazdálkodni, és így a cég életképesen működhet tovább (a pontos összegről nem akartak nyilatkozni). „Mindenképpen olyan magánszemélyeket szerettünk volna a cég mögé, akiknek van vállalkozói tapasztalatuk: ők lettek az AndGo Partners, akikkel rekordidő alatt sikerült megállapodnunk.“

“A Livlia.com sok szempontból eltér a hagyományos startupoktól: éveken át előkészített projektről van szó, amely >>két lábbal áll a földön<<. Nem csak szerelemprojekt, hanem egy olyan lehetőség Magyarországon, amely már középtávon is átformálja az ingatlanpiacot, mind a B2C, mind B2B szegmensben – magyarázza Treznyák Tamás, az AndGo Partners befektetési igazgatója, miért láttak lehetőséget a cégben. – Örömmel álltunk mellé, hiszen nem csak Péterék lelkesedése, hanem szakmai tudása is meggyőző. Kifejezetten fontosnak érezzük, hogy csak reális megtérülési számokkal rendelkező, a piaci igényekre reagáló kezdeményezéseket támogassunk, így az, hogy a jelenlegi monopolpiacon egy itthon új, de a tengerentúlon már bizonyított szemlélettel érkeztek hozzánk az alapítók, nyitott kapukat döngetett. A hazai ingatlanpiaci boom, amelyre a piac már sok éve várt, bekövetkezett, így a kedvező piaci körülmények, valamint a humán és technológiai feltételek optimális együttállása jött létre a Livlia.com indulásakor.”

Mi ez a fura név? 

Mi ez a furcsa név, a Livlia?  „Tudjuk, hogy egy jó brandnév már félsiker. A névadás során két irányból közelítettük meg a problémát. Semmiképpen nem szerettük volna, ha konkurenseink nevéhez hasonlóan szerepel benne az ingatlan szó“ – mondja Ercsey-Orbán Péter. Olyan nevet kerestek, ami nem jelent semmit és amit jól lehet brandelni nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is. Számukra vonzó és követendő példát jelentett a San Francisco-i Trulia ingatlanos vállalkozás, ezért az ő nevükből vették a lia utótagot, amihez az élhető, élő live előtagot tették.

Ezzel is azt akarván hangsúlyozni, hogy ők igazi, elven hirdetéseket szeretnének hozzáférhetővé tenni.

Az alapítók egyetértettek abban, hogy ma monopolhelyzetben lévő cégek uralják az ingatlanos piacot. Ennek egyik következményeként döntően a mennyiségelvű szemlélet az uralkodó, a minőség háttérbe szorul és ennek torzító hatása minden szereplő számára hátrányos. Mind a magánszemélyek, mind az ingatlanosok – üzleti partnerek, ingatlanirodák, franchise-ok – rosszul járnak ezzel. Mindeközben mindenki a minőséget keresi, annak érvényesülése nem biztosított, a piacon pedig egy betöltetlen „minőségi rés“ támadt.

Minőségi hirdetést ígérnek, a top kategóriára lőnek.

Új játékos az ingatlanpiacon, a Livlia. Minőségi hirdetést ígérnek, a top kategóriára lőnek. Fotó: The Orbital Strangers Project. 

Ercsey-Orbán Péter a mennyiségi szemlélet érzékeltetésére a következő példát hozza fel: „Tegyük fel, hogy valaki egy ingatlanirodát működtet. Szeretne megjelenni egy honlapon, vagyis feltenné oda a hirdetéseit. Annak ellenére, hogy a szolgáltatásért, amit igénybe vesz, havidíjat fizet, azért, hogy a hirdetései az oldalon a keresés során valóban előre kerüljenek, plusz krediteket kell fizetnie.  Ennek következményeként aki többet költ, az kerül előre.

A kevésbé tőkeerős ingatlanirodák így hátrányba kerülnek, annak ellenére, hogy mondjuk jó minőségű szolgáltatást kínálnak.

Kisebb tőkeerejük miatt lehet hogy csak a tizedik oldalon jelenik majd meg az ajánlatuk, vagyis az ingatlant keresőknek sokat kell klikkelni hozzá. Ez a piacon mindenképpen torzulást okoz.“

A Livliánál ezzel ellentétben nem kreditek, hanem a minőség alapján lehet a listán előre kerülni. Ez egyszerre jelenti a hirdetési minőséget és az adott iroda referensei vagy éppen a magánszemélyek általi értékelést. Az így kapott adatok alapján egy aggregált szám keletkezik.

A magánhirdetők sokszor azért kerülnek hátrányba ingatlanjuk meghirdetésekor, mert gyenge minőségű a hirdetésük: nincs, vagy rossz minőségű a kép, vagy éppen nem megfelő a leírás, esetleg hiányoznak az adatok.

A Livlia számára fontos az edukáció is, ezért

a potenciális magánhirdetőket megtanítják arra, hogyan kell minőségi hirdetést készíteni.

Ezek megalkotásához a szoftverük számos segítséget ad: feljavítja a fotót, megnézi a rendszer, hogy annak melyik része sötét. Ha például nincs elegendő illusztráció, akkor a környékről plusz képekkel egészíti ki. Ezek alapján már garantált minőségű hirdetési profil áll elő.

A Livlia szolgáltatása jelenleg ingyenes, mely 2018 márciusától válik fizetőssé. 2018-ban több fontos lépést is szeretnének megtenni. Ezek egyikeként jövőre már önfenntartók szeretnének lenni, továbbá külföldön is megvetnék a lábukat – első körben Németország felé szeretnének nyitni. A terjeszkedéshez további tőkét kívánnak bevonni, távlati célként pedig a Livlia regionális vállalkozássá nőné ki magát.

 

"Az oligarcha szó csak arra jó, hogy megsértsenek vele embereket."

 
Csányi Sándor, a leggazdagabb magyar