Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Júzerek vagy lúzerek?

A Startup Hét Debrecen záró programsorozata. Pezsgős reggeli és sörözős este ütős startupokkal a pódiumon, parázs hangulat, ingyen pálinka.

A nap üzleti reggelivel kezdődött a Debrecen HUB közösségi irodában. Komoly előkészületek, prémium minőség az ellátásban és a programokban is. Ilyen az, ha team coach vezeti a programot – már ismerhetjük Katonáné dr. Kovács Juditot, társa pedig Bujdosó Ágnes, vagyis a HUBleányok, ahogy a szervezet első szülinapján elnevezték őket. A szervezés nem egyszerű: “A friss alapanyagokért időben fel kell kelni, azokat el- és elő kell készíteni, figyelni a választékra és persze a minőségre, mindezt szépen prezentálni, kávét, teát, narancslevet, pezsgőt (!) bekészíteni, regisztrációs nyakpasszokat kikészíteni, a szükséges eszközöket megszerezni – hogy mire megérkeznek az első vendégek, már minden készen várja őket.”

A webfejlesztő, cégdigitalizáló, marketinges, tréner és személyi bankár között a párbeszédek angolul és magyarul folytak, a különböző, vállalkozói fejlődéstörténetekben visszatérő közös pont Debrecen. Bár többen nem itteni születésűek (például Írországban, vagy éppen Ausztriában nevelkedtek), vállalkozásuknak a legideálisabb terepet mégis ebben a városban találták meg.

1

2

Katonáné dr. Kovács Judit és Bujdosó Ágnes

3

Közösségi irodatér babzsákfotel nélkül.

Volt még délután egy nagyvállalati innovációs program bemutatkozása, a National Instruments Óvodától a Startupokig című projektjéről. A projekt lényege, hogy induló hardveres cégeknek adnak inkubációt, 97%-os kedvezményt a szoftverükből (az a kicsi is csak a komolysági szűrő miatt kell), és partnerséget, networköt. Aki valamilyen méréstechnológiai startupon töri a fejét (pl. raktárrendszerek, dinamikai vizsgálatok, stb.), az adjon be egy jelentkezést, nincs tolongás a kapuk előtt.

Koccintás helyi vállalkozásokkal

Este 8 előtt már sorok a bejáratnál, kapunyitáshoz közeledik a Business&Beer. A rendezvény mottója “céltudatos, sikeres, debreceni”, amihez tartja is magát, csak a héten hozzátette, hogy startupper. A szervező és házigazda Süvöltős László, aki precízen tartja a kezdést, szünetet, zárást, fegyelmezi a lazuló figyelmet, és csipkelődéseivel belekérdez a történetek közepébe. Helyszín egy belvárosi szórakozóhely, ami éppen ma két éves, csak hogy legyen tánc is.

5

Süvöltős László, a Business&Beer házigazdája, a Startup Hét Debrecen egyik főszervezője

Telt ház, 110 ember a szűk téren, live stream a terem másik felében, facebook live videó az otthon ülőknek, és tévéfelvétel a később nézőknek. A három vendég három vállalkozó, akik éppen startupot építenek Debrecenben, véletlenül pont mind technológiait, de nagyon különböző háttérrel.

4

Az első az előző napi startup verseny második helyezettje, Botos Tibor a Planmaster3D csapatából. Tibor mára lazábbra vette a figurát, és a jól begyakorolt, befektető-simogató pitch helyett őszintén mesél hátteréről. Állatorvosból lett kidobó, pénzügyi tanácsadó, és magántanár is. A sor vége egy sertéstelep Írországban, ahonnan nehezen adja magát a fogászati startup ötlet, de Tibor hozta a választ magával: a disznónak 44 foga van, az embert könnyebb ellátni. Így indult el tizenegy éves története, amiből lett egy saját sikeres fogászati turisztikai cég, egy londoni fogklinikában résztulajdonosság, és a Planmaster3D startup, ami intelligens ügyviteli rendszert ad fogorvosoknak, és 3D-s animációval egészíti ki a kezelési tervet (hogy lásd mi fog a szádban történni).

6

Botos Tibor, Planmaster 3D

A második paneltag Attila Madzsid Al-Gharawi, arab-magyar szülőktől, tökéletes magyarsággal, hiszen nyelvtanító mobilalkalmazást fejlesztenek, ez a Xeropan. Letöltésszámuk a százezret súrolja, nyártól van prémium (=fizetős) verzió is. Ő egy műanyaggyárban kezdett diákként, ahol megtanulta a fegyelmet. Majd évekig próbált bejutni az egyetem angol szakára, ez csak a negyedik évre sikerült, de kitartóvá vált. Közben a szigetországban nyelvet gyakorolt, így itthon már a suli mellett nyelvtanárként dolgozhatott, amit a mai napig szeret és csinál.

8

Attila Madzsid Al-Gharawi, Xeropan

A harmadik színpadra szólított vállalkozó Egri Zsolt, a BitNinja (server security startup) és a Web-Server (hosting, tárhely, domain biztosító) alapítója. Előbb volt meg a stabil Web-Server, majd hét próbálkozást követően jött a startup ötlet. A korábbi bukások között eltelt 5-6 év, volt optikusi vállalatirányítási rendszertől egyszerű hírlevél küldő szoftverig minden. Zsolt szerint a sikerből nem lehet tanulni, kell a bukás az igazi leckékhez. A BitNinja célja az internet biztonságosabb hellyé tétele, számai alapján 1500 szervert szolgál ki manapság, háromnegyedrészt fizetős ügyfelet.

7

Egri Zsolt, BitNinja

Hol a határa Debrecennek?

Közös vélemény, hogy az alapító-ötletgazdának száz felé kellene szakadni, hogy mindenhol ott legyen és rálásson. Tibor szerint a legnagyobb baj, hogy a vállalkozói agy 0-24 pörög, nem tud (vagy csak nehezen) kikapcsolni a családdal sem. Zsolt pedig a csapat koordinációt is előveszi problémaként, hiszen fél év alatt duplázódtak (10-ről 22 főre), és az ütem úgy tűnik tartós lesz.

A BitNinja még pár csapatduplázást fel tud szívni helyben, először csak értékesítéssel nyitnának a tengerentúlon. Attila már árnyalja a képet, mert könnyen talál lelkes embereket a Xeropanhoz, de látja maga előtt a korlátokat. Tibor pedig bele is ütközött már, számára az angolul tökéletesen (=skót nyugdíjas) beszélőből kevés van, fogászathoz is értő egyáltalán nincs. Itt azonnal alakult is egy vita, mert Zsolt szerint nem véletlen, hogy a külföldi multik Debrecenbe hozzák a munkát, van itt ember bőven mindenkinek, csak meg kell fizetni. Persze ők is fiatalokból képeznek szakembert, mert server security ninja nincs minden árnyékban. A Planmaster családias környezetet ígér, a Xeropan széleskörű fejlődési lehetőséget, a BitNinja meg átláthatóságot és komplexen kihívó feladatokat.

Benéztünk a zsebekbe is, kezdve a befektetett összegekkel. Zsolt a diákhiteléből kezdte a Web-Server felépítését (1,5m Ft), majd a BitNinjába már komolyabb összeget tolt (8-10m Ft), ahova kapott egy helyi vállalkozótól még 10m Ft-ot, és egy londoni akcelerátor program is adott 6m Ft-ot. Ez utóbbit 250 milliós cégértékelésen vásárolták egy évvel ezelőtt, amióta minden mérőszámukat duplázták a ninják. A londoni kirándulás után 50-60 befektetővel tárgyaltak (csak külföldiekkel), és egy hajszál hiányzott az 1 millió fontos befektetéshez – a probléma az volt, hogy nem akartak Londonba költözni. Plusz Zsolt szerint még nincs meg az a képletük, hogyha kérnek a befektetőtől X milliót, akkor 6 hónap alatt ők 2X-et tudnak visszaadni. Ha ez meglesz (ami a sikeres új piacra lépési stratégia képlete), akkor tudnak majd újra befektetőket felkutatni.

Attila szerint a Xeropannak öt évvel ezelőtt még szerencséje volt, mert ötletre is kapott forrást. Mára már a prototípus az elvárt, de nem ritka, hogy vevőket és pozitív cashflowt vár el a befektető. Eddig 100 milliót égettek el a projektre (a társtulajdonos befektetését), ahol a fedezeti pont is csak 2017 közepére van tervezve, ott érhetik el a nettó 3 milliós havi árbevételt. A Planmaster pedig a fogászati turizmusból fordítja vissza a forrást a startupba, százmilliós ott is a nagyságrend, társtulajdonos lett közben a vezető fejlesztő is. Ők most keresnek külső befektetőt, konkrét tervük van 4 régió bevételére, ezzel a világ fogorvosainak hetedét elérnék. 360 millió Ft-ot kérnek, amit másfél év alatt használnának fel, és a fedezeti pont utáni bevétel (tervezetten havi nettó 50 millió Ft) 90%-át visszaforgatnák működésre, növekedésre.

15

10

Júzerek vagy lúzerek?

Nagy vita alakult ki, hogyan a legjobb a külföldi piacra lépni. Ki kell-e fejleszteni a tökéletes terméket (Planmaster és Xeropan) vagy a lean startup metodológiát követve kell építkezni (BitNinja). Abban is vita volt, hogy mit ér a Xeropan százezer közeli letöltőszáma, ha a nyári piacra lépés, amikor 8 országban indultak el, teljesen vegyes fogadtatásra találtak. Most ismerkednek a piaccal, és próbálják megérteni, hogy a nyelvtanító alkalmazásuk miért siker Brazíliában és Németországban, és miért bukó a Távol-Keleten. A Xeropan megoldása, hogy vevői csoportokat képez, országonként 400 főt, akiket „tanácsadóknak” nevez, és rajtuk teszteli az új fejlesztéseket.

A Planmaster terjeszkedése orvoslátogatókkal történik az új országokban, ezt támogatják meg széles digitális direkt marketinggel, és megjelennek a legfontosabb regionális kiállításokon, vásárokon. A piacukon a bizalom a legfontosabb, itt ha egy fogorvost megszereztek, akkor ő ragaszkodó, sokáig hű marad a technológiához. A BitNinja terjeszkedése a júzerek helyett a lúzerekre épül: az általuk védett szervereket folyamatosan támadják más szerverek, akiknek értelemszerűen tudják az IP címét. Erre írtak egy automatikus üzenetküldőt, ami ír az adott IP cím adminisztrátorának: „Hello, a szervered vírusos és megtámadta a miénket, tudsz róla? Szerencsére minket a BitNinja véd, javasoljuk használd ezt te is.” Mára 1500 fizetős ügyfelük van globálisan, 86 országban – egy sem Kínából.

Abban viszont egyetértés volt, hogy az analitika a marketing lényege. Az adatokra kell építeni minden döntésünket, mégpedig főleg azokra az adatokra, amik a vevőktől érkeznek vissza. Aki ezt teszi, annak az üzlete várhatóan szárnyalni fog.

Ezzel a programmal lezárult a Startup Hét Debrecen 2016 programsorozata, ahol 5 főprogram és 10 kísérő program került megrendezésre, 3 főszervezővel, és 30-40 programszervezővel, több mint ötszáz résztvevővel.

Valóban megmozdult valami Debrecenben, röpködtek a szervezetek, cégek, lelkes és elhivatott emberek nevei. Nagyjából kiderült, hogy mindenki mindenkivel kapcsolatban van és kommunikál, szervez, egyeztet, képzi magát és a többieket, a számos kis közösség egy pulzáló, legfőképpen alulról szerveződő rendszerré áll össze. Megpróbáltuk ezt ábrázolni is, különös tekintettel a kulcsemberek hálózatépítő szerepére:

Web

(Grafika: Látványos Grafikai Művek)

Társszerző: Rab Máté, Fotók forrása: a Debrecen HUB facebook oldala, valamint Tóth Attila, dvstudio.hu.

 

 

 

“Fiam, soha ne ígérd meg egy angol lánynak, hogy elveszed feleségül, hacsak nem gondolod komolyan. Ők elhiszik.”

báró Gelsey Henrik, báró Gelsey Vilmosnak 1942-ben