A Forbes-címlapos, aki Trumppal szelfizik

Kapitány István a Forbes címlapján mosolyog. Kapitány István a Fehér Házban, Trumppal szelfizik (és mosolyog). De kicsoda Kapitány István? Annak ellenére, hogy aligha van nála magasabb pozícióban dolgozó magyar menedzser […]

Bővebben

Halácsy Péter, a Budapest School alapítója, az alternatív iskola új játékboltjában. Fotó: Orbital Strangers

Játékboltot nyitott a Budapest School

Az alternatív iskola profiljához igazodóan egyedi játékokat árulnak. Szóval nyitottak egy boltot.

„Ha egy szülőnek eszébe jut, hogy venne valami értelmes játékot a gyerekének karácsonyra, amivel még januárban is játszani fognak, és mi jutunk eszébe, akkor jól lőttük be a Budapest School Shopot” – foglalta össze Halácsy Péter, a Budapest School egyik alapítója a Pozsonyi úti iskola mellett nyílt játékbolt alapkoncepcióját. A 2015-ben indult Budapest School a közoktatással szemben kínál alternatívát az általános iskolás korú gyerekeknek, jelenleg 5 helyszínen 150 gyerek jár hozzájuk.

„Olyan játékokat válogattunk össze, amelyeket mi is szívesen odaadnánk a gyerekeinknek, a barátaink gyerekeinek, többségüket pedig használjuk az oktatásban vagy az iskolán kívüli workshopokban” – folytatta az alapító, aki a Prezi alapítója volt, de mára már életében átvette a főszerepet a Budapest School. Az öt működő egységet mind szülők hozták létre a gyerekeiknek, az alapítók között Péter mellett Halmos Ádámot, Vészi Gábort és Somlai-Fischer Ádámot ismerhetik az olvasók. Ezenkívül Pozna Anita, Tesfay Sába és Roszik Linda is az alapító csapat része.

dsc_8731

Programozható robot is van. Péter workshopot is tart az iskolában, ahol épp ilyenen tanulnak programozni.

A Pozsonyi úti iskola az első helyszínek egyike, az elhelyezkedése is adta, hogy boltot inkább itt nyissanak, mint a Római parton vagy a Breznó közben, ahol nincs átmenő forgalom. Az augusztusban nyílt bolt mögött egyelőre csak két teljes lezárt hónap áll, de az már most látszik, jól gondolkodtak, a Pozsonyi út eleji bolt bevonzza a vásárlókat, sokszor még a turistákat is. Saját fejlesztésű játékuk még nincs, így a piacon elérhetőeket forgalmazzák, sok a csináld magad típusú és a STEM-játékok. (A STEM egy mozaikszó, az angol Science, Technology, Engineering és Math szavak kezdőbetűjéből származik, tehát minden, ami tudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika.) Első látásra is egyértelmű, hogy gyerekkönyvekből is egyedi a válogatásuk, a népszerű mesekönyvek mellett a szülőséget taglaló kiadványok és sokféle izgalmas, érdekes megoldásokkal operáló ismeretterjesztő könyv van. A rövid bevezető időszak alatt az derült ki, hogy minden fogy, ami Minecraft, de népszerű egy, a Reflexshop által gyártott társas (a Mars Terraformálása) és a gyerekeknek szóló ismeretterjesztő könyvek, mint az Első könyvem az univerzumról.

A bolt kialakítása nehezen elválasztható az iskola kialakításától, a Pozsonyi úti egység felújítása 100 millió forintba került (tehát ebben benne van a boltrészé is), a kezdő árukészletre nagyjából 10 millió forintot kellett költeni.

Üzleti koncepciónk rém egyszerű és valószínűleg már a fehérvári vaskereskedő dédnagymamám is ezt vallotta: többért add el, mint amennyiért veszed.

„Magyarul: kereskedünk, amihez én kevésbé, de Halmos Ádám alapítótársam már jobban ért, ő a Libri könyvkiadót vezeti egyébként.” Jelenleg hárman dolgoznak a boltban és cél, hogy az ne csak fenntartsa magát, de két-három éven belül elérje a 100 milliós forgalmat (az egyelőre még beindításra váró webshoppal együtt), és gazdaságilag segítse az iskolákat is.

dsc_8746

Csak olyat árulnak, amit ők is odaadnának a gyerekeiknek vagy a barátaik gyerekeinek.

A tanárok a fenntartók

„A Budapest School most egy ötbázisú, 30 főt foglalkoztató, kb. 150 gyereket és kb. 300 szülőt magában foglaló, laza franchise-rendszerben működő iskolahálózat. Most fordulunk rá arra, hogy a lazából egy profin működő franchise-rendszer legyünk” – mondta Halácsy Péter arra a kérdésre, hogy épül fel jelenleg a boltot is kitaláló, működtető iskola. A modell az, hogy mikroiskolákat hoznak létre, ahol nagyjából 6 tanár foglalkozik egy helyszínen 40 gyerekkel. Fontosnak tartják, hogy szülő alapítsa az iskolát, és olyan szülő, aki a gyerekét is oda járatja majd. Az alapító szülő vagy család teljes jogú tagja lesz a tanári karnak (persze nem tanít), annak a karnak, amely az iskolát vezeti, irányítja. „Erősen tanárcsapatközpontú az iskolák vezetése. Nem a szülők és nem a gyerekek szoktak szavazni a nagy kérdésekben. És nincs igazából fenntartó, azaz a tanárok a fenntartók. A szülők véleménye nagyon fontos abban, hogy mit tanuljon a gyerekük. És van, amikor a tanárok nem tudják vagy nem akarják ezt a tanulást támogatni.”

Az öt iskolát jelenleg egy Központ segíti, egyébként mindegyik önálló egységként működik, nullszaldós elvárással.

„Néhány százezres mínuszok vannak, de a modell működőképes, az egyes egységek kijönnek a pénzükből.”

Bevételük pedig a szülői befizetésekből vannak, ebből 55 százalékot tanárra, 30 százalékot az épületre, 10 százalékot az étkezésre, 5 százalékot a fogyóeszközökre költenek. A szülők annyit fizetnek az iskoláért, amennyit lehetőségeikhez mérten tudnak, de a vállalási körök végén ki kell jönnie egy 120 ezer forintos havi családi átlagnak. Tehát ha valaki csak 20 ezer forintot tud fizetni, ő akkor jöhet hozzánk, ha valaki más pedig 220 ezret. „Ha egy kevesebbet vállaló családnak megvan a párja, azonnal felvesszük” – vázolta Péter.

dsc_8753

Iskolatitkár: Halácsy Péter

Amit jelenleg a hálózat nem tud kitermelni, az a Központ működésének a költsége, itt hárman dolgoznak jelenleg, Péter mellett Vészi Gábor és Tamási Dóri. „Régen azt mondtuk volna, mi vagyunk az iskolatitkárság.” Most az a cél, hogy a Központ dolgozóinak is legyen fizetésük, addig ezt saját zsebből finanszírozzák, illetve a munkájukért nem kérnek pénzt.

„Ma az a legnagyobb kihívás, hogy az iskolai szervezethez szokott embereket hogy tudjuk átszoktatni az üzleti élet normáihoz. Persze holnap simán lehet, hogy más lesz a legnehezebb.”

A gyerekek lemorzsolódása elég nagy volt az első évben (25 százalék), és a tanárok közül is sokan elmentek, de mind a tanári, mind a családok felvételi rendszerén alakítottak, hogy ez a lemorzsolódás már a kiválasztás alatt megtörténjen, így most már sokkal jobbak ezek az arányok.

Az alapítók most azt tervezik, adománygyűjtésbe kezdenek, hogy Budapest School mindenütt lehessen az országban, ahol van rá igény. „Sokat adtunk eddig mi, most már adjanak mások is erre a fontos célra. Ezzel segítenénk az újakat indulásban, de nyilván minden egységnek továbbra is önfenntartóvá kell válnia.”

Fotók: Egyed Péter

 

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő