Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kép: Orbital Strangers

212 millió forintért adták el a legrégebb óta működő magyar játékfejlesztő céget

A svéd Zordix AB megvette a debreceni Invictus Games Kft.-t, adta hírül a tőzsdei cég, ami így – elérve az 50 főt – megkétszerezte méreteit.

A felvásárlás nem teljesen váratlan. Az Invictus Games történetét a 2019. júniusi Forbes magazinban írtuk meg, Diviánszky Ákos és Kozák Tamás alapító-társügyvezetők pedig már akkor jelezték, hogy árulják a stúdiót.

„Több mint tíz céggel tárgyaltunk az akvizícióról, de sok céggel nehéz volt megtalálni a közös érdeket, mert vagy a cég és játékaik stílusa nem felelt meg nekünk, vagy mi voltunk nekik kicsik. A Zordix viszont ideális partnernak bizonyult, mind a termékeik, mind a cég méretek illetve az ajánlatuk tekintetében” – mondja Tamás.

A Zordix végül 970 ezer svéd korona (kb. 30,3 millió forint) készpénz és 5,8 millió korona (kb. 181,5 millió forint) értékű részvény fejében szippantotta be a magyar stúdiót, amit a továbbiakban is Ákos és Tamás vezetnek. Ezzel a manőverrel ők is részvényessé váltak, azaz nemcsak beosztottjai, hanem nagyjából 5 százalékban résztulajdonosai is a Zordixnak. Ezeket a részvényeket egyébként frissen bocsátotta ki a Zordix, és két évig lekötve maradnak.

A Zordix részvényeseknek írt közleménye szerint a svéd cég mérete megduplázódik az üzlettel, ezáltal pedig párhuzamosan több projektet is futtatni tudnak majd, illetve a korábbinál nagyobb léptékű fejlesztésekbe vághatnak bele. Az egyik egy folyamatban lévő munka, ami, ha révbe ér, jogdíjat fizet majd a magyar csapatnak. Ennek mértéke és mennyisége a vállat kötelezettségek teljesítésének függvénye.

Ők a legrégebbiek

Az Invictus a legrégebb óta működő magyar játékfejlesztő stúdió. Kozák Tamás és Diviánszky Ákos már 1994-ben összeálltak, hogy elkészítsék első játékukat, ami 1997-ben jelent meg, formálisan azonban csak három évvel később, 2000 lett Kft. az Invictus Gamesből.

A duó egészen a felvásárlásig tulajdonosa maradt a cégnek, ők is vezették az Invictust, ami – nevéhez méltón – olyan helyzetekből is győztesen keveredett ki, amik sok egyéb magyar stúdió vesztét okozták. Az egykor neves Digital Reality, Stormregion, Philos Laboratories – egyik cég sem létezik már, valószínűleg azért, mert nehezen vették a piaci változásokat, nem kezelték rugalmasan az üzleti modelljüket.

Mikrotranzakciós üzleti modell

Ezzel szemben az Invictus korán felismerte a mikrotranzakciós mobiljátékok lehetőségeit, most is ezzel foglalkoznak. Szemben a vevő Zordixszal, ami PC-s és konzolos játékok fejlesztésével foglalkozik. Ami közös a két cég portfóliójában, az a versenyjátékok iránti vonzalom: a svédek jetskis és terepjárós játékokat is készítettek, az Invictus pedig a mobilos korszaka előtt szintén versenyjátékokkal foglalkozott. Magyarországon főleg a 2000-ben kiadott- 1nsane című off-road játékról ismertek (ha valakit érdekel, a GOG.com-on kevesebb mint 10 euró fejében beszerezhető).

„Nagyon szeretnénk egy 1nsane-hez hasonló, PC-s és konzolos játékon dolgozni, ezzel régi álmunk teljesülne, amihez most reálisan közelebb is kerültünk” – válaszolta a Forbes kérdésére Kozák Tamás ügyvezető.

Nemzetközi szinten a mobilos fejlesztéseikkel tették le a kézjegyüket, a Give It Up! és a Froggy Jump voltak a legnagyobb durranásaik, előbbi sorozat eddig 71 millió letöltést produkált, és további négy része áll fejlesztés alatt. A Zordix összesen 10 különböző szellemi tulajdont szerez a felvásárlással, ezek többségét 10 milliónál is többször töltötték le a felhasználók.

Kép: Orbital Strangers

 

"Az a baj, hogy sok nagy cégnél, a procedúra a gondolkodás helyettesítőjévé válik. Arra bíztatnak, hogy úgy viselkedj, mint egy kis fogaskerék a komplex gépezetben."