Egyre kevesebben forgatták a nyomtatott kiadvány, így inkább nyugdíjazzák.
Szomorú hírt kapott a Forbes.hu: 70 év után megszűnik az IKEA-katalógus. A svéd lakberendezési óriás alapvetően üzleti okokból döntött így: az IKEA digitalizálódott, valamint megváltoztak a fogyasztói szokások, így a nyomtatott magazint egyre kevesebben forgatják.
Nemcsak a járvány miatt: a magazin népszerűsége nagyon visszaesett az utóbbi években. Szauter Zsolt, az IKEA Magyarország marketingvezetője elmondta:
„2017-ben a cseh-magyar-szlovák régióban 3,8 millió katalógust adtunk ki, 2020 augusztusában ez a szám már csak 350 000 volt.”
Úgy látják, hogy a fogyasztók többsége már nem az áruházban, hanem az interneten, a közösségi médiában és az influencerek segítségével tájékozódik lakberendezési kérdésekben.
Azonban nem nyom nélkül múlik el a katalógus: a tapasztalatokat beviszik az új kommunikációs formába, de erről még nem árultak el részleteket. Ugyanakkor jövő ősszel a cég megjelentet egy könyvet, tele lesz lakberendezési inspirációkkal, amely tiszteleg majd a 70 éves katalógus előtt. Addig is, az IKEA megosztott néhány fontosabb mérföldkövet a katalógus hét évtizedéből.
- 1951: Ingvar Kamprad, az IKEA alapítója saját maga állítja össze az első, 68 oldalas, svéd nyelvű katalógust. Az első katalógus címlapján az MK fülesfotel látható, barna kárpitozással. A katalógust 285 000 példányban nyomtatják ki és Dél-Svédországban terjesztik.
- 1998: Az első online kiadás, „IKEA at office”, egy kizárólag irodai/üzleti bútorokat tartalmazó különkiadás. A kitűzött cél a teljes katalógus online megjelentetése, azonban a számítástechnikai rendszer bonyolultsága miatt elhalasztják.
- 2000: a nyomtatott verzió mellett az IKEA katalógus digitális formában is megjelenik.
- 2001: az IKEA történetében először indul be az e-kereskedelem, Svédországban és Dániában.
- 2016: Az IKEA katalógus csúcskorszaka, 200 millió példányban terjesztik 69 verzióban, 32 nyelven és több, mint 50 piacon.