Hiszel abban, amit csinálsz?

 Honnan tudod, hogy hiszel abban, amit csinálsz? – kérdeztem a Corvinus Gazdálkodástudományi Karának végzős hallgatói előtt, a pesti Bálna épületében tartott diplomaátadón. „Például onnan, ha örömmel kiállsz egy ilyen tömeg […]

Bővebben

Így omlott össze Simicska Lajos médiabirodalma

Korábban már megszüntették a Metropolt és eladták a Class FM-et (az egyiket Habony Árpád lapja szorította ki a piacról, a másik esetében borítékolható volt, hogy a fideszes delegáltakkal feltöltött Médiahatóságtól nem kap rádiós frekvenciát). Simicska médiabirodalma gyakorlatilag összeomlott. Nemcsak politikailag volt kifizetődő számára a média egy ideig – jó pénzt is keresett vele. 

Simicska Lajos a Fidesz legfontosabb gazdasági háttérembereként komoly befolyást gyakorolt a magyar államigazgatásra is. Nem tudjuk pontosan, mi vezetett oda, hogy szakított régi harcostársával, Orbán Viktorral, de megsínylette a birodalom, amit kiépített. A Közgép látványos visszaesése mellett mára egyértelművé lett: Simicska nem kockáztat tovább, médiabirodalmát is leépíti. Utóbbi nemcsak fontos politikai támasza volt egykoron a Fidesznek, de a 2010-es “fülkeforradalom” után tulajdonosainak is szép hasznot hozott.

A médiaportfólió fenntartása komoly összegekbe került már a 2016-os üzleti évben is (ez a legutolsó elérhető adat jelenleg), állami hirdetések híján a tévé, a rádió és a két lap együttesen -1,7 milliárd forintos adózott eredményt hozott össze. A 2017-es adatokat még nem látjuk, nem lenne meglepő, ha ennél is durvább lenne a visszaesés.

Simicska médiaportfóliójában közterületi plakátcég, televíziós műsorgyártó mellett van újság és televízió is, és volt rádiója is. Nézzük meg, hogyan és miként épült le ez a birodalom.

2014 nyara – a HírTV tiltakozik a kormány által belengetett reklámadó ellen, kormánypárti politikusok is kritizálják emiatt a televíziót. Egyre több cikk szól arról, hogy Orbán Viktor kormányfővel összevesztek. (A Fidesz a tavaszi országgyűlési választásokon szintén kétharmadot szerzett, amit csak 10 hónappal később vesztett el.)

2015. február 6. – G-nap. Az elhíresült G-nap, amikor Simicska trágár szavakkal illette a kormányfőt miután az érdekeltségébe tartozó médiumok (Magyar Nemzet, HírTv, Lánchíd Rádió) vezető munkatársai közleményt jelentettek meg arról, hogy távoznak “lelkiismereti okokból”. A távozók elindították a Magyar Időket (az egykori Napi Gazdaság gazdasági napilapot alakították át teljesen) és a Karc FM-et. A Magyar Időket később megvásárolta Mészáros Lőrinc a Mediaworks-ön keresztül.

2015 tavasza – A Simicska-érdekeltségek közé sorolt műsorgyártó, a Hung-Ister nagy beszállítója a köztévének, a szerződéseket az MTVA felmondja a céggel, sikerműsorait mással gyártatja le.

2015. október 15. – Megvették a TV2-őt, de mégsem. Andy Vajna bejelentette, hogy megvásárolta a Tv2-őt, majd két óra múlva Simicska Lajos régi üzlettársa, Fonyó Károly is bejelenti, hogy lehívták a tévétársaság tulajdonára bejegyzett opciójukat. A Tv2 ideiglenes tulajdonosai ugyanakkor úgy alakították át a tv mögötti céghálót, hogy Simicskáék egy üres holdingcéghez jutnak végül hozzá, a második legnagyobb kereskedelmi csatorna pedig a filmügyi kormánybiztos-kaszinókirályé lett.

2016. január – Oszlopháború. A főváros úgy döntött, lebontja a Simicska-féle Mahir Cityposter hirdetőoszlopait. A cég biztonsági őrökkel védte a tulajdonát képező hirdetőoszlopokat, az ügy később bíróságra került, ahol Simicskáék nyertek. A főváros jogszerűtlenül mondta fel velük a szerződést, amit még akkor kötöttek, amikor Simicska a Fideszben fontos ember volt.

2016. május 23. – Simicskáék eladták a Class FM-et. A rádió az egyetlen országos frekvencia birtokosa volt, a frekvenciaengedélyt – már az új tulajdonossal – a rádió végül elbukta.

2016. június 13. A szintén Simicska köréhez tartozó Metropol 18 év után megszűnt. Az ingyenes fővárosi napilapot a Habony-féle Lokál szorította ki a piacról.

2017. április 20. Az Index. Kiderült, a korábban pletykált opció valóban létezett: Simicska érdekeltségébe került az Index, de az azonnal tovább is adta egy alapítványnak.

2018. április 10. Bejelentik a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió megszüntetését. A HírTv-től több embert elbocsátanak, visszafogják a kiadásokat, miközben a Heti Válasz is a túlélésért küzd: új befektetőt keresnek a hetilapnak a piacon.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő