A világ új ura, a drogériabáró és Polgár Judit

Öt év után először amerikai címlappal jelentkezik a magyar Forbes. Még egy újítás: 11 pontba szedtem mit találtok az ehavi magazinban.   1. Szamosi Zsófi színésznő, az Oscar-díjas Mindenki főszereplője, és […]

Bővebben

Így lehet az új rendszerben ingyen felvinni a kézicsomagot a Wizz-gépekre

A magazin jövő héten megjelenő novemberi számában lesz egy érdekes interjú Váradi Józseffel, a Wizz Air vezérigazgatójával. Egy, a hétvégén aktuálissá váló részt azonban kiemeltünk belőle és már most közöljük. Kiderül, mi kell ahhoz, hogy valaki extra díj fizetése nélkül is felvihesse a fedélzetre a kézicsomagját.

Szinte mesébe illően hasít az elmúlt hónapokban a Wizz Air, a magyar alapítású cég részvényeinek árfolyama alig fél év alatt duplázódott a londoni tőzsdén, a piac már közel ötmilliárd dollárra értékeli. Ennek apropóján készítettünk interjút Váradi József vezérigazgatóval, amelyben sok mindenről beszél a siker egyszerű titkától a Malév-csőd utáni rossz döntésükön át addig, hogy hamarosan egy harmadik magyar reptérről is indíthatnak majd járatokat.

Az interjú a magazin jövő héten megjelenő novemberi számában lesz majd olvasható, de aktualitása miatt kivettünk belőle három kérdést és választ. Most hétvégén áll át ugyanis a Wizz az új csomagszabályozására, megszüntetve azt a gyakorlatát, hogy már a normális méretű kézipoggyász szállításáért is pénzt kér. Így viszont biztos sok csomag nem fog felférni a fedélzetre, egy részüket el kell venni az utastól és betenni a csomagtérbe, a gép gyomrába. Azt már bejelentették rég, hogy csak az viheti fel biztosan magával a fedélzetre a kézicsomagját, aki vesz egy elsőbbségi beszállást. De nyitott kérdés marad, hogy min dől el, a több utas közül kitől veszik el és teszik a gép hasába a csomagját és kinél nem.

A következő interjúrészletből ez is kiderül.

wizzfeherorr

Most lép életbe az új csomagszabályozásuk. Ugyan megszűnt, hogy fizetni kell már egy normális méretű kézipoggyászért is, de aki nem fizet, az valószínűleg nem viheti magával a fedélzetre a kis bőröndjét, elveszik és beteszik a feladottak közé. Miért jobb az új rendszer?

A csomagkérdés a légiközlekedés Achilles-ínja, mindenki küzd vele. Nincs olyan, hogy jó csomagszabályozás. Az elmúlt évtizedekben teljesen megváltozott az iparág hatékonysága. 20 éve a légitársaságok 50-60 százalékos töltöttséggel üzemeltek, emlékszem, amikor a Malévval elértük a 60 százalékot, ünneplés volt. Most nemigen láthatunk olyan légitársaságot, aki 80 százalék alatt repül, vagy ha igen, akkor ezért nem látjuk már sokáig repülni. Ennek következménye, hogy egyszerűen nem férnek fel a kézicsomagok a fedélzetre, amire reagálnia kell mindenkinek, be kell vezetni valamilyen szelektív mechanizmust. Ezt el lehet sumákolni, hogy hozzátok csak, aztán majd a végén elvesszük és levisszük, de ez nem jó. Csúszni fog a járat, nem egyértelmű, hogy kitől veszik el, frusztrációt okoz. Mi most próbálunk olyan rendszert bevezetni, ami valahol hatékonyság alapú, de fair is: azt kapod, amiért fizetsz. Mindenki vihet ingyen egy csomagot, de az vagy az utassal utazik, vagy nem. Az elsőbbségi beszállás pedig jó szelekciós mechanizmusnak tűnik, mert ez egy plusz szolgáltatás, ez foglalja magában azt is, hogy a csomagod mindenképp veled utazik. Persze nem biztos, hogy ez tökéletes megoldás.

De hol a határ? Az elsőbbségit fizetőkön túl még kik vihetik fel a cuccukat és ez méretfüggő-e?

Tudjuk, hogy egy A320-asra 120 csomag fér fel. Ha van 40 elsőbbségi, akkor utána mehet még a következő 80 csomag.

Tehát érkezési, pontosabban sorban állási sorrendben? Aki elöl áll a kapunál, nagyobb eséllyel viheti fel a gépre a csomagját?

Nem tudok jobb megoldást, tökéletes nem létezik.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő