Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Hogyan töltődj fel munka közben?

A fáradt vezető nem tud motiválni és a csapata is fáradt lesz. Néhány tipp a feltöltődésre munka közben.

Jan Mühlfeit, a Microsoft korábbi európai elnöke azt vallja, hogy egy vezető életében nem az a legfontosabb, hogy megtanulja az időt menedzselni, hanem az, hogy az energiáját jól tudja beosztani, tudja, hogy mit kell tennie azért, hogy mindig elegendő legyen belőle. Az idő véges, és csak kiégéshez vezet, ha minél több mindent próbálunk belesűríteni. Az energia viszont végtelen, mindig meg lehet újítani. Ha felismerjük, hogy mi az, ami energiát ad – és persze mi az, ami elvesz – és időt szánunk arra, hogy a megfelelő időben feltöltsük energiabankunkat, akkor mindig lendületben fogjuk érezni magunkat és a munkavégzésünk is lankadatlan lesz. Így nem fáradunk bele abba, amit csinálunk, mert tudjuk, hogy hol és mikor kell abbahagyni, megpihenni, majd feltöltődve újra indítani a rendszert.

„Csúcsteljesítmény, egészség, és boldogság mind az energia ügyes menedzselésében gyökeredzik.” (Loehr & Schwartz)

Schwartz azt vetette fel, hogy ha tudatosan nem iktatunk be szüneteket az energiánk újra töltésére, akkor sosem fogunk 100 százalékon teljesíteni, hisz majd mindig tartalékolunk, hogy kihúzzuk a végéig. Tudatos létünk lényege, hogy felismerjük, mikor bővelkedünk energiában és mikor, mily módon kell feltölteni az elemeket. Kutatások bizonyították, hogy kb. 90-120 percig tudunk erőteljesen motiváltak és fókuszáltak maradni, majd szükségünk van egy 20-30 perces pihenő időre, hogy újra tudjunk töltődni.

Egy-két trükk, amelyet akár ma bevethetünk:

  • Osszuk fel kilencvenperces blokkokra a munkánkat, a feladatainkat, kizárva ezalatt minden zavaró tényezőt, hogy jól el tudjunk merülni az adott tevékenységben!
  • Előre tervezzük meg és tartsuk be a szüneteket a 90 perces blokkok után! Legyenek ezek 15-20 perces „lazítások” és töltsük azzal, ami feltölt és kikapcsol. Miért van az, hogy csak a feladatokat szoktuk megtervezni, de előre és ez által tudatosan a szüneteket, vagy a munkahelyi pihenő időt szinte sosem? Kikapcsolódási javaslatként „csatornát” válthatunk: ha eddig szellemi elfoglaltságunk volt, akkor a szünet szóljon fizikai vagy érzelmi töltetű tevékenységről.
  • Ha van a munkahelyen csendszoba, akkor oda is el lehet vonulni egy rövid lazító mindfulness gyakorlatra, amit akár csukott szemmel is végezhetünk.

A lelkesedés = energia + inspiráció

Az energia és az elköteleződés kéz a kézben jár. A lelkesedéssel átszőtt elköteleződés hozza ki a legjobb teljesítményt belőlünk. Ha alacsony egy vezető energiaszintje, akkor nem tud inspirálni, az viszont drasztikusan kihat az elkötelezettségre és az eredményességre. Nemcsak az övére, hanem a csapatéra is. Ha egy vezető nem inspirál, akkor nem is motivál.

Ábri Judit MA MCC,

Henley Business School (UK) Centre for Coaching tanára,

a Coaching Határok Nélkül (CHN) alapítója és vezetője

 

A szótár az egyetlen hely, ahol az eredmény megelőzi a munkát.