A használt autók piacán már megtörtént a paradigmaváltás: az USA-ban kétszer annyi használt autót adnak el, mint újat. A Back Market nevű online platform azt szeretné, ha ugyanez megtörténne a elektronikai cikkek piacán. Összesen egymilliárd dollárból terjeszkednek globálisan, és már hatmillió embert sikerült maguk mellé állítani.
A használt elektronikai cikkeket árusító amerikai Back Market 510 millió dolláros (160 milliárd forintos) Series E befektetést kapott alig nyolc hónappal azután, hogy 335 millió dollárt (105 milliárd forintot) vont be egy előző befektetési körben. A befektetések utáni cégértékelést ma fogja bejelenteni a cég, írta meg a Forbes.com.
Úgy tűnik, nagy pénzek mozognak a használt elektronikai eszközök eladásában.
A Back Market az egyik legnagyobb szereplő a piacon, ellenőrzött partneri hálózatán keresztül régi okostelefonokat, tableteket, okosórákat és más eszközöket árul, ezzel adva nekik egy új életciklust, a használóiknak pedig kedvezményes árú, működő termékeket. Egy jó állapotban lévő iPhone 12-es 593 dollárért (186 ezer forintért) elérhető, egy Samsung Galaxy S21-es pedig 474 dollárért (148 ezer forintért). Újonnan ezek 850-900 dollár között mozognak.
A Back Market online piacterén több mint kétszázezer terméket adnak el havonta, és ebben nemcsak komoly pénzek vannak, hanem fenntarthatósági megfontolás is.
A használtcikkek minőségére tett panaszok alig sűrűbbek az új termékekre tett panaszoknál, 3 százalék körül mozog. „Szeretnénk, hogy a használt elektronikai cikkek legyenek az első választás, amikor valaki ilyen eszköz után néz” – mondta Thibaud Hug de Larauze, a cég társalapítója és ügyvezetője a Forbes.com-nak.
Paradigmaváltást szeretnének
Ezzel a befektetési körrel összesen már egymilliárd dollárnyi kockázati tőke van a 2014-ben alapított cégben.
Körülbelül hatmillió vásárló fordul meg náluk, a diadalmenetük fontos lépés az elektronikai cikkek piacának evolúciójában.
Olyan paradigmaváltást szeretnének, ami annak idején a használtautó-piacon volt tapasztalható: a vásárlók rájöttek, hogy bízhatnak a megfelelő helyről vásárolt használt autóban. Az USA-ban már kétszer annyi használt autót adnak el, mint újat.
A vásárlóerő azért is ilyen erős, mert az új termékeket egyre kevesebben engedhetik meg maguknak: egy top kategóriás iPhone lassan üti a kétezer dolláros határt. Különösen olyan termékeknél fáj ennyit kiadni, amit legtöbben három-négyévente cserélnek, mint a telefon vagy a laptop, de akkor sem érdemes újat venni, ha például a gyerekünknek veszünk eszközt.
A Back Marketnél minden eladásra kínált eszközt átvizsgálnak és pontoznak, náluk több nagy elektronikaicikk-gyártó minősített karbantartója által kínált termékek is elérhetők, például a Goproé vagy a Sennheiseré. Az Apple 2019-ben kezdte ugyanígy árusítani a használt termékeit a Back Marketen, de összesen 800 cég élt a lehetőséggel.
A befektetési kört a cég globális terjeszkedésre használja, egyelőre csak az USA-ba lehet rendelni tőlük.
A Back Market üzleti filozófiája nagyon hasonló ahhoz, amit Lakatos Dávid első startupja is csinált: a Sold okos algoritmusa be is árazta a piacterére kerülő használt elektronikai cikkeket. A cég nem volt egyéves, amikor a Dropbox felvásárolta.