Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nem akarják eladni a családi cégeket – mi lesz velük?

A családi vállalkozások közel négyötöde a tulajdonlás megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást, eladással pedig csupán 14 százalék számol. A teljes körű átadást 69 százalék látja problémásnak – derül ki a Moore Hungary és az Opten közös felméréséből. 

A családi vállalkozások egyre inkább előtérbe kerülő problémája a generációváltás – a cégeket többnyire még a kilencvenes években alapították, tulajdonosaik életkora már nyugdíjkorhatár közeli. A stafétabot átadása azonban nehézkes folyamat, ha egyáltalán elindul. 

A vezetést legtöbben – a vezetők háromötöde – családtagnak adnák át, de alternatíva lehet cégen belüli munkatárs vagy külső vezető bevonása is.

Nagyon kevesen gondolnak arra, hogy eladják a családi vállalkozást, csak 14 százalék számol megfelelő időben és feltételekkel történő cégértékesítéssel. Forrás: Opten, Moore Hungary

„Igen alacsony, mindössze 14 százalék azok aránya, akik a cég értékesítése révén aratnák le eddigi munkájuk gyümölcsét – mondja rá Huth Gabriella, a Moore Hungary ügyvezető partnere. – Ez a ragaszkodás a céghez érzelmi oldalról érthető, ugyanakkor számos esetben, például a piaci körülmények átrendeződésekor gyakran az ideális lépés a részleges vagy teljes eladás lenne. E lépés megfelelő feltételeinek kidolgozását azonban időben meg kell kezdeni. Az értékesítésre minden esetben fel kell készíteni a céget, ezzel ugyanis jelentősen növelhető az eladási ár.”

Marketingben és cégfolyamatokban fejlődnének

Az Opten és a Moore Hungary közös kutatása a családi vállalkozások fejlesztendő területeit is felmérte – a legtöbb vezető (a kitöltők majdnem fele) a sales és marketing tevékenységének fejlesztésével növelné cége versenyképességét.

Hasonlóan fontos a cégfolyamatok megfelelő dokumentáltságának javítása, valamint az IT-fejlesztések is. 

A sales és a cégfolyamatok javítása lehetne a fő fókusz, hogy akár egy későbbi eladásnál magasabb értéket érhessen el egy-egy családi vállalkozás. Forrás: Opten, Moore Hungary

Ezekkel a fő területekkel növelhetnék a befektetési értéket, így a vállakozás után kapott pénzt is – már ha eladásra adnák a fejüket a cégvezetők. A családon belüli átvétel hiányában azonban nem csak az eladás, hanem a külső szakemberek bevonása is megoldás lehet,

de a teljes körű ügyvezetést ebben az esetben is csak 17 százalékuk ruházná át a külsősökre.

A teljes körű átadástól a tulajdonosok egyharmada bizalmi jellegű problémáktól, negyede rossz irányváltástól, egytizede pedig számos súlyos konfliktustól ódzkodik. 

A tapasztalat és a személyes ismertség számít

Az ideális új ügyvezető a megkérdezettek szerint elsősorban legyen tapasztalt a cég szakterületében. A kitöltők háromnegyede gondolja úgy, hogy fontos a személyes ismeretség is, valamint az életkor is: elsősorban 35-50 év közötti, még kellően dinamikus, de már komolyabb munkatapasztalattal rendelkező szakembert keresnek vezetőnek.

A cégvezetők csak fele gondolja úgy, hogy külsős tanácsadó segíthet a hatékony generációváltásra való felkészülésben.

Az Opten és a Moore Hungary közös kutatása három évvel ezelőtti felmérésük megismétlése, a trendek azonban még a covid ellenére sem változtak, csak a cégtulajdonosok lettek idősebbek.

„Ez fokozza az igényt a generációváltás előkészítésére, váratlan kényszerhelyzetekben ugyanis már sokkal nehezebb a cég jövője szempontjából ideális lépéseket megtalálni és megtenni” – magyarázza Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten Informatikai Kft. stratégiai igazgatója.

Oszd meg!