A friss HVG hetilap elemzi, hogy a politikai pártok közül, ki mennyit költött kampányra. A kormányzó Fidesz tarol, ez nem meglepetés, az ellenzéket ugyanakkor veri a politikába csak nemrég becsatlakozó Gattyán György.
Az ellenzéki pártok a tavaly őszi előválasztás alatt költöttek jelentősen a kampányukra, vagyis a legtöbb pénzt az egymással való versengésre költötték. A HVG friss kimutatása szerint eddig az ellenzéki pártok ennyit költöttek tavaly év végéig (a hazai reklámmérésben szereplő médiumoknál):
- Karácsony Gergely (99 Mozgalom): 367,5 millió forint
- Momentum: 28 millió forint
- DK: 72 millió
- LMP és MSZP: külön-külön néhány millió forint
- Márki-Zay Péter, miniszterelnök-jelölt (Mindenki Magyarországa): 117 millió forint
- Mi Hazánk: 66 millió
- Jobbik: elenyésző tétel (ÁSZ-bírságot is kapott a párt, Facebookon sem volt aktív hirdetőként)
Amikor egy top milliárdos beszáll a politikába
De van még egy párt, amely tavaly ősszel bukkant fel és nem mérette meg magát az előválasztáson, viszont annál látványosabb kampányba kezdett közterületi plakátokon, televíziós hirdetésekben és online is: ez a Gattyán György-féle, különböző celebeket és nullkilométeres politikusokat a választáson indító Megoldás Mozgalom (MEMO): ők 288 millió forintot költöttek eddig a HVG számításai szerint és ebben még nincs benne a kampány tervezésének, gyártásának költsége.
Ez azt jelenti, hogy a Gattyán-párt többet költött, mint a teljes ellenzék – az előválasztás óta eltelt időszakban*.
Sőt ezzel Gattyán azt is elmondhatja magáról, hogy ő az a milliárdos, aki a legtöbbet költötte a politikára a mostani kampányban. Ezek az összegek itthon jellemzően nem nyilvánosak (a pártfinanszírozási törvény pedig elég könnyen kijátszható), de nemrég derült ki, hogy Bige László több mint 10 milliót adott Márki-Zay kampányára.
A NER-rel összeér, a Fidesznek kedvez
Gattyán György korábban a Forbesnak azt mondta, áprilisban akár a kétharmados többséget is elérheti pártja. A digitalizációval kampányoló mozgalom Facebook-oldalának jelenleg 3700 követője van, vagyis erős hajrára lesz szükség.
Gattyán tagadta, hogy azért indult volna a választásokon, hogy megossza az ellenzéki szavazatokat, de ettől még tény: a magyar választási rendszer sajátosságai miatt egy-egy új, az ellenzéki színtérre lépő tömörülés a győztes mindent visz választási logika miatt a jelenleg kormányzó Fidesznek kedvez, miközben Gattyán érdekeltségei több ponton is összeérnek a NER-rel.
* A cikk eredeti verziójában pontatlanul szerepelt az összehasonlítás. Gattyánék nem vettek részt az előválasztáson, annak lezárulta után jelentkeztek be a politikába – az azóta eltelt kampányidőszakban költöttek többet, mint az ellenzéki összefogás. A Docler Holding jelezte a Forbes.hu-nak, hogy a Legnagyobb vállalkozás nevű projektjük hirdetéseit nem számolják be a MEMO kampányköltségeihez (a HVG igen), a két dolgot ugyanis kezdettől külön kezelik. A nyilvánosság előtt Gattyán a digitalizációs projektjét kezelő Legnagyobbvállalkozás.hu-val jelent meg, mint közéleti szereplő.