Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Fizet a Facebook, ha megfigyelheti az okostelefonod

A Facebook újra elkezd fizetni a lehasználóknak, ha azok cserébe megengedik, hogy megfigyeljék, hogyan használják az okostelefonjukat. Ehhez csak a Study nevű androidos alkalmazást kell feltelepíteni. A Study követi, hogy mennyi időt töltünk egy alkalmazással, milyen országban vagyunk, és mindenféle más adatot is begyűjt, amiből kiderülhetnek dolgok. A Facebook azt állítja, nem fog látni semmilyen konkrétat tartalmat, se üzenetet, se jelszavakat vagy meglátogatott weboldalakat – írja a Verge.

A Studyt pár hónappal azután indította el a Facebook, hogy az előző hasonló, Facebook Research nevű alkalmazásokat leállították: arról kiderült, hogy eleve tinédzsereknek promózták, és az Iphone-on olyan speciális hitelesítés miatt tudott működni, amit eredetileg fejlesztési célokra adnak ki, és mély hozzáférést biztosít a telefonhoz. A Facebook ezt megfigyelésre használta, ezzel megsértette az Apple szabályait, így januárban lekapcsolták.

A Facebook tanult a hibákból. A Study csak 18 évesnél idősebbeknek érhető el, és csak Androidra, ahol a felhasználók egyenként tudják beállítani, ha tényleg akarnak mélyebb hozzáférést adni a rendszerükhöz. Az app pedig több képernyőn keresztül magyarázza, melyik hozzáférést mire használja, melyik adatot miért gyűjti be. Igaz, a felhasználók életkorát csak a Facebook-fiókjuk alapján ellenőrzik. Szintén kell hozzá egy Paypal-fiók is, ide utalják az adatgyűjtésért járó pénz, a Paypal-fiókhoz pedig szintén 18 felett kell lenni.

A Facebook azt ígéri, az így begyűjtött adatokat nem használják arra, hogy az appot használó felhasználókat jobban célozzák reklámokkal. Azt nem árulják el, konkrétan mennyit fizetnek a részvevőknek, csak azt írják, hogy “mindenkit kompenzálnak”. Első körben az USA-ban és Indiában indítják el, és meghívásos alapon működik majd: aki látja a reklámját, az majd beregisztrálhat. Azt nem árulják el, hány embert fizetnek majd, és kiket keresnek.

Oszd meg!