Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Mindenki: 10 millióból összerakták, de mennyit hozhat az Oscar a magyaroknak?

A Saul fia tavalyi sikere után újra izgulhatunk az Oscar-gálán. Deák Kristóf Mindenki című élőszereplős kisfilmje bekerült a legjobb öt alkotás közé kategóriájában.

Tíz millió forintból, hat forgatási nap alatt készült el a 25 perces Mindenki, amivel az alkotók belépőt kaptak az idei Oscar-díjátadásra. „Eddig főleg megrendelésre készítettem filmeket, vágtam, rendeztem, producerkedtem. Na, ez változik meg feltehetőleg a jövőben” – mondta 24 órával a legjobb ötbe kerülés után még mindig izgatottan Deák Kristóf. Az Angliában végzett rendező 2012-ben két angol társával írta meg először a Mindenki történetét, akkor még angol környezetben játszódott a történet és helyben is pályáztak támogatásra, amit azonban nem kaptak meg. 2014-ben az NMHH egyik pályázatára vette elő ismét az iskolai kórus sztoriját, és immáron magyar környezetbe ültetve adta be. A legmagasabb odaítélhető összeget, nyolc millió forintot kapott rá. TAO-támogatásból még további két millió forintot tudtak szerezni, és néhány millió forint erejéig az alkotók is, elsősorban Kristóf és a gyártócég, a Meteor Film is beszállt. Amikor kiderült, hogy shortlisten, azaz a legjobb tízben vannak a kategóriában, megkereste őket a Filmalap, hogy pályázzanak a marketingköltségekre. Húsz százalék önrész felmutatásával 1,4 millió forintot kaptak a kommunikációra, amelyből felfogadtak egy pr-céget, hogy minél többen halljanak a filmről. A London Flair PR volt a tavalyi rövidfilm-nyertes pr-cége is, presztízskérdés nekik, hogy segíthetnek, így baráti áron vállalták a hírverést. Az ő megbízási díjuk mellett a film új weboldala, DVD-k, brossúrák és némi FB-kampány fért bele a keretbe.

 

 

mindenki_poster_final_eng_upd

„Magyarországon a kisfilmekre ugyanaz igaz, mint a nagyjátékfilmekre: keresni velük nagyon ritkán, csak ilyen különleges esetekben lehet, mint egy Oscar-jelölés. Nekünk is ezzel nyílt most meg az út, hogy a befektetett pénzt visszatermeljük” – vázolta Kristóf. Amerikában már tavaly is egy csomagban forgalmazták a jelölt rövid, dokumentum- és az animációs filmeket, és egyszerre 500 moziban vetítették őket. Ez az Oscar előtti kör tavaly összesen 2,5 millió dolláros bevétellel zárt, ami megoszlott a filmek között. „Ez mutatja, hogy egy kicsi, de lelkes, érdeklődő kör van, akik megnézik a rövidfilmeket is.”

 

 

kristofdeak_bylaszlomudra2

Egy friss Oscar-jelölt

A keddi bejelentés után ellepte a közösségi médiát egy Youtube-link, ahol a tévében már vetített filmet meg lehetett nézni, de ezeket a Meteor Filmstúdió azonnal leszedette, mert a jogokat Kelet-Európára, így Magyarországra is a HBO vette meg.

A Mindenkit egy kisebb produkciós cég, a Meteor Film gyártotta, amelybe Kristóf a forgatás óta kisebbségi tulajdonosként is beszállt. Korábban főleg dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket gyártottak, de tavaly készítettek műsorelemeket a Comedy Centralnak, hamarosan pedig Kristóf rendezésében forgatnak egy minisorozatot a Paramount Channelnek. A Meteor Film egyébként az egyik legrégebbi magyar filmgyártócég, a Meteor Filmstúdió jogutódja, amely 1949-ben indult. „Az archívumunkban vannak filmrészletek, amelyeken még Karády Katalin és Jávor Pál énekel.”

 

 

 

mindenki_ms_erika

A filmbéli kórusvezető (Szamosi Zsófia)

A Mindenki egy új iskolába kerülő kislány története, aki bekapcsolódik az iskolai kórus munkájába, de rögtön kiderül, a csillogásnak ára van. Deák Kristóf a Forbes.hu-nak azt is elmondta, gyerekekkel dolgozni mindig kicsit több időt vesz igénybe a forgatáson, érthetően nem olyan fegyelmezettek, mint a profi színészek, de a film munkáját nagyban segítette a Bakáts téri ének-zenei általános iskola kórusa és annak vezetője, aki megérezte, hogy ez egy fontos film.

A rendező tervezett és előkészítés alatt álló projektjeiről is beszélt. Van köztük korunkban játszódó, az ember és a technológia kapcsolatát vizsgáló kisjátékfilm, társadalmi kérdéseket high concept formában feszegető nagyjátékfilmterv, és 19. századi kosztümös tévésorozat is.

 

 

 

„Ne félj megtenni egy nagy lépést. Egy szakadékot nem lehet két kis ugrással átszelni.”

Biblia, 1 Korintusiaknak 3,12-13