Már a befektetők is elvárják tőlük a fenntarthatóbb és környezettudatosabb működést, ez pedig hatással van a cég célkitűzéseire is.
A Portfoliónak adott interjút Marion Geoffroy, a Wizz Air vállalati igazgatója. Ebben egyebek mellett arról beszélt, hogyan változtak meg a befektetők szándékai az utóbbi években az ESG alapok megjelenésének is köszönhetően (az ESG, azaz Evironmental, Social, Governance hármast jelöli, a környezettudatos, társadalmi hatású befektetéseket, cégeket jelzi).
„A befektetők elvárják tőlünk, hogy információt nyújtsunk számukra fenntarthatósági eredményeinkről. Sokszor az általuk megbízott alapkezelő, vagy a vállalatirányítással foglalkozó munkatársuk kezdeményez velünk beszélgetést az ESG-ről. Ez különösen jó gyakorlat, hiszen nyomatékosítják bennünk, hogy szükség van az adatszolgáltatásunkra, illetve arra is, hogy megosszuk velük a stratégiánkat” – mondta Geoffroy.
A cég fenntarthatósági stratégiájáról elmondta, azt alapvetően három pillérre építik: az emberekre, a környezetre és a gazdaságra.
Hangsúlyozta, hogy a repüléssel szerinte családokkal, munkalehetőséggel kötik össze az utasaikat, valamint a munkalehetőségek teremtésével közvetetten is hatást gyakorolnak a munkaerőpiacra.
Nyáron beindul a légi közlekedés Európában, erre számítson, aki repülni akar
Hozzátette, hogy a fenntarthatóság minden befektető gondolkodásában fontos helyet foglal el, ezért ők több oldalról is foglalkoznak a témával vállalaton belül. Az igazgatósági tagok mellett jelen létrehoztak egy fenntarthatósági bizottságot, akik a vezetőség által elfogadott stratégiáért és megoldásokért felelnek, és van egy fenntarthatósági osztályuk is.
Fenntarthatósági jelentés kell
Geoffroy azt mondta, bár a Financial Stability Board iránymutatásai alapján a cégeknek csak 2022-től lenne kötelező fenntarthatósági jelentést készíteni, a Wizz Air ilyet már idén is nyilvánosságra hozott 2020-tól.
„Bár csak 2022-től lesz kötelező ez a jelentésforma, bízunk benne, hogy így segítünk a befektetőknek, hogy könnyebben tudjanak összehasonlításokat végezni.
A jelentések ilyenfajta szabványosítása azért is fontos, mert minden vállalat a saját, egyéni elképzelései alapján készít jelentést, a mérőszámok sem egységesek, ez pedig káoszt teremt. Nem különálló riportként tesszük közzé, hiszen úgy gondoljuk, hogy ezek az információk az éves jelentés többi részéhez szorosan kapcsolódnak és együtt könnyebben is értelmezhetőek.”
Volt, hogy részletfizetést kértek a légitársaságok a jegyár visszatérítésére
Hidrogénhajtású flottákat a légiközlekedésbe
A vállalati igazgató szerint más légitársaságok is nagy energiákat fektetnek a fenntarthatóság javításába, hosszabb távon pedig azt is látja, mi forradalmasíthatja a repülést.
„Ami nagyon megváltoztathatja a teljes iparágat, az a hidrogénhajtású flotta. Az Airbus ezen már dolgozik, ennek eredménye viszont csak 2035 körül lesz látható.
Addig viszont egy fiatal és korszerű technológiával rendelkező flottával akár 20 százalékos csökkenést is elérhetünk a károsanyag-kibocsátásban.”
EU-s szinten egyre komolyabb szándék, hogy a rövid távú közlekedésben vonattal váltsák ki repüőgépeket.
Borítókép: Anna Zvereva / Wikimedia