Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

FormaEyewear_facebook

Felvásárolták a 3D-nyomtatással szemüvegeket gyártó magyar alapítású startupot

A 3D-nyomtatással szemüvegeket gyártó Forma Eyeweart az Első Magyar Optikai Zrt. vásárolta fel. A gyártást Magyarországra hozzák, és áprilistól itthon is bárki csináltathat magának 3D nyomtatással szemüvegeket náluk.

A Forma Eyewear alapítástól exitig tartó útja tanulságos történet, sokszor vettek éles kanyarokat, koncepciót váltottak, többször rezgett a léc, hogy elfogy a pénz, míg végül sikerült nyereségessé tenni a céget, aztán pedig az eladás mellett döntöttek.

A sztorijuk úgy indult 2013-ban, hogy a skóciai Glasgowban tanuló Nagy Richárd nem talált méretben és fazonban megfelelő szemüvegkeretet magának. Összefogott Slezák Balázzsal, akit még a Budapesti Műszaki Egyetemről ismert, és kidolgoztak egy olyan online piactér koncepcióját, ami lehetővé tette 3D modellek megvásárlását és egyszeri kinyomtatását anélkül, hogy a vásárló le tudta volna azt másolni és sokszorosítani.

Vállalkozást alapítottak my3Dreams néven, az általuk kifejlesztett titkosított 3D modell átviteli technológiájukkal egy chilei startupkeltetőbe, ahol 8 millió forint indulóbefektetést is kaptak

Hamar kiderült, hogy a koncepciójuk túlságosan megelőzte a korát, és nem piacképes.

A kitalált piacterük akkor tudott volna működni, ha sokkal szélesebb körben terjedt volna el a 3D nyomtatás, de messze nem lett általános, hogy minden háztartásban legyen 3D nyomtató, vagy hogy legalább minden sarkon legyen egy nyomtatószalon, úgy, mint a fénymásolószalonok a városokban.  Igen ám, de inkubátorprogramban az üzleti tervet átírni igen necces dolog.

“Drámai volt, a program kellős közepén kellett változtatni. A szabályok ezt nem mindig engedik meg, az üzleti modellben teljesen másra kellett volna fókuszálni. Először a Startup Chile vezetőségét kellett meggyőzni, hogy ne rúgjanak ki. Két részletben osztották a befektetést, a második részt csak akkor kapták meg a programban részt vevő startupok, ha fel tudtak mutatni eredményeket. Gyorsan kellett Európában egy prototípust gyártani, néhány hetünk volt csak, Ricsi repülővel hozta vissza Chilébe a kész terméket, hogy legyen mivel pitchelni.”- mondta a Forbesnak Slezák Balázs. Végül sikerült meggyőzni a vezetőséget, hogy ebben van lehetőség.

Koncepcióváltás, nyereség, de szűk piac

Irányt váltottak, az iparágban megszerzett tapasztalatokra építkezve elkezdtek ők maguk szemüvegeket tervezni és nyomtatni, ez lett a Forma Eyewear. Az első évben többször rezgett a léc, elmondásuk szerint sokszor csak zacskós levesre volt pénzük. 2015 tavaszán magánszemélyektől 9 millió forint befektetést vontak be.

Londonban alapítottak céget és onnan fejlesztettek tovább, ugyan a befektetést egy év alatt elégették, de sikerült olyan üzleti modellt találni, ami növekedési pályára állította a céget, 2016-ban és 2017-ben már nyereséget termeltek, Hollandiában gyártották 3D nyomtatással a szemüvegeket.

Az értékesítési modellben is sok mindennel próbálkoztak, nem sok sikerrel, még a Sziget fesztiválon is standoltak, ahol ingyen powerbankos töltést adtak az embereknek azért cserébe, hogy beszkenneljék őket.

Az optikai piac viszont mindössze néhány kézben fut össze, startupként esélyük sem volt az optikai nagyvállalatok beszerzőin túljutni, kizárólag a saját bolttal rendelkező optikusok ajtaján tudtak kopogtatni.

Egyik első ilyen partnerük az Első Magyar Optikus Zrt. volt, akik tavaly nyáron ajánlatot tettek a cégre, a felvásárlás most zárult le, az, hogy mennyit fizettek a cégért, nem publikus. Az Első Magyar Optikus Zrt.-nek tavaly 577 millió forintos árbevétele volt 2016-ban, közel 100 üzletük van Magyarországon és Ausztriában. A következő hónapok az integárlással fognak telni, Nagy Richárd pedig tanácsadóként marad a cégnél.

Az exit után a my3Dreams piactér fejlesztése alatt megismert blokklánc alapú technológiák felé nyitnak, erre építik a következő vállalkozásukat, szerintük nagy jövője van ennek a szegmensnek. “Ugyanazt gondolom, amit a 3D nyomtatásról gondoltunk annó, hogy ez lesz a jövő” – mondja, Balázs, de adja magát a kérdés, hogy a tanultak alapján most óvatosabban közelítenek-e majd a területhez. “Á, dehogy! Belevetjük magunkat” – jön a magabiztos válasz.

Oszd meg!