A műfaj történelmében idén először haladhatja meg az amerikai podcastpiac az egymilliárd dolláros (296,6 milliárd forint) bevételt. Tavaly óta ez több mint 50 százalékos növekedést jelent, de a magyar podcastipar is egyre jobb számokat hoz.
Előrejelzések szerint az Egyesült Államok podcastjainak hirdetési bevételei 2021-ben először léphetik át az egymilliárd dollárt. A teljes idei bevételt 1,34 milliárd dollárra becsülik, ami 59,9 százalékos növekedést jelent a tavalyi 842,3 millió dollárhoz képest. 2022-re 1,7, 2023-ra 2,18 dolláros hirdetési bevételt várnak a podcastektől – írja a Finbold.com.
A legtöbb hirdetési bevételt 22 százalékos aránnyal a hírműsorok hozták 2019-ben és 2020-ban is. A comedy 16 százalékkal a második helyen, tudományos podcastek 12 százalékkal a harmadik helyen állnak.
A home office is jót tett a podcasteknek
A műfaj növekvő bevételei főként a járványhatásnak köszönhetőek. A covid miatti lezárások és a home office alatt egyre többen kezdtek el podcasteket hallgatni. Azt, hogy sokan ezekből a műsorokból reméltek mélyebb és alaposabb elemzéseket az egészségügyi válságról mutatja, hogy a tudományos podcastek hirdetési bevételei 2019-ben még csak a műfaj bevételeinek 3, 2020-ban már a 12 százalékát adták.
Mi a helyzet a magyar piacon?
Az első reprezentatív magyar felmérés szerint a jelenleg itthon az internetezők 12 százaléka hetente és rendszeresen, azaz közel 800 ezer ember hallgat podcasteket. Ez megegyezik a külföldi arányokkal is.
Itthon a hirdetési megállapodások 2019-ben kezdtek el terjedni. A digitális audiomédiának 2020-ban 238 millió forint reklámbevétele volt, ebben azonban benne van a streaming zeneszolgáltatási felületeken megjelenő reklám is, azaz nemcsak a podcasteké, így a piac méretét nehéz pontosan meghatározni,
de becslések szerint a műfaj hirdetési bevételei 2021-ben meghaladják a negyedmilliárd forintot.
A szerkesztőség kedvenc podcastjeit itt gyűjtöttük össze (még 2019-ben).
Borítókép: Soundtrap // Unsplash