Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Kikötött a Suez-blokkoló Ever Given, négy hónap késéssel lerakta rakományát és már van új célja is

A késedelem és a kereskedelmi torlasz közel egymilliárd dolláros kárt okozott a kereskedőknek.

Tömegek gyűltek össze az angol Felixstowe kikötőjénél, hogy szemügyre vegyék 2021 legismertebb hajóját, az Ever Givent – írja a Guardian. A 220 ezer tonnás, összesen 400 méteres óriás teherhajó még március 23-án okozott közlekedési dugót a Szuezi-csatornán, miután egy kisebb baleset miatt keresztbe fordult és fennakadt a mederben, ahol hat napot töltött kiszabadításáig.

Kártérítés és vita

Bár lehetséges lett volna, hogy egy biztonsági ellenőrzés után folytassa útját, az egyiptomi hatóságok szerint a japán Shoei Kisen Kaisha vállalat hajója volt a hibás, ezért zár alá vették az egyiptomi Said kikötőjében.

A japán cég beleállt a vitába, mert állításuk szerint a szuezi hatóságok hibáztak, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények között engedélyezték az áthaladást – illetve végül át nem haladást.

Ever Given, a szimbólum Fotó: Maxar Technologies / Wikimedia

A vita három hónapig húzódott, és bár a végül megszületett megállapodásnak vannak nem nyilvános részletei, az egyiptomi hatóság szerint egymilliárd dollár kára keletkezett a szuezi üzemeltetőknek és a kereskedelmi cégeknek.

A megállapodás után az Ever Given a holland Rotterdamban rakodott le több mint 18 300 konténert, majd megérkezett Anglia legnagyobb teherkikötőjébe hogy nemsokára elinduljon Hamburgba egy új szállítmányért.

A japán tulajdonos hangsúlyozta, hogy a jövőben is igénybe fogják venni a csatorna szolgáltatását.

Szimbólum lett

Az Ever Given balesete bár nem köthető szorosan a világkereskedelem jelenlegi gondjaihoz, mégis annak lett a jelképe. Ahogy korábban a Forbes.hu bemutatta, a világkereskedelem – melynek 80 százalékát a tengeri hajózás adja – meglehetősen törékenynek mutatkozott a koronavírus-járvány hatásaira:

  • a nyugati országok vásárlásösztönzési intézkedései kielégíthetetlen keresletet eredményeztek, teherhajók tömegei zsúfolódtak össze az amerikai és európai kikötőknél;
  • Az egyenlőtlen terhelés, illetve irányú kereskedelem miatt konténerhiány keletkezett, ugyanis a forrásországokból mindet a célországba hordják a hajók;
  • a járvány gócpontjaiban teljesen leállt a kereskedelem, sokkal nagyobb gondot okozva, mint a Szuezi-csatorna elzárása.

Az meg már csak hab a tortán, hogy az Ever Given mémmé is vált.

Kiemelt kép: Fotó: Robert Schwemmer / Wikimedia


Oszd meg!