A hatodik Zwack

Nem tudtam, hogy Wallenberg és Demján is kellett hozzá. Mert, hogy II. József – állítólag – azt mondta, hogy „Das ist ein unicum”, az ugye sokaknak megvan. De hogy utána […]

Bővebben

Épül a szabadúszók Airbnb-je: egy magyar kisgyerekes vállalkozó anyuka régiós tervei

Faludi Nóra saját küszködését váltotta üzleti ötletté, és kisgyerekes anyukaként épp azon dolgozik, hogy felépítsen egy régiós irodamegosztó piacteret.

Amikor szülés után, háromévnyi babázás közben Faludi Nóra elvégzett egy life coach képzést, majd önálló praxisba kezdett, hogy magához hasonló kisgyerekes anyukák lelkével foglalkozzon, a szellemi munkát végző szabadúszók tipikus praktikus problémáival találta szembe magát. Elsősorban azzal, hogy időnként szüksége van egy irodára, esetleg egy tárgyalóteremre, ahol az ügyfeleivel találkozhat, nem lehet mindent otthonról vagy egy kávézóban lebonyolítani.

És nagyon kényelmes, hogy vannak közösségi irodák – Budapesten egyre több, és vidéken is akad pár –, de például, ha gyorsan és spontán kell egy hely, esetleg mindig mást, máshol szeretne valaki kipróbálni, akkor arra is igény van, hogy könnyen és gyorsan átlátható legyen a teljes piac. Hol, mikor, mekkora, milyen felszereltségű, hangulatú iroda, tárgyaló, munkaállomás van éppen szabadon, amit óradíjas rendszerben, akár egyetlen órára és azonnal le is foglalhat az ember.

Faludi Nóra, az InstantPlace egyik ötletgazdája, alapítója és a cég arca (Fotók: Sebestyén László)

Faludi Nóra, az InstantPlace egyik ötletgazdája, alapítója és a cég arca (Fotók: Sebestyén László)

Ilyen rendszert 2017 őszén – amikor coach-sága élesbe fordult – Nóra nem talált, holott az ötlet a világ más országaiban egyébként már megszületett. Lényegében olyasmit keresett a budapesti irodapiacon, mint amit a lakáspiacon az Airbnb és társai a világon már mindenhol megteremtettek, vagy amit amerikai és nyugat-európai városok irodáira felépített például a ShareDesk. A megoldást végül saját magának szállította. Coach képzésről megismert tulajdonostársával, a kommunikációs, marketing kommunikációs szakember Wéber Dániellel együtt kidolgozták az InstantPlace ötletét, alapítottak egy ugyanilyen nevű kft.-t, és saját megtakarításaikból informatikai fejlesztésbe fogtak.

Miután megtalálták az igényeiknek megfelelő és megfizethető programozót, a fejlesztés körülbelül hat intenzív hónapig tartott. Nórának akkor ez tűnt a legkeményebb feladatnak: „azt hittük, ha ezen túl vagyunk, már mindenen túl vagyunk”. Utána további három hónapig húzódott, mire az általános szerződési feltételeket és az összes jogi dokumentumot megszövegeztették, hogy 2018 szeptemberében élesben is elindulhasson a szolgáltatás.

Ami alapvetően tényleg úgy működik, mint az Airbnb, csak épp nem lakások és nyaralók vannak a rendszerben, hanem akár egy órára kiadható, bérelhető irodák, tárgyalók, rendezvényhelyszínek.

És akárcsak a szállásmegosztó portálokhoz, az InstantPlace-hez is két oldalról kapcsolódhatnak a felhasználók: a kínálatot a kiadható irodával rendelkezők adják, a keresletet a szabadúszók, vagy bárki más, akinek munkaállomásra, tárgyalóra van éppen szüksége.


A hódmezővásárhelyi születésű Faludi Nóra közgazdászként végzett, Budapestre az egyetem miatt költözött, és azóta is itt, illetve az agglomerációban él. Nem fél kijelenteni, hogy már egyetem alatt felsővezetői álmokat kergetett, egyszerre motiválta a karrierépítés és a családalapítás, és például diplomamunkáját is Work-life balance a női vezetők életében címmel írta. Első rendes állása a T-Systemsnél volt (ott sem játszotta a megszeppent kezdőt, egy év után – akkor még sikertelenül – bejelentkezett egy menedzseri pozícióra), majd a TV2-höz igazolt, ahol reklámértékesítési menedzser lett. A klasszikus karrierépítésnek azonban ezen a ponton vége szakadt, kislánya születése után már nem vonzotta a korábbi tévés világ – egyrészt a kötött munkaidejű leterheltség, másrészt a sajtóbeli viszonyok megváltozása miatt.

Nóra is körülbelül így gondolja. Megálmodta, megcsinálja

Nóra is körülbelül így gondolja. Megálmodta, megcsinálja

Nóra mindenesetre nem az a típus, aki bármilyen körülmények között sokáig bírná munka nélkül, ezért is lett belőle előbb life coach és mostanra mompreneur, vállalkozó anyuka. Közülük is az a fajta, aki – miközben minden délután nyugodtan el tud menni a kislányáért az óvodába, és ha beteg a gyerek, természetesnek veszi, hogy otthon marad vele – nagy üzleti álmokat dédelget.

Lelki szemei előtt az InstantPlace előbb kinövi Budapestet és országos lefedettséget ér el, majd megjelenik Kelet-Közép-Európa számos más városában, és régiós szereplővé fejlődik.

És nem csak álmodik erről, mindent meg is tesz érte. „Nóra a cég arca, ő az, aki nagyon hatékonyan építi az ügyfélkapcsolatokat, én inkább a háttérmunkákért, az informatikai architektúráért felelek” – mondja a munkamegosztásról Wéber Dániel.


Ma már azt is látják, hogy nem az informatikai fejlesztés volt a legnehezebb, hanem a kétoldalú piacépítés. A szolgáltatás újszerűsége miatt ugyanis nagyon nagy marketingbüdzsére és több alkalmazottra lenne szükség a hirtelen berobbanáshoz, de mivel ez nincs, saját erőből kell megdolgozni a piacot. Elsősorban a kínálati oldalt, és ezen a ponton jól jön Nóra saleses múltja („soha nem akartam értékesítő lenni, de valahogy mindig megtaláltak ezek a munkák”).

Ő az, aki nekilátott, hogy végig járja a közösségi irodákat, a rövidtávú irodakiadással foglalkozó piaci szereplőket, és meggyőzze őket arról, hogy érdemes csatlakozniuk az InstantPlace-hez, mert nagyobb forgalmat érhetnek el, nagyobb telítettséget, jobb kihasználtságot.

„Persze, ezért jutalékot kérünk tőlük, de sokszor el kell magyarázni, hogy ez olcsóbb, mintha amúgy üresen állna az iroda”

– érvel. Az üzleti modell megint csak nagyon hasonlít az Airbnb-ére: regisztrációs díj nincs, az iroda kiadója 20 százalékos jutalékot fizet a szolgáltatónak (az InstantPlace-nek), amennyiben rajta keresztül érkezik foglalás. Legalábbis ez az alapeset, ami akkor működik ideálisan, ha az iroda kiadója lehetővé teszi az azonnali foglalást. Vannak olyan helyek a rendszerben, amelyek saját foglalási programmal dolgoznak, ezért csak az érdeklődést tudják fogadni az InstantPlace-n keresztül, ilyenkor egy fix havi díjat fizetnek a szolgáltatónak a hozzájuk közvetített bérlőkért cserébe.

Az ötven bérelhető iroda egyike. A legnehezebb a kétoldalú piacépítés

Az ötven bérelhető iroda egyike. A legnehezebb a kétoldalú piacépítés

A szolgáltatásból elvileg a kisebb, kevésbé ismert irodakiadók profitálhatnak a legtöbbet, de például az egyik legjobban bejáratott és legnagyobb közösségi iroda is jól fogadta az InstantPlace piacra lépését. „Időszerű volt egy olyan platform megjelenése, amely megkönnyíti az irodát, tárgyalót, rendezvényteret keresőknek a bonyolult és időigényes navigálást a piacon. Néhány kattintással, felhasználóbarát módon, az Airbnb analógiájára választhatnak az érdeklődők az elérhető bérlésre felajánlott helyek közül, legyen az tárgyaló, vagy esetleg workshop- és konferenciahelyszín” – mondja Pálfy Márton, a Loffice munkatársa. Ők speciel az elsők között voltak, akik hirdettek az InstantPlace-en, mert:

„Egyrészt javíthatja tereink kihasználtságát, másrészt növeli a versenyt, ami minket is arra kényszerít, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsuk.”

Klementz Kata, a Loffice alapító tulajdonosa szerint ugyanakkor az InstantPlace sikerének kulcsa, hogy minél több iroda legyen a rendszerben, minél nagyobb legyen a piactér közössége, és minél precízebbek legyenek a bérbeadók is, hogy naprakész lehessen a platform mögötti adatbázis. „Érdemes kiküszöbölni a bérbeadó hanyagságát, és például havonta emlékeztetni őket arra, hogy csak azokat a helyiségeket hirdessék, amelyek valóban szabadok.”

Január közepén egyébként körülbelül 20 partner 50 bérelhető helyisége érhető el az InstantPlace-en keresztül, egyelőre két szegedi és egy gödöllői helyszínen kívül mindegyik Budapesten van. Nóra úgy látja:

„Mehetne ez sokkal gyorsabban is, de még az edukálásnál tartunk, sokaknak új a modell, nem értik, milyen előnyük származik abból, ha csatlakoznak, hosszú ideig tart, amíg elmagyarázzuk. El kell érni a kritikus méretet, akkor már magától is bővül a hálózat.”

Ami a másik oldalt, a bérlők általi keresletet illeti, az is biztatóan alakul. „A social médiában elég aktívak vagyunk, folyamatosan bővül a Facebook-közösségünk, elindultak a foglalások, és vannak már visszatérő vendégeink” – mondja Dániel. A bevétel egyelőre elhanyagolható (a kiadói oldalról csatlakozóknak általában egy hónapos ingyen használatot adnak), de mindkét alapító türelmes, és nagyon hisz a modellben. „Még kell körülbelül egy év, mire mindenkihez eljut az info a piacon, hogy létezünk.”


Üzleti tervük az első perctől fogva volt, néhány évre előre vázolták a számokat, és folyamatosan frissítik is azokat. Befektetésként eddig csak saját forrást használtak – körülbelül 3-5 millió forintot úgy, hogy Nóra és Dani egyelőre ingyen dolgozik a saját cégben –, de gondolkoztak már külső befektető bevonásán. „50-100 milliós nagyságrenddel igazán szintet lehetne lépni – mondják –, és másfél év alatt elérhetnénk az országos lefedettséget.” Ugyanakkor nem mindenáron keresik a tőkebevonást, Nóra szerint

nem jó, ha bárki átugorja az organikus növekedés, a valódi fejlesztés és az ezzel járó tanulási folyamat izzadságát.

„Nem elég a platform, kell egy valós és nagyon erős személyes jelenlét, mind a bérbeadók, mind a bérlők felé. 0-24 órás ügyfélszolgálat, a bérbeadóknál személyes bemutatkozás, és mi ezt adjuk. Épp most tettem le a telefont, mert ügyfélnek elakadása volt, megoldottuk. Amíg ez a piac és brand, trend nem épül fel, addig ezt szerintünk nem lehet megúszni.”

Nem akarja megúszni a piacépítés izzadságát

Nem akarja megúszni a valódi fejlesztés és az ezzel járó tanulási folyamat izzadságát

Az InstantPlace piacra lépése óta egyébként mások is jelen vannak már hasonló, de nem ugyanolyan szolgáltatással. A legismertebb kvázi versenytárs a Roomly.io és a Mushroom.space, bár mindkét cég kicsit tágabb profillal építi szolgáltatását, a bérelhető jógaszobától a filmforgatásra alkalmas kiadható pilisi házig. „A mi stratégiánk az, hogy a szigorúan vett üzleti, munkacélú helyiségeket szeretnénk felépíteni, és onnan lehet bővülni” – mondja erről Nóra. Bővülés alatt pedig nemcsak a bérbeadók, a bérlők, illetve a bérelhető helyiségek számát értik, hanem a modell további szofisztikálását.

Nóra fejében már ott van egy havi coworking-bérletet nyújtó, all you can work új koncepció, amivel nem a szabadúszó magánszemélyeket, hanem azokat a közép- és nagyvállalatokat is megcélozhatják, amelyeknél magas a rugalmas munkaidőben, nem szigorúan bejárós keretek között, projektalapon foglalkoztatott munkaerő aránya. Vagy magas lesz, mert amúgy a világ munkaerőpiaci trendjei épp ebbe az irányba tartanak. Nóráék hisznek a freelancer modell terjedésében, és nagyon dolgoznak rajta, hogy mire ez Magyarországon és a régióban számottevő méreteket ölt, az InstantPlace rendszere fel legyen rá készülve.

Anyukák és vállalkoznak – Ilyen egy aktív mompreneur csapat

 

"Az oligarcha szó csak arra jó, hogy megsértsenek vele embereket."

 
Csányi Sándor, a leggazdagabb magyar