Az ingatlan.com csendes zsenije

Egy idő után azt vettem észre, hogy startupokkal kapcsolatban Zsiborás Gergőnél tájékozódom. Ha kijött egy hír, tőle kérdeztem meg, mi a jelentősége, ha felmerült egy új cég, ő adott hátteret […]

Bővebben

Parkoló Gorilla Hirsch Péter Garai Ágnes

“Én is így parkoltam. Aztán 8 éves lettem.” – Csípős szövegű kártyák a bunkón parkoló sofőrök ellen

Mindenkinek megvan a maga vesszőparipája, ha közlekedésről van szó. Van, akit az zavar, ha benyomulnak elé, mielőtt leszállna a villamosról vagy a metróról, másokat az, ha folyamatosan nekimennek a telefonjukat nyomkodó járókelők. A Parkoló Gorilla a bunkó módon parkoló sofőrökkel venné fel a harcot.

Fáradtan vezetsz hazafelé munka után. Hosszú volt a nap, már majdnem otthon vagy, de az igazi stressz csak most jön: valahova le kell tenned az autót. Kicsit később indultál, mint szoktál, már a legeldugottabb utcák is tele vannak. Tíz perc vadászás után aztán felcsillan a szemed: igen, az ott mintha egy szabad hely lenne… Ha ügyes vagy, épp beférsz. Aztán ahogy közeledsz, egyre jobban gyanakodni kezdesz. Végül meglátod: a szomszéd parkolóhelyen álló autó sofőrjének sikerült úgy leparkolnia, hogy egy egész hely helyett két felet foglalt el. Kezd előjönni belőled a vadállat.

„Ilyenkor érzi az ember azt, hogy legszívesebben átmenne gorillába, amiért az illető nem tud normálisan parkolni. Ebből az érzésből született meg a név.”

A Parkoló Gorilla egyszerre vállalkozás és közösség, tavaly álmodta meg egy házaspár, Garai Ágnes és Hirsch Péter. Péterben akkor már évek óta gyülemlett a feszültség a hanyagul, bunkó módon parkoló autósok miatt.

Nem azokkal volt baja, akik kicsit ügyetlenül parkolnak, hanem azokkal, akik egy helyett két parkolóhelyre állnak, akik elfoglalják a mozgássérültek, a nagycsaládosok vagy az elektromos autók számára fenntartott helyeket, akiken felkenődnek a bringások, mert ráállnak a biciklisávra, vagy akiktől nem férnek el a babakocsit toló szülők a járdán.

Ági és Péter végül tavaly nyáron kezdtek el gondolkozni azon, hogyan lehetne jobb belátásra bírni ezt a rejtőzködő csoportot. Az interneten szembejött velük néhány ötlet, végül ezeket továbbfejlesztve rukkoltak elő a maguk megoldásával: képeslapszerű papírra nyomtatott csípős, cinikus szövegekkel.

Parkoló Gorilla Garai Ágnes

A kártyák szövegeit nagyrészt Ági találja ki. / Fotók: Sebestyén László

„Ez az! Ne hagyd, hogy két vonal beszabályozzon! Igazi egyéniség vagy!”, „Én is így parkoltam. Aztán 8 éves lettem.” „A klímaváltozás a nyakunkon. A gazdaságunk romokban. És még te is így parkolsz.”

Ezekkel és ehhez hasonló szövegekkel figyelmeztet a Parkoló Gorilla. Első körben körülbelül 60 rövid beszólás gyűlt össze, ezeket Péter futtatta meg az ismerősei között, a legjobbak kerültek a kártyákra. Tudatosan kerülik a trágár és az agresszív szavakat, a kártyákhoz mellékelt rövid kis használati utasításban a vásárlóikat is arra kérik, hogy ne egészítsék ki a szövegeiket gorombaságokkal.

Az értékesítés március elején indult, az első két hónapban hatszáz csomagot adtak el. (Négyféle színű csomagot, összesen 16-féle szöveget árulnak, egy adagban 12 kártya van, 1200 forintért.)

Parkoló Gorilla szöveg

A képeslapok és a honlap megtervezésével egy kis ügynökséget, a Quint Studiót bízták meg.

Ági és Péter mindketten multinál dolgoznak évek óta, a vállalkozói lét és az ezzel járó rögös út teljesen új nekik. Egyelőre bizakodóak, de a Parkoló Gorilla számukra most még inkább szerelemprojekt, mint komoly biznisz. A vállalkozásra egyelőre az esték és a hétvégék jutnak: vacsora után a konyhaasztal mellett csomagol a család, másnap reggel pedig Péter hátizsákkal elmegy a postára, hogy feladja őket. A Parkoló Gorillába eddig körülbelül egymillió forintot fektettek, illetve megpályáztak egy utófinanszírozásos, kezdő vállalkozásokat támogató pályázatot is.

A webshoppal együtt indult a Facebook-oldal is, itt hamar kialakult egy aktív tábor (most több mint háromezer lájkolójuk van), sok tippet és ötletet kapnak a kommentelőktől. A közösség elég színes: a bunkó parkolást mindenki szeretné felszámolni, de az, hogy ki hogyan, már eltérő, sokan radikálisabb megoldásra vágynak, mint amit a Parkoló Gorilla most nyújt.

„Sok olyan kritikát kapunk a Facebookon, hogy miért nem csinálunk menj anyádba-kártyát – mondja Ági.

– Mindig mondjuk, hogy azért, mert nem az a cél hogy felhergeljük a sofőrt, hanem az, hogy felhívjuk a figyelmét. Ha ezt úgy tesszük, hogy közben nem lesz idegbeteg, akkor lehet, hogy a legközelebbi parkolásnál akkor elgondolkozik, hogy oké, nem állok be keresztbe.” Péter veszi át a szót: „Arra is nagyon sok kommentet kapunk, hogy miért nem ragad. Nagyon sokan hiányolják, de nem szeretnénk kárt tenni az autókban. Néhányan írták azt is, hogy a Parkoló Gorilla önkéntes rendőrködés. Szerintem ez inkább egyszerű véleménynyilvánítás. Akkor lenne az, ha szándékosan rosszat okoznál a sofőrnek, vagy megakadályoznád valamiben.”

Hirsch Péter Parkoló Gorilla

Hirsch Péter – A projekt szárazabb” részeiért (vállalkozásvezetés, marketing, postára járkálás) ő felel 

Megkereste már őket az „ellentábor” is, egy hölgy írt nekik néhány hete, hogy ő akárhogy próbálkozik, nem tud ügyesen leparkolni, azt kérdezte tőlük, nem akarnak-e „bocsi” kártyákat is gyártani.

„Nem gondoljuk, hogy mi fogjuk megoldani ezt a problémát – mondja Ági. – Ez egy apró trükk, ami segíthet abban, hogy az emberek gondolkodásmódját, szemléletét formálja. Minél több emberhez eljut a Parkoló Gorilla híre, annál biztosabb, hogy valamilyen szempontból ez formálja a parkolási kultúrát.”

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő