A hatodik Zwack

Nem tudtam, hogy Wallenberg és Demján is kellett hozzá. Mert, hogy II. József – állítólag – azt mondta, hogy „Das ist ein unicum”, az ugye sokaknak megvan. De hogy utána […]


Bővebben

Egy magyar filmes Hollywoodból, aki saját okoshőmérőjét viszi épp a világpiacra

Steve Jobs és a Szilícium-völgy iránti rajongása miatt feladta amerikai filmes karrierjét, Krajcsik Zsolt az okos egészségügyi eszközök piacán dobna nagyot saját fejlesztésű hőmérőjével. 

Krajcsik Zsolt ma már nem sikerfilmek látványvilágáért felel, hanem saját termékéért, de teljesen nem hagyja maga mögött Amerikát. Egész életét végigkísérte a “teches szemléletmód”, ezért amikor egyszer gyermeke megbetegedett, eszébe jutott, hogy egyszerűbb lenne a lázmérés, ha egy eszköz állandóan mérné a testhőmérsékletet, és riasztana, ha az bizonyos fok fölé emelkedik. Azonnal nekilátott a tervezésnek. Így most újra az amerikai piacra készül – de már saját termékével.

stemp_04

Krajcsik Zsolt – 3 éve dolgozik az okoshőmérőn, egy éve Amerikából is hazaköltözött. Fotók: The Orbital Strangers Project

Az Apple-ben az fogta meg, hogy mindig a tökéletesre törekednek

Krajcsik Zsolt Hollywoodban számos film trükkmestere volt a Titanic-tól a Mátrix-ig. Egy éve itthon dolgozik, otthagyta az álomgyárat. Apaként a lázmérésekkel töltött éjszakák után szembesült azzal, hogy itt nem trükkökre és látványra, hanem valódi megoldásra van szükség. Olyan terméket akart létrehozni, ami az egész világon megállja a helyét. Alig pár összetevőből elkészítette az első prototípust, egy felragasztható, üdítős kupak méretű hőmérőt, ami csak a gyerekek biztonsága miatt nem lett kisebb. Eleinte STEMP-nek nevezte el, ami a smart temperature patch összerántása, de mint mondja, ez túl „NASA-san” hangzott. Váltani kellett egy vevőbarát és angol nyelvterületeken sem összekeverhető névre, mert minden bemutatón félreértették „stampnek”, vagyis bélyegnek. Végül az ActivAngel nevet kapta, ami utal az őrangyal szerepre: az eszköz helyettünk is figyel. Mindennek már három éve, azóta számos fórumon bemutatták a terméket a gyógyászattól a technológiai expókig: így jutott el Magyarországról a párizsi Pasteur Intézetbe, majd a Las Vegas-i CES Digital Health Summit tradeshowra, ahol első helyezést ért el a maga kategóriájában „Elkezdtem utánajárni, hogy milyen megoldások léteznek. Ekkor találtam egy olyan bluetooth-modult, ami belefért egy hétköznapi sebtapaszba is.”

A hőmérőegység dedikált mobilalkalmazással szinkronizálható, amely értesíti a felhasználót a mérés eredményről. Az applikáció

nemcsak aktuális értékeket mutatja, hanem a benne dolgozó mesterséges intelligencia rendszer az elraktározott adatokból, a lázgörbe jellegzetességei alapján betegségekre is képes következtetni.

Az ActiveAngel akkora mint egy nagyobb sebtapasz - az aksija 10 évig is bírja

Az ActiveAngel akkora mint egy nagyobb sebtapasz – az aksija 10 évig is bírja

Tehát nem egy eldobható orvosi eszközt tervezett Krajcsik Zsolt, és ez különbözteti meg leginkább a versenytársaktól: közel olyan időtálló, mint a hagyományos hőmérő. Az akkumulátora legalább tíz évig működőképes, de a technológiai szakember szerint addigra már „mindenki ujja alá be lesz építve egy hőmérő”. Ennél még sokkal többre lehet képes a találmány. Amikor orvosokkal egyeztetett Krajcsik, felmerült, hogy hasznos lehet például trópusi betegségek elemzésére is.

A termék programozásában előnyt jelentett, hogy Zsolt az elmúlt húsz év alatt már sok szoftverfejlesztést vitt végig a filmiparban. De nemcsak a fejlesztésben segít az amerikai tapasztalat, hanem a nemzetközi piacra való kilépést is megkönnyíti. Filmesként korábban akár 0-24-ben hajtott a hibátlan eredményért, épp ezért esik nehezére elfogadni, hogy “Magyarországon leáll az élet nyáron”, mert mindenki elmegy szabadságra. Az ő munkaidejét, mint mondja, egy-egy probléma szabja meg, amit meg kell oldani: „ha 16 órába telik, akkor annyit dolgozom, ha hétvégére esik, akkor hétvégén is dolgozom”.

Arra a kérdésemre, hogy hiányzik-e neki Amerika, valamint a kívülállók számára izgalmas és misztikus filmes világ, azt válaszolta, ha lát egy jó filmet, akkor igen, de gyorsan visszazökken. A jelennek él, és most az ActivAngel a legfontosabb számára.

stemp_02

Kicsi termék, sok pénz

Krajcsik Zsolt nem akart a jó ötletnél leragadó startupok sorsára jutni, így már a fejlesztésbe 100 milliót fektetett, azért, hogy egy gyártható, letesztelt prototípus legyen a kezében. Alapvetően magyar partnercégekkel dolgoznak, de az alkatrészek egy részét külföldről, sokat a közvetlen gyártótól szereznek be, ugyanakkor a termék összeállítását itthon végzik.

A fejlesztés után most kezdődhet a piacra lépés, amit a GB & Partners által kezelt Exim Növekedési Magántőkealap 110 milliós, több lépcsőben biztosított befektetéséből finanszíroz. A medtech szektorban a nyugati piacokon ez nem számít soknak, nem is titkolja, nagyon szorosan ki van számolva, mire költenek. A kockázatitőke-befektető részéről nincs kizárva a másodikkörös befektetés sem, de ezt későbbi eredményektől tették függővé. A cégadatok szerint a mostani befektetés után a GB &Partners már többségi tulajdonos a projekt mögötti társaságban.

stemp_03

A gyártásnál többet visz el a sales és a marketing, de Krajcsik szerint az európai és amerikai ismertséghez elengedhetetlen, hogy erre ne áldozzanak. A cég, a Biophilia Kft. az Egyesült Államokban külön sales csapatot foglalkoztat, itthon ezt egy ember viszi, emellett programozók és hardverfejlesztők is dolgoznak neki, de mindenki külsősként.

„Sok magyar termék ott vérzik el, hogy van egy jó ötlet, de amikor a világpiacra ki akarnak lépni, a marketingre már nincs költségvetés.”

Bármennyire is kicsi eszközről van szó, a ráfordított pénz és az elmúlt 3 év nem csekély, de már a finisben járnak. A tőkeinjekciónak köszönhetően az ActivAngel már idén megjelenhet az e-health piacon Európában és a tengerentúlon is. Az USA-ban az adventi vásárlási őrületet felvezető Black Friday a kitűzött határidő, hogy karácsonykor már ott lehessen a családoknál. A keleti piacokra történő nyitás is felmerült, ezt egyelőre középtávon látja kivitelezhetőnek a befektető, addig is a szakmai és kapcsolati háló kiépítésével igyekszenek támogatni a portfóliócég menedzsmentjét. Továbbá operációs szinten, a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges kontrolling rendszer bevezetésével segítik a társaságot.

A termék ára még nem ismert, de azt tudjuk, hogy nem tervezik a konkurensek által diktált áraknál se többért, se kevesebbért forgalmazni. Ez magyar árfekvésben azt jelenti, hogy 20 ezer forint alatt lesz majd. Kapható lesz nagyobb patikahálózatokban, mint Krajcsik mondja: „a vérnyomásmérők mellett kell keresni”, illetve megrendelhető lesz az Amazonon.


 

A szótár az egyetlen hely, ahol az eredmény megelőzi a munkát.