A világ körbenevette a kultsorozat legújabb epizódjának „bakiját”, az amerikai kávélánc pedig csak dörzsöli a tenyerét a milliárd dolláros ingyenreklám miatt. Igen, milliárd dolláros – nem elírás.
Valószínűleg nem fognak megkövezni a spoilerezés miatt, már az is hallott a legutóbbi Trónok Harca rész legemlékezetesebb mozzanatáról, aki nem is nézi a sorozatot. Még csak nem is kellett különösen szemfülesnek lenni, hogy valaki kiszúrja a bakit, önmagában eléggé kilógott a középkori díszletek között:
a Daenerys előtt az asztalon felejtett elviteles kávés papírpohár a vacsorajelenet alatt, amire mindenki csak starbucksos pohárként utal.
Az HBO megerősítette a Business Insidernek, hogy az oda nem illő tárgyat az egyik stábtag felejtette a nyolcadik évad negyedik epizódjának forgatási helyszínén, akik étellel és innivalóval látják el a színészeket és a stábtagokat.
Milliárd dolláros baki
A Trónok harca nézettsége révén, és azzal, hogy a hírhedt jelenet azonnal virális lett és körbefutotta az internetet, óriási reklám hullott a Starbucks ölébe. A Twitter szóvivője a Marketwatch-nak elárulta, hogy a Starbucksot említő tweetek tízszer olyan gyakran jelentek meg az epizódpremiert követő hétfőn, mint egy átlagos napon. Csak aznap összesen 310 ezer bejegyzés született a közösségi oldalon a márkáról.
A filmes termékelhelyezésekre specializálódott marketingügynökség, a Hollywood Branded vezetője, Stacy Jones úgy becsüli, hogy a Starbucksnak valahol 250 ezer és egymillió dollár között kellett volna fizetnie egy ilyen szponzorációért, ha direkt akarták volna otthagyatni valakivel az ominózus poharat.
A Critical Mention médiaelemző adatai alapján Jones szerint a véletlen pr-kampány 2,3 milliárd dollárt érhetett a Starbucksnak. És az összeg folyamatosan emelkedik.
„Ennek biztosan ott a helye a valaha volt legnagyobb és legpozitívabb kampányok között a reklámtörténelemben” – mondja Jones.
Amin mindenki nyert
Mindezért persze egyetlen centet sem fizettek: az HBO produkcióiban nincsenek szponzorált termékelhelyezések és nem fogad el hirdetői pénzeket, mivel az kábeltévés előfizetőiből és a streaming-platform feliratkozóinak havidíjából szerzi bevételeit.
Sőt, a feltételezésekkel ellentétben a pohárnak semmi köze a Seattle-i kávézólánchoz.
Az, hogy egy sima papírpohárról mindenki a Starbucksra asszociált, a vállalat brutális márkaerejét mutatja. A céges brandeket értékelő és rangsoroló Interbrand számítása szerint a Starbucks az 57. legértékesebb márka a világon, 9,6 milliárd dollárra, azaz majdnem 2 800 milliárd forintra értékelték 2018-ban. A véletlenül jött vonatra pedig jó érzékkel fel is ültek, hogy az egyik terméküket promózzák:
meglepődtek, hogy Daenerys nem a sárkánygyümölcs ízesítésű italukat rendelte.
Az HBO szemszögéből persze már egy fokkal kellemetlenebb a sztori, de ők sem jöttek zavarba. Stacy Jones szerint a sorozatnak így is hatalmas pozitív értéket jelent, hiszen mindenki erről beszél – rajongók és nem rajongók egyaránt. A show producere, Bernie Caulfield nyilvánosan is elnézést kért a hibáért a WNYC-nek adott rádióinterjújában, majd viccesen hozzátette:
valójában Westeros volt az első hely, ahol megnyitott a Starbucks.
A rajongók már korántsem ilyen lelkesek, sokan úgy értékelik, az HBO „eladta” a sikersorozatát – és a véletlen valójában nem is volt véletlen.
Borítókép: Unsplash