Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Egy hollywoodi marketinges kiszámolta, mennyit ért a Trónok harcában felejtett kávés pohár a Starbucksnak

A világ körbenevette a kultsorozat legújabb epizódjának „bakiját”, az amerikai kávélánc pedig csak dörzsöli a tenyerét a milliárd dolláros ingyenreklám miatt. Igen, milliárd dolláros nem elírás. 

Valószínűleg nem fognak megkövezni a spoilerezés miatt, már az is hallott a legutóbbi Trónok Harca rész legemlékezetesebb mozzanatáról, aki nem is nézi a sorozatot. Még csak nem is kellett különösen szemfülesnek lenni, hogy valaki kiszúrja a bakit, önmagában eléggé kilógott a középkori díszletek között:

a Daenerys előtt az asztalon felejtett elviteles kávés papírpohár a vacsorajelenet alatt, amire mindenki csak starbucksos pohárként utal.

Az HBO megerősítette a Business Insidernek, hogy az oda nem illő tárgyat az egyik stábtag felejtette a nyolcadik évad negyedik epizódjának forgatási helyszínén, akik étellel és innivalóval látják el a színészeket és a stábtagokat.

Képkocka az HBO Trónok harca c. sorozatának záróévadából, ahol a főszereplő előtt maradt egy kávéspohár.

Milliárd dolláros baki

A Trónok harca nézettsége révén, és azzal, hogy a hírhedt jelenet azonnal virális lett és körbefutotta az internetet, óriási reklám hullott a Starbucks ölébe. A Twitter szóvivője a Marketwatch-nak elárulta, hogy a Starbucksot említő tweetek tízszer olyan gyakran jelentek meg az epizódpremiert követő hétfőn, mint egy átlagos napon. Csak aznap összesen 310 ezer bejegyzés született a közösségi oldalon a márkáról.

A filmes termékelhelyezésekre specializálódott marketingügynökség, a Hollywood Branded vezetője, Stacy Jones úgy becsüli, hogy a Starbucksnak valahol 250 ezer és egymillió dollár között kellett volna fizetnie egy ilyen szponzorációért, ha direkt akarták volna otthagyatni valakivel az ominózus poharat.

A Critical Mention médiaelemző adatai alapján Jones szerint a véletlen pr-kampány 2,3 milliárd dollárt érhetett a Starbucksnak. És az összeg folyamatosan emelkedik.

„Ennek biztosan ott a helye a valaha volt legnagyobb és legpozitívabb kampányok között a reklámtörténelemben” – mondja Jones.

Amin mindenki nyert

Mindezért persze egyetlen centet sem fizettek: az HBO produkcióiban nincsenek szponzorált termékelhelyezések és nem fogad el hirdetői pénzeket, mivel az kábeltévés előfizetőiből és a streaming-platform feliratkozóinak havidíjából szerzi bevételeit.

Sőt, a feltételezésekkel ellentétben a pohárnak semmi köze a Seattle-i kávézólánchoz.

Az, hogy egy sima papírpohárról mindenki a Starbucksra asszociált, a vállalat brutális márkaerejét mutatja. A céges brandeket értékelő és rangsoroló Interbrand számítása szerint a Starbucks az 57. legértékesebb márka a világon, 9,6 milliárd dollárra, azaz majdnem 2 800 milliárd forintra értékelték 2018-ban. A véletlenül jött vonatra pedig jó érzékkel fel is ültek, hogy az egyik terméküket promózzák:

meglepődtek, hogy Daenerys nem a sárkánygyümölcs ízesítésű italukat rendelte.

Az HBO szemszögéből persze már egy fokkal kellemetlenebb a sztori, de ők sem jöttek zavarba. Stacy Jones szerint a sorozatnak így is hatalmas pozitív értéket jelent, hiszen mindenki erről beszél – rajongók és nem rajongók egyaránt. A show producere, Bernie Caulfield nyilvánosan is elnézést kért a hibáért a WNYC-nek adott rádióinterjújában, majd viccesen hozzátette:

valójában Westeros volt az első hely, ahol megnyitott a Starbucks.

A rajongók már korántsem ilyen lelkesek, sokan úgy értékelik, az HBO eladta” a sikersorozatát és a véletlen valójában nem is volt véletlen.

Borítókép: Unsplash

 

Mert helyes ugyan, ha az ember felkészül a legrosszabbra, de bizonyosra mégsem szabad venni.