A többek között Howard Schultz, Kevin Durant és Snoop Dogg által is támogatott Dutchie nevű e-kereskedelmi platform az amerikai online kannabiszpiac több mint 40 százalékát birtokolja. Az online fűbolt tavaly megduplázta az értékét, így már 3,8 milliárd dollárt (1,2 ezer milliárd forint) ér. De ahogy a THC tartalmú termékek legalizációja terjed, a cégnek úgy lesz egyre nehezebb megtartania a piacát. Hogyan nőtt ekkorára a cég, és mit hozhat neki 2022?
2015. október 1-jén, a rekreációs kannabisz oregoni legalizálásának első napján Ross Lipson más egy órája ált sorban azért, hogy vehessen egy kis füvet egy Bend nevű városban. A becslések szerint Lipson néhány évvel korábban 30 millió dollárért (9,5 milliárd forint) eladta az online ételrendelési üzletét, és azóta abból a pénzből éldegélt, főként snowboardozással töltve a napjait.
Mielőtt még eljutott volna a pénztárgéphez, egy új ötlete támadt: alapítania kellene egy olyan céget, amely segít a gyógyszertáraknak az online rendeléseik felvételében. „Úgy érezem, akkor én megfelelő ember voltam, a megfelelő helyen, a megfelelő időben” – mondta az amerikai Forbesnak – „tudtam,hogy én vagyok a megfelelő személye egy online kannabiszrendelő cég létrehozására, hiszen több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezem az online ételrendelés területén.”
Lipson az ötlet megszületése után azonnal felhívta bátyját, Zach-et, aki nem sokkal az előtt adta el a RepPro nevű, online pénzügyi tanácsadással foglalkozó startupját. 2017 júliusában a testvérek elindították a bendi székhelyű Dutchie-t, mint egy olyan e-kereskedelmi szoftvercéget, amely segíti a gyógyszertárakat abban, hogy online is elérhetővé tegyék a termékeiket. Így a fogyasztók néhány kattintással már rendelhetnek is néhány gramm marihuánát, vagy marihuána tartalmú termékeket, hogy később azokat átvehessék a helyszínen. Kiszállítási opció nincs.
Az első gyógyszertár, ami a Dutchie szoftverét használta, ugyanaz volt, ahol Lipson sorban állt, amikor bevillant neki a cég ötlete.
Az indulás után néhány hónappal már ötven oregoni gyógyszertár használta a vállalat szolgáltatásait.
Hamarosan a befektetők is elkezdtek bízni a vállalkozás sikerében. Snoop Dogg kockázati befeketési cége, a Casa Verde Capital 2018-ban 3 millió dollárt (952 millió forint) tett a Dutchie-ba. Ezután az NBA-sztár Kevin Durant alapja, valamint a Starbucks korábbi vezérigazgatója, Howard Schultz is befektetett a vállalatba.
2021 márciusában a Dutchie további 200 millió dollárnyi (63,4 milliárd forint) befektetést kapott a Tiger Global által vezetett Series C-ben, amely előtte olyan cégeket támogatott, mint a Peloton, Roblox, Spotify és Juul. A befektetés után a Dutchie kannabisz-unikornisként már 1,7 milliárd dollárt (538,7 milliárd forint) ért.
Hét hónappal később, tavaly október közepén a Dutchie újabb, 350 millió dolláros (110,8 milliárd forint) forint)finanszírozási kört jelentett be, amelyet a milliárdos Daniel Sundheim D1 Capital Partners szervezete vezetett. Ekkor már 3,8 milliárd dollárra (1,2 ezer milliárd forint) értékelték a céget.
Az amerikai Forbes becslése szerint Dutchie 2020-ban körülbelül 5 millió dollár (1,6 milliárd forint), 2021-ben pedig már körülbelül 45 millió dollár (14,3 milliárd forint) bevételt termelt. Lipson nem nyilatkozott cége bevételéről.
A Dutchie olyan e-kereskedelmi és értékesítési szoftvereket ad el a gyógyszertárak számára, amelyek segítik őket az online rendelések felvételében, a készletek kezelésében és az állami jogszabályoknak való megfelelésben, valamint pénztárgépeik üzemeltetésében is.
A cég szoftvertermékeit havi előfizetéses rendszerben értékesíti, gyógyszertáronként 500 és 1000 dollár között. Becslések szerint jelenleg 9 ezer gyógyszertár működik szerte az Egyesült Államokban és Kanadában. A cég azt állítja, hogy körülbelül 5 ezernek van legalább egy Dutchie szoftverterméke.
A vállalat befektetői azonban mindenekelőtt a kannabisziparban rejlő lehetőségekre támaszkodnak, annak ellenére, hogy az még gyerekcipőben jár. 2020-ban az Egyesült Államok kannabiszértékesítése elérte a 17,5 milliárd dollárt (5,6 ezer milliárd forint), de ez a szám az előrejelzések szerint 2030-ra 100 milliárd dollárra (31,7 ezer milliárd forint) fog nőni.
A Dutchie nagy előnye, hogy úgy válhat a kannabisz ipar befektetési eszközébe, hogy a cégnek nem kell a marihuánával közvetlenül foglalkoznia. Lipson szerint a Dutchie soha nem is fog marihuánát termeszteni, eladni vagy forgalmazni. Ez azért fontos, mert sok befektetési alap inkább inkább elkerülné, hogy olyan cégbe fektessen, amely közvetlenül kannabisztartalmú termékekkel foglalkozik.
A cég jövőjét erősen befolyásolja, hogy a Biden-adminisztráció alatt a kannabisz szövetségi színtű legalizációja még egyáltalán nem biztos dolog.
Az Egyesült Államokban jelenleg 37 államban legalizálták a marihuána orvosi célú használatát, ezek közül 18 államban és Washington D.C.-ben a rekreációs célú fogyasztás is megengedett. Az amerikai társadalom 70 százaléka támogatja a liberalizációt a marihuána tekintetében.
Jelenleg az olyan pénzügyi szolgáltatók, mint például a Visa és a MasterCard sem fogadhat be kannabisszal kapcsolatos pénzügyi tranzakciókat, amíg azt nem legalizálják szövetségi szinten. Emiatt az iparág legtöbb tranzakciója még mindig készpénzben történik. Ha azonban megtörténik a szövetségi szintű legalizálás, akkor egyre több új szereplő várható a piacon, ami veszélybe sodorhatja a Dutchie piaci pozícióját.
Nemrég a Pfizer is beszállt az amerikai kannabiszbizniszbe. A gyógyszergyártó december végén jelentette be, hogy megállapodást írt alá a klinikai szakaszban működő Arena Pharmaceuticals nevű vállalat felvásárlásról amelynek összértéke körülbelül 6,7 milliárd dollár (2,1 ezer milliárd forint).
A száz százalékban felvásárolt cég kannabisz szászmazékokat tartalmazó gyógyszereket fejleszt, többek között például egy olyat, ami a gyomor- és bélrendszeri betegségekben szenvedő betegek kezelését segítené.
Borítókép: Shelby Ireland // Unsplash