Startupok után már a nagy multicégek is látják a lehetőséget abban, hogyan tudják leegyszerűsíteni a betegutakat a csevegőrobotok.
A különböző szakmai szolgáltatásokat nyújtó nemzetközi tanácsadócég, az Accenture két interaktív virtuális robotasszisztenssel bővítette ún. Intelligent Patient Platformját. Ella és Ethan olyan asszisztensek, akik folyamatosan tanulnak és képzik magukat a mesterséges intelligencia (AI) által, képesek intelligens javaslatokat tenni a betegek, az egészségügyi szolgáltatók és az ápolók közötti interakciókra. A vállalat a betegek egészségi állapotának javítására és kellemesebb körülmények biztosítására fejlesztette ki a virtuális robotokat (röviden: botokat). Ez egy olyan digitális egészségügyi kapcsolattartó megoldás, amely segít a betegeknek megszervezni a klinikai vizsgálatokat, a folyamatos orvosi kezeléseket, illetve ügyel az egészségmegőrzésre.
- Ella a betegek virtuális gondozója, aki emlékeztet a gyógyszerek bevételére, segít az időpontfoglalásban, de követi és ellenőrzi a betegek állapotát, életjeleit is. A bot lehetővé teszi a személyre szabott, interaktív kapcsolattartást, amely segíthet az egészségmegőrzésben is.
- Ethan az egészségügyi szolgáltatók virtuális asszisztense, aki egyszerűbbé teszi a betegekkel való kapcsolattartást, így jobban nyomon követhető az egészségi állapotuk és összehangolható a gondozói csapat tagjainak munkája. A tartalmak és a szolgáltatások révén proaktív javaslatot tesz az egészségügyi szakembereknek, így egyszerűbbé teszi a betegek kezelését.
A két bot elég sok mindenhez csatlakoztatható amúgy, az Ubertől egészen az Amazon Alexáig, ahogy az alábbi videóban is látható.
A startupok mellett, már az Accenture-höz hasonló globális szolgáltatók is lehetőséget és piacot látnak a virtuális egészségügyi asszisztensekben. Ezeknek a megoldásoknak az a lényege, hogy a bot képes begyűjteni olyan alapinformációkat az ügyféltől, pácienstől, ami alapján hatékonyabban tudja felajánlani neki, mi legyen a következő lépés: milyen orvoshoz forduljon pontosan, például. Az sem mellékes, hogy az orvosok is megkapnak egy rendszerezett információs csomagot, vagyis hamarabb tudnak döntést hozni, kell-e és ha igen milyen kezelés. Az Accenture megoldása ennél szélesebb platformon kínál megoldásokat, nem véletlenül. A diagnosztika még a mesterséges intelligencia számára is nagy falat egyelőre, ráadásul nehéz jogilag validált terméket a piacra dobni (ha nem jó betegséget állapít meg a gép, akkor ki viseli annak felelősségét?). Az ilyen jellegű megoldásoktól egyelőre messze vagyunk, az egészségügyi asszisztensek inkább egyszerűsítik a betegutakat, illetve az egészségmegőrzésre fókuszálnak.
Ezen a piacon van amúgy magyar versenyző, méghozzá egy meglehetősen sajátos területen. Héjja Hajnalka, egy Berlinbe költözött magyar orvos Izzy.AI néven indította el startupját két évvel ezelőtt. Az Izzy névre keresztelt és szintén mesterséges intelligenciát használó csevegő robot a női egészség témakörében beszélget olyan fiatal lányokkal, akik alapvetően nehezen beszélik ki ezt a témát felnőttekkel (ez sok helyen kultúrafüggő). Bármilyen meglepő, a tesztek alapján a robotban sokkal jobban megbíztak például. Hajni történetéről ITT írtunk először, tavaly pedig felkerült a Forbes 30 tehetséges magyar 30 alatti listájára is.
Azt mondták, keressek egy férfi társalapítót, hogy komolyan tudjanak venni