Három évvel a Quantum Break után új játékkal jelentkezik a finn Remedy csapata. A Control szürreális utazás a kormány titkainak paranormális mélységeibe, no meg egy, a stúdió számára új üzleti környezetbe: a teljességgel multiplatform megjelenések közé.
Emlékszünk még? Az első két Max Payne volt az utolsó olyan Remedy-játék, ami a kor összes fontosabb platformján elérhető volt, ennek pedig már 15 esztendeje. A csapat legjobb játékának tartott Alan Wake az Xbox 360 egyik exkluzív címeként később PC-re megjelent ugyan, a playstationös közönség azonban kimaradt a zakkant író természetfeletti kalandjaiból. Csakúgy, mint a Quantum Break időkatasztrófájából, amit az Xbox One egyik legfontosabb címének szánt a kiadásért felelős Microsoft.
Alan kalandjai lassan értek be, az eleinte bukásnak ítélt játék mára nem csupán kultikus klasszikus, hanem üzleti siker is lett. A Quantum Break azonban ennyire nem volt szerencsés: számokat nem tudunk, annak ellenére viszont, hogy eleinte mind a Remedy, mind a Microsoft optimistán nyilatkozott az eladásokat illetően, utóbbi valahogy mégsem szeretné megfinanszírozni a folytatást.
A játék egyik kései összefoglaló videója
Hozzáteszem, ez nem is baj – a Quantum Break egy kiforratlan ötleteket tömörítő látványjáték volt, aminek majd’ az összes elemét sikerült átörökíteni a frissen megjelent Control című akciójátékba. Szuperképességek? Pipa! Ismert főszereplő? Szintén. Természetfeletti sztori? Ismét pipa. Harcrendszer, amivel élvezet kísérletezni? De még mekkora pipa! És akkor a kiadó 505 Games kiváló üzleti stratégiájáról még szó sem volt. Márpedig a Control egy konzolon sem exkluzív, Xboxon, PC-n és PS4-en is játszható, és bár a különféle változatok között akadnak minőségbeli különbségek (PC-n a legszebb a játék és alap PS4-en fut a legrosszabbul), alapvetően bárki hozzájuthat ehhez a nem mindennapi karriertörténethez.
Isten hozta, igazgatónő!
Jesse Faden látszólag átlagos nő, aki egy látszólag átlagos kormányhivatal ajtaján sétál be egy látszólag átlagos napon. Csakhogy a Federal Bureau of Control, röviden FBC akarva sem állhatna távolabb az átlagostól. A titokzatos kormányszerv irodaépületét nem lehet csak úgy megtalálni, az Oldest House névre keresztelt komplexum ugyanis láthatatlan az avatatlan szemnek – ha valaki rátalál az épületre, ne adj’ Isten be is jut, akkor az illető vagy kereste azt, vagy annyira jó radarjai vannak a természetfeletti jelenségekre, hogy jobb, ha vigyáz, mert az FBC ügynökei simán elzárhatják a multidimenzionális Oldest House állandóan változó falai közé.
Így járt anno Jesse öccse is: a gyerekek az otthonuknak is helyt adó kisváros melletti tisztáson játszottak, mikor is felfedeztek egy misztikus portált, ami új világokba vezetett. A kapu sajnos kinyílt, és csak egy különös ismeretlennek köszönhetően nem lett ebből világra szóló katasztrófa. Az FBC ügynökei azonban gyorsan a helyszínen teremtek, és bár Jesse el tudott menekülni előlük, öccse Dylan nem volt ilyen szerencsés. Jesse tehát okkal keresi fel az Oldest House-t, mi, játékosok pedig az első perctől kezdve tudjuk, hogy itt valami nagyon nincs rendben.
Jesse pszichokinetikus támadása elképesztően hatásosak // Kép: Remedy Entertainment
Az FBC-t azért alapították, hogy irányítása alá vonja az Amerikát (és sokszor az egész világot) fenyegető természetfeletti erőket. Ha valaki olvasott már a creepypasták millióit ihlető SCP Foundationről, nagyjából tudja, mi a csízió: tudósok és katonák gyűjtik be a gyanús tárgyakat, hogy mindenféle kísérleteket végezzenek rajtuk. Az iroda feje az igazgató, akit viszont nem a kormány, hanem az igazgatótanács jelöl ki – egy fejjel lefelé lebegő fekete piramis egy másik dimenzióból. Az igazgató ettől fogva képes magához láncolni az FBC paranormális tárgyait, amik szupererőkkel ruházzák fel őt. És mit az Isten, Jesse amint belép az épületbe, azonnal igazgató lesz.
Ne Hiss-tizz!
Ehhez nem kell átverekednie magát egy többlépcsős kiválasztási folyamaton, mindössze felveszi elődje pisztolyát a földről, ami egy varázserejű fegyver, végtelen lőszerrel és többféle funkcióval. Hopp, máris Jesse a főnök – és adott az első feladata: az irodát megtámadta a Hiss nevű entitás, ami megszállta a dolgozók többségét, akik így zombiként vadásznak az élőkre – ha a Hiss kijut az Oldest House falai közül, vége az emberi civilizációnak.
Ha ez a történet kissé zavarosnak tűnik, az nem a véletlen műve, a Remedy ugyanis szándékosan úgy adja elő Jesse meséjét, hogy az még a legvadabb X-akták fanokat is képes összezavarni. A szóban forgó sorozaton és a már említett SCP-n túl ihletője lehetett a Fringe, a Twin Peaks, a Syfy-féle The Lost Room, így az összeesküvéses sci-fik rajongói bőven találhatnak utalásokat. Jesse több FBC-s dolgozóval kapcsolatba lép, a kiégett irodistaként viselkedő közszolgák pedig mulatságos kontrasztot képeznek a teljesen hihetetlen, a fizika általunk ismert törvényeire fittyet hányó munkakörülményekkel.
Hogy mást ne mondjak, a szabadon bebarangolható Oldest House egyes részei más valóságokba nyílnak. Egyszer egy több emelet magas erőművet kell megóvnunk a Hiss támadásaitól, máskor egy, az interdimenzionális térben lebegő bányát kell megtisztítanunk, ahol persze természetfeletti fémet bányásznak. A játék szövegkönyve, ahol tudja, kiaknázza az állami szféra nyakassága és a paranormális entitások között feszülő, mulattató ellentétet, a szellemességét azonban némileg aláássa Jesse jellemtelensége – hősnőnk nem ellenszenves, egyszerűen csak semmilyen.
Közszolga szuperhős
Személyiségének hiányát szuperképességei töltik ki. A Hiss által eltérített katonák ellen Jesse telekinetikus erőket vet be, azaz bármit képes felkapni a földről, és mentális erejével a rossz fiúk közé vágni. Asztalok, monitorok, dobozok, tűzoltókészülékek – minden potenciális fegyver. De ha nincs mit felkapni sem kell aggódni, Jesse a falból is kiszakíthat egy darabka betont, az is megteszi. A harcok általában nagy tereken zajlanak, az ellenfél pedig folytonos létszámfölényben van. Ám Jesse maga a túlerő, egy-egy csata után pedig szó szerint romokban hever körülötte minden – kevés játék van, ahol ennyire éreznénk a főhős erejét.
Levitáció és csodafegyver – hétköznapi dolgok az FBC irodáiban // Kép: Remedy Entertainment
A pisztoly is jó szolgálatot tesz, és ahogy egyre több természetfeletti tárgyat kötünk magunkhoz, annál erősebbek leszünk – Jesse a játék végére levitálni is megtanul, sőt a talajból kiszakított betondarabokból fizikai pajzsot is építhet maga köré. Bár a szuperképességek száma exponenciálisan nő, az irányítás mindig természetes és könnyed marad, a sokféle lehetőség miatt pedig bőven jut hely a taktikázásnak, kísérletezésnek.
Bár a fő sztorivonal küldetései alatt is lesz alkalmunk megcsillogtatni mentális erőinket, és a játék itt is kitölti az egészséges, 8 órás játékidőt, az Oldest House tele van rejtélyes és opcionális küldetésekkel, amelyek végén különösen erős főellenfelek várják, hogy Jesse szétrúgja az interdimenzionális seggüket. Velük szemben aztán minden képesség jól jön, és bizony mondom, euforikus érzés kiiktatni őket.
A nácik még mindig Európa urai, de két kattant csajjal nem bírnak el
A játék egyébként nemcsak a pályák struktúrájából adódóan szabad (az Oldest House megnyitott területei között szabadon közlekedhetünk, még teleportálni is tudunk), hanem a küldetéseket illetően is az: a fő történetszál befejezése után is lehetőségünk van letudni a megmaradt mellékküldetéseket, akár 20-25 órára nyújtva így a játékidőt, ami egy akcióprogram esetében több mint bőséges.
Brutalitás, másként
És hát na: mikor egy irodai székkel dobunk le az égről egy lebegő mentalista Hiss-katonát, az valahogy több tíz óra játék után sem válik unalmassá. Főleg, hogy a kalandjaink során titkos dokumentumokat, hangfelvételeket, filmecskéket gyűjthetünk, amik fokozzák az immerzió érzését, és betekintést nyújtanak az FBC dolgozóinak mindennapjaiba. Ezeket inkább nem lövöm le, de hallgassatok rám, és egy-egy küldetés között szánjatok rájuk időt, mert nagyon hangulatos és szórakoztató elemei a Control univerzumának.
Egy-egy csata után rá sem lehet ismerni a brutalista irodákra // Kép: Remedy Entertainment
Mindehhez elsőosztályú tálalás jár. Az egy dolog, hogy Jesse-t a természetes cinizmussal megáldott Courtney Hope kelti életre, de az Oldest House túltolt brutalizmusa egyszerre újszerű és nyomasztó a videojátékok világában. A végtelen multiverzumba nyúló irodakomplexum nemcsak szimbolikus szinten árasztja magából a hivatali élet állandó reménytelenségét, de virtuális mauzóleumot is állít neki, ami ránk, játékosokra is hatással lesz.
Eleinte féltem tőle, hogy unalmassá válnak a szürke folyosók és a napfényt soha nem látó falak, de hála a Remedy pályatervezői zsenialitásának, nem így lett. Ugyanakkor pár óra játék után jól esett kinézni az ablakon és emlékeztetnem magam arra, milyen jó, hogy nem egy hétköznapi állami szervnél tengetem a hétköznapi életem hétköznapinak nem mondható természetfeletti pillanatait.
A Control PC, Playstation 4 és Xbox One platformokon jelent meg 2019. augusztus 27-én. Tesztünk a Playstation 4-es változat alapján készült.
Képek: Remedy Entertainment