Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Ukrán fitneszgépekkel indult, ma 26 milliárdot érő, európai piacvezető cég a Biotech. És még mindig a Lévai család kezében van

Rohamtempóban növekednek, agresszíven mennek előre, mostanra mindenkit felfaltak a magyar piacon, aki az útjukban állt. Kezdetben csak fehérjeport kínáltak itt és a szűkebb régióban, ma már 800 termékből álló protein-, vitamin- és reformélelmiszer-portfóliójuk eljut a világ száz országába. A harmincas éveikben járó tulajdonos-vezetők, Lévai Bálint és Balázs közvetlenül, egészséges magabiztossággal, de nagyon határozottan állítják: Európában piacvezető, amit csinálnak, és bizonyos szempontból világszinten egyedülálló, ahogyan csinálják. A számok és az elmúlt pár év őket igazolják, Coviddal együtt is vagy húsz százalékot növekedtek – a még mindig családi kézben lévő Biotech USA-nak még 2020 is bejött.

A Biotech USA sztorit elolvashatod a januári Forbes magazinban! Kedvcsináló és összefoglaló a tulajdonos-vezetőivel csaknem egyidős cégről itt.

A 2021. januári Forbes címlapja

1993: Lévai Ferenc megalapítja a JLM Powerline Kft.-t, és az ukrán fitneszgépeken túl amerikai fehérjeporokat is teríteni kezd Magyarország edzőtermeiben.

1996: Már Szlovákiába és Romániába is jut a Lévai által importált termékekből.

1997: Bengyel Zsolt megalapítja a Scitec Nutritiont, néhány éven belül már innovatív márkaként jegyzi a fehérjepiac.

1999: Lévai Ferenc megszerzi a Biotech USA márkanevet.

2005: Megnyílik az első hazai Biotech bolt a Pólus Centerben. Kis késéssel megnyílnak a szlovák boltok is, itt a kezdettől van saját cégük is.

2007: A Biotech logisztikai központja Szadára települ.

2009: Bevezetik és kötelezővé teszik belső képzésüket, ma is csak az dolgozhat csapatukban – a bolti eladókat is ideértve –, aki vizsgán bizonyította ismereteit a táplálkozás, a sportcélú étrend-kiegészítők és a sporttudományok terén.

2010: Lévai Bálint és Balázs belépnek a családi cégbe.

2013: Bengyel Zsolt eladja többségi tulajdonát a Scitecben a lengyel Enterprise Investors (EI) magántőkealap-kezelő egyik alapjának, becslések szerint 80–100 millió euróért.

2014: A húszas éveiben járó Lévai Bálintot ügyvezető igazgatónak, Balázst külkereskedelmi vezetőnek nevezik ki a többmilliárd forintos forgalmat bonyolító Biotechnél.

Lévai Ferenc hátralép, onnantól a beruházásokat koordinálja. „Baromi jó érzés nekem ez”, mondja a sikeres generációváltásról.

Áttörés: megnyílik az első külföldi Biotech üzlet (Szlovákián túl) Ausztriában, a Donauzentrumban. Új arculatot kap a márka, megkezdődik hatalmas gyártóüzemük építése Szadán.

Öt éve még sok minden más volt. A Lévai szülők azóta hátra léptek (Fotó: Orbital Strangers 2016)

2015: A Biotech már franchise-rendszerben is jegyez boltokat; fehérjepora, az Isowhey Zero nemzetközi sikereket ér el, később az egyik legfontosabb termékükké válik.

A Scitec 10,6 millió eurós adózás utáni eredményt jelent, a 700 munkatársat foglalkoztató cég termékei több mint 90 országban kaphatók.

A 2016 februári Forbes címlapja

2016: A hatalmas szadai gyár beüzemelésével a Biotech már 70 százalékban maga gyártja termékeit, később ez 90 százalékra emelkedik. Több éves szponzorációs szerződést írnak alá Hosszú Katinkával, egyedi Iron Lady termékek kerülnek a márka boltjaiba. A Biotech tévéreklámokkal is erősít: mindenkihez szólnak, akik szebbek, izmosabbak, vagy legalábbis egészségesebbek szeretnének lenni. Új terméket dobnak piacra, a mindenmentes proteinszelet, a Biotech Zero Bar gyorsan az egyik legfontosabb termékükké válik. Az étrendkiegészítők európai piacán a top ötbe kerülnek.

Az EI több lépésben kivásárolja Bengyel Zsoltot, majd eladja a Scitecet a dél-afrikai Ascendis Healthnek 170 millió euróért.

2017: A Biotech USA for Her termékcsalád komplett megoldást kínál alakformáláshoz. Már hetven országban vannak jelen, 22 milliárd forintos árbevételük több mint 70 százalékát az export adja.

2018: A Biotech belép a kínai piacra. A legértékesebb családi vállalkozások Forbes listájára is felkerülnek, rögtön a 14. helyre a 25-ből.

A Scitec csaknem egymilliárd forintos adózott eredménnyel zárja az évet. A vállalat ugyanakkor üzemi szinten 2017-től veszteséges, egyéb vállalatoktól származó osztalékbevétel korrigálja az eredményt.

Részlet a 2021 januári Forbes címlapsztorijából

2019: Hogy a nemzetközivé váló cégcsoportot hatékonyabban irányítsák, Lévaiék Atlas Invest néven anyavállalatot hoznak létre Hollandiában, ebbe olvad be a családi cégeket addig összefogó hazai Lévai Holding Kft. A Biotech márka arculata frissül.

„Bejelentkeztünk. Gondoltuk, hogy nem megy nekik túl jól – mosolyodik el Lévai Bálint, hátradőlve vadiúj irodája foteljében, amikor a Scitec akvizíciójáról kezd mesélni. – Láttuk, hogy a márka erősebb, mint az árbevétel, amit csinál. 2019 augusztusában megkerestük őket, egyből egy ajánlattal mentünk a dél-afrikai anyavállalathoz.”

2020: Beüt a Covid, a világjárvány rögtön 60 százalékos bevételkiesést hoz a Scitec Nutritionnek. A cég piaci értéke zuhanni kezd, tulajdonosa lépni szeretne.

„Úgy éreztük, nagyon félnek attól, hogy elállunk az üzlettől, úgyhogy ezt a kártyát ki is játszottuk: mondtuk, ha nagyon el akarják adni, ötért megvesszük. Ők meg mondták, hogy oké” – nevet Bálint az utolsó ajánlattétel kapcsán.

Végül a Biotech ötmillió euróért felvásárolja őskonkurensét, ezzel duplájára nő. Így összesen már majdnem 100 országba értékesítenek.

Bálint és Balázs jó csapatjátékosok (Fotó: Orbital Strangers)

Nyárra elkészül az új, 4000 négyzetméteres Biotech-székház Óbudán, beköltöznek több mint 400 dolgozójukkal és a Scitec-csapat egy részével. A legértékesebb hazai cégeket szerepeltető Magyar100 listán (Forbes, 2020/12.) a 23. helyen állnak, a vállalat értékét 25,7 milliárd forintra becsüljük.

„A piacon valószínűleg a Biotech a leggyorsabban növekvő olyan cég Európában, ami nem kizárólag online kommunikációra vagy például egyetlen termékre fókuszál. Biztos, hogy a top háromban van. Talán másodikok a Glanbia után”

– mondja Garyth Stone, az amerikai Houlihan Lokey befektetési bank akvizíciós szakértője, aki évtizedek óta foglalkozik nemzetközi élelmiszeripari bizniszekkel. Csak a táplálékkiegészítő-protein piacon is olyan tranzakciókban vett részt, mint a Foodspring beolvadása a Marsba, a PhD Nutrition vagy a Protein Works értékesítése. Mint az Ascendis Health megbízottja, ő biztatta a dél-afrikaiakat is: adják el a Scitecet a Biotechnek.

Az európai piacon is körülnéztünk, az újságban bemutatjuk a konkurenseket is

2021: Tovább zajlik a Scitec integrációja, gyárának modernizálása. A Biotech márka frontján is folyamatban vannak több milliárd forintos, 9000 négyzetméteres bővítések, ha minden jól megy, ezeket saját forrásból fedezik.


"Hétvégén bármi megtörténhet, szegény dolgozók szoktak is félni, pénteki döntéseink élnek-e még hétfőn"

Kelényi Kolos, Szamos Marcipán