Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ukrán fitneszgépekkel indult, ma 26 milliárdot érő, európai piacvezető cég a Biotech. És még mindig a Lévai család kezében van

Rohamtempóban növekednek, agresszíven mennek előre, mostanra mindenkit felfaltak a magyar piacon, aki az útjukban állt. Kezdetben csak fehérjeport kínáltak itt és a szűkebb régióban, ma már 800 termékből álló protein-, vitamin- és reformélelmiszer-portfóliójuk eljut a világ száz országába. A harmincas éveikben járó tulajdonos-vezetők, Lévai Bálint és Balázs közvetlenül, egészséges magabiztossággal, de nagyon határozottan állítják: Európában piacvezető, amit csinálnak, és bizonyos szempontból világszinten egyedülálló, ahogyan csinálják. A számok és az elmúlt pár év őket igazolják, Coviddal együtt is vagy húsz százalékot növekedtek – a még mindig családi kézben lévő Biotech USA-nak még 2020 is bejött.

A Biotech USA sztorit elolvashatod a januári Forbes magazinban! Kedvcsináló és összefoglaló a tulajdonos-vezetőivel csaknem egyidős cégről itt.

A 2021. januári Forbes címlapja

1993: Lévai Ferenc megalapítja a JLM Powerline Kft.-t, és az ukrán fitneszgépeken túl amerikai fehérjeporokat is teríteni kezd Magyarország edzőtermeiben.

1996: Már Szlovákiába és Romániába is jut a Lévai által importált termékekből.

1997: Bengyel Zsolt megalapítja a Scitec Nutritiont, néhány éven belül már innovatív márkaként jegyzi a fehérjepiac.

1999: Lévai Ferenc megszerzi a Biotech USA márkanevet.

2005: Megnyílik az első hazai Biotech bolt a Pólus Centerben. Kis késéssel megnyílnak a szlovák boltok is, itt a kezdettől van saját cégük is.

2007: A Biotech logisztikai központja Szadára települ.

2009: Bevezetik és kötelezővé teszik belső képzésüket, ma is csak az dolgozhat csapatukban – a bolti eladókat is ideértve –, aki vizsgán bizonyította ismereteit a táplálkozás, a sportcélú étrend-kiegészítők és a sporttudományok terén.

2010: Lévai Bálint és Balázs belépnek a családi cégbe.

2013: Bengyel Zsolt eladja többségi tulajdonát a Scitecben a lengyel Enterprise Investors (EI) magántőkealap-kezelő egyik alapjának, becslések szerint 80–100 millió euróért.

2014: A húszas éveiben járó Lévai Bálintot ügyvezető igazgatónak, Balázst külkereskedelmi vezetőnek nevezik ki a többmilliárd forintos forgalmat bonyolító Biotechnél.

Lévai Ferenc hátralép, onnantól a beruházásokat koordinálja. „Baromi jó érzés nekem ez”, mondja a sikeres generációváltásról.

Áttörés: megnyílik az első külföldi Biotech üzlet (Szlovákián túl) Ausztriában, a Donauzentrumban. Új arculatot kap a márka, megkezdődik hatalmas gyártóüzemük építése Szadán.

Öt éve még sok minden más volt. A Lévai szülők azóta hátra léptek (Fotó: Orbital Strangers 2016)

2015: A Biotech már franchise-rendszerben is jegyez boltokat; fehérjepora, az Isowhey Zero nemzetközi sikereket ér el, később az egyik legfontosabb termékükké válik.

A Scitec 10,6 millió eurós adózás utáni eredményt jelent, a 700 munkatársat foglalkoztató cég termékei több mint 90 országban kaphatók.

A 2016 februári Forbes címlapja

2016: A hatalmas szadai gyár beüzemelésével a Biotech már 70 százalékban maga gyártja termékeit, később ez 90 százalékra emelkedik. Több éves szponzorációs szerződést írnak alá Hosszú Katinkával, egyedi Iron Lady termékek kerülnek a márka boltjaiba. A Biotech tévéreklámokkal is erősít: mindenkihez szólnak, akik szebbek, izmosabbak, vagy legalábbis egészségesebbek szeretnének lenni. Új terméket dobnak piacra, a mindenmentes proteinszelet, a Biotech Zero Bar gyorsan az egyik legfontosabb termékükké válik. Az étrendkiegészítők európai piacán a top ötbe kerülnek.

Az EI több lépésben kivásárolja Bengyel Zsoltot, majd eladja a Scitecet a dél-afrikai Ascendis Healthnek 170 millió euróért.

2017: A Biotech USA for Her termékcsalád komplett megoldást kínál alakformáláshoz. Már hetven országban vannak jelen, 22 milliárd forintos árbevételük több mint 70 százalékát az export adja.

2018: A Biotech belép a kínai piacra. A legértékesebb családi vállalkozások Forbes listájára is felkerülnek, rögtön a 14. helyre a 25-ből.

A Scitec csaknem egymilliárd forintos adózott eredménnyel zárja az évet. A vállalat ugyanakkor üzemi szinten 2017-től veszteséges, egyéb vállalatoktól származó osztalékbevétel korrigálja az eredményt.

Részlet a 2021 januári Forbes címlapsztorijából

2019: Hogy a nemzetközivé váló cégcsoportot hatékonyabban irányítsák, Lévaiék Atlas Invest néven anyavállalatot hoznak létre Hollandiában, ebbe olvad be a családi cégeket addig összefogó hazai Lévai Holding Kft. A Biotech márka arculata frissül.

„Bejelentkeztünk. Gondoltuk, hogy nem megy nekik túl jól – mosolyodik el Lévai Bálint, hátradőlve vadiúj irodája foteljében, amikor a Scitec akvizíciójáról kezd mesélni. – Láttuk, hogy a márka erősebb, mint az árbevétel, amit csinál. 2019 augusztusában megkerestük őket, egyből egy ajánlattal mentünk a dél-afrikai anyavállalathoz.”

2020: Beüt a Covid, a világjárvány rögtön 60 százalékos bevételkiesést hoz a Scitec Nutritionnek. A cég piaci értéke zuhanni kezd, tulajdonosa lépni szeretne.

„Úgy éreztük, nagyon félnek attól, hogy elállunk az üzlettől, úgyhogy ezt a kártyát ki is játszottuk: mondtuk, ha nagyon el akarják adni, ötért megvesszük. Ők meg mondták, hogy oké” – nevet Bálint az utolsó ajánlattétel kapcsán.

Végül a Biotech ötmillió euróért felvásárolja őskonkurensét, ezzel duplájára nő. Így összesen már majdnem 100 országba értékesítenek.

Bálint és Balázs jó csapatjátékosok (Fotó: Orbital Strangers)

Nyárra elkészül az új, 4000 négyzetméteres Biotech-székház Óbudán, beköltöznek több mint 400 dolgozójukkal és a Scitec-csapat egy részével. A legértékesebb hazai cégeket szerepeltető Magyar100 listán (Forbes, 2020/12.) a 23. helyen állnak, a vállalat értékét 25,7 milliárd forintra becsüljük.

„A piacon valószínűleg a Biotech a leggyorsabban növekvő olyan cég Európában, ami nem kizárólag online kommunikációra vagy például egyetlen termékre fókuszál. Biztos, hogy a top háromban van. Talán másodikok a Glanbia után”

– mondja Garyth Stone, az amerikai Houlihan Lokey befektetési bank akvizíciós szakértője, aki évtizedek óta foglalkozik nemzetközi élelmiszeripari bizniszekkel. Csak a táplálékkiegészítő-protein piacon is olyan tranzakciókban vett részt, mint a Foodspring beolvadása a Marsba, a PhD Nutrition vagy a Protein Works értékesítése. Mint az Ascendis Health megbízottja, ő biztatta a dél-afrikaiakat is: adják el a Scitecet a Biotechnek.

Az európai piacon is körülnéztünk, az újságban bemutatjuk a konkurenseket is

2021: Tovább zajlik a Scitec integrációja, gyárának modernizálása. A Biotech márka frontján is folyamatban vannak több milliárd forintos, 9000 négyzetméteres bővítések, ha minden jól megy, ezeket saját forrásból fedezik.

Oszd meg!