A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elképzelhetőnek tartja, hogy a szolgáltatók összejátszottak az árak kialakításában.
Ha egy másik szolgáltató hálózatát használó ismerősünknek SMS-t küldünk, vagy ha úgynevezett tömeges SMS-eket kapunk (ilyenek például a banki tranzakciók értesítő üzenetei), a szolgáltatók külön díjakat állapítanak meg, amit az előfizetővel, azaz velünk fizettetnek meg. A Gazdasági Versenyhivatal szerint ezek díjszabása gyanúsan egyformák voltak a hazai szolgáltatók között. Értesítették a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságot, hogy
vizsgálja ki a lehetséges összejátszást (vagyis kartellezést) a Telekom, a Vodafone, a Telenor, a Digi, a magyar TARR és a Netfone szolgáltatóknál.
Az úgynevezett ágazati vizsgálat alapján derülhet ki, hogy van-e szükség valamilyen hatósági beavatkozásra – közölte a hatóság szerdán az MTI-vel.
Az eljárás megindítása még nem jelenti azt, hogy a szolgáltatók a jogsértést elkövették, de a hasonló árképzés tényét és annak körülményeit tisztáznia kell a szolgáltatóknak.
Nem először vizsgálják
Idén januárban a Telekommal és a Vodafone-nal szemben indult eljárás, mert ingyenes, forgalommentes szolgáltatásként hirdették egyes applikációk használatát, ami a gyanú szerint nem így volt – a vizsgálat eredményét még nem közölte a GVH.
Tavaly a GVH a Telekomot is kétszer megbírságolta. Először 350 millió forintra, amiért a „Most generáció” kampányban a „maximális sebességű hálózatra” utaltak, másodjára pedig 670 millióra, mert megtévesztette a fogyasztókat a „nulla forintos vagy kedvezményes készülékárakat” reklámozó kampányaival.
A Vodafone még ennél is rosszabbul járt, 2019 decemberében közel 1,2 milliárd forintos bírságot kapott, mert nem tudta igazolni, hogy valóban övé lenne Európa legnagyobb 4G-hálózata.
Kiemelt kép: Kép: Gigi // Unsplash