Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]

Bővebben

Budapesten lassan hiánycikk lesz a garázs, négy év alatt duplázódtak az árak

Négy év alatt 13 százalékkal több autó lett Budapesten, ezzel párhuzamosan egyre többen érdeklődnek a garázsok iránt, a kereslet az idén csúcsot döntött. Az eladó budapesti garázsok átlagára éves szinten 36 százalékkal 4,1 millió forintra nőtt, ami a négy évvel korábbi átlag kétszerese – áll az ingatlan.com szerkesztődésünknek eljuttatott elemzésében.

A fővárosi garázspiac is részt vesz az ingatlanpiaci boomban, a kereslet fokozódik, az árak pedig meredek emelkedést mutatnak többéves távlatban is – derül ki a portál legfrissebb elemzéséből, amely a hivatalos KSH-adatok alapján vizsgálta a fővárosi autóállomány növekedését kerületenként és a garázsok helyzetét. A garázsok iránti kereslet érthető, 2014 óta ugyanis jelentősen nőtt a budapesti személyautók száma, a drágulás pedig a viszonylag szűk kínálattal magyarázható. Nem csak az eladó, hanem a bérelhető garázsok ára is emelkedett.

Csúcsra futó kereslet, nehezebb és drágább parkolás

Az elemzés szerint a múlt év végén a hivatalos adatok szerint

660 ezer autót volt a fővárosban, ez éves összevetésben 4,1 százalékos, 2014-hez viszonyítva pedig 13 százalékos bővülésnek felel meg.

A nagyobb autópark miatt egyre nagyobb az igény a garázsokra: az ingatlan.com statisztikái szerint az egy garázshirdetésre jutó érdeklődések alapján mért kereslet 2019-ben négyéves csúcsra nőtt és duplája volt a tavalyinak.

Az autók számának bővülése és a fokozott kereslet megmutatkozik az árakban. Áprilisban egy budapesti garázst átlagosan 4,1 millió forintért hirdettek az eladók, ez a tavaly januári szinthez képest 36 százalékos drágulást jelent, a négy évvel korábbi 1,9 millió forintos átlagnak pedig több mint a kétszerese. A kiadó garázsok havi bérleti díja pedig éves összevetésben párhuzamosan 15 százalékkal 23 ezer forintra emelkedett. Mindez azt jelzi, hogy a kínálat nem tudja tartani a lépést a kereslettel. A budapesti autók száma havonta átlagosan 1500-2000 darabbal nő, viszont eladási céllal havonta csak 70-80, kiadásra pedig 150-200 garázst hirdetnek meg a fővárosban.

Különbségek, XIII. kerületi autóboommal

A fővároson belül azonban jelentősek az eltérések. A XIII. kerület több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből. Ebben a városrészben nőtt a legnagyobb mértékben az autók száma: 2014 óta 36 százalékkal. 2018 januárjához képest pedig 11 százalékkal, így a múlt év végén ebben a városrészben már 61 ezer autó volt.

Ennek megfelelően a garázsok ára is megugrott, a XIII. kerületi garázsokat idén áprilisban már 3,9 millióért árulták, ami 34 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árszintet, a 2014-es átlagárnak pedig a duplája. 2015 januárjában a XIII. kerületben még átlagosan 1,7 millióért adtak egy garázst.

Mire számíthatnak az autósok?

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint az elmúlt években

megjelentek a közautó-szolgáltatók, ami némiképp enyhítheti a parkolási problémákat, de áttörést még nem hozott.

A szóban forgó közautós cégek autóflottája összesen ezres nagyságrendű, ami a 660 ezres fővárosi autóállományhoz képest egyelőre szerény 0,1 százalékos részesedést jelent. A szakember szerint a fővárosi autóállomány bővülése további áremelkedést eredményezhet a fővárosi eladó és kiadó garázsok és zárt parkolóhelyek piacán, amelyen eleve viszonylag szűk a kínálat.

 

Egy-egy felfedezés igazolása, egy-egy felismerés helyességének bizonyítása mindig a nagy pillanat után következik; maga a kreatív aktus mind a tudós, mind pedig a művész számára fejesugrás a sötétségbe, ahol mindkettejüket saját, a legkevésbé sem csalhatatlan megérzései vezetik.