A világ új ura, a drogériabáró és Polgár Judit

Öt év után először amerikai címlappal jelentkezik a magyar Forbes. Még egy újítás: 11 pontba szedtem mit találtok az ehavi magazinban.   1. Szamosi Zsófi színésznő, az Oscar-díjas Mindenki főszereplője, és […]

Bővebben

Nem tudtunk annyi gépet adni, mint amennyit akartak. A havi 500 is kevés lehet a magyar Brewie sörfőző gépeiből

Egyetlen gombnyomással és egy kis idővel húsz liter sört kapunk, ha veszünk egyet a magyar sikerstarup gépéből. A Brewie alig bírja az iramot, Észak-Amerika és Nyugat-Európa sörimádóinak a havi 500 gép is kevés lehet.

„Jellemző ránk, hogy ha kitalálunk valamit, arról nemcsak beszélünk, de meg is valósítjuk.” Így született meg a Brewie az ügyvezető Pál Marcell szerint, aki barátaival, Schlotter Gergővel és Tél Andrással – nem meglepő módon – egy közös sörözés alkalmával fedezett fel egy piaci rést még 2013-ban. „András egyszer saját főzésű sörrel kínált minket, majd elmondta, hogy fél liter elkészítése körülbelül hatvan forintba kerül. Ebből két dolgot szűrtem le: otthon olcsó és minőségi sört tudsz készíteni, ráadásul legális módon, viszont maga a folyamat nagyon hosszú” – vázolja fel Marcell a házi sörfőzés alapproblémáját.

Belevágtak

A fiatal sörbarátoknak nem a megálmodott, automata sörgép elkészítése jelentette a kihívást (Gergő gépészmérnöknek tanult, András mechatronikát végzett, Marcell pedig Dániában szerzett marketing menedzsment diplomát), hanem annak a feltérképezése, hogy lenne-e egyáltalán igény a termékre.

„Nem feltétlenül pozitív, ha nincs ilyen gép a piacon. A házi sörfőzés az Egyesült Államokban a leginkább elterjedt, így elsősorban amerikaiak segítségével készítettünk kutatást, a végkövetkeztetés pedig az lett, hogy jóval több a sörivó, mint a sörfőző. Rájöttünk, hogy lenne potenciál a projektben, ha a fogyasztóknak felkínálnák a kényelmi részt, a teljesen automatizált főzést.”

Sörfőző szerkezetek persze 2013-ban is léteztek, például a PicoBrew Seattle-ből, ők három évvel a Brewie előtt jelentek meg a piacon, ám az amerikai gép esetében nem automatizált a hűtés. Egészen embert próbáló otthoni körülmények között százról huszonöt fokra hűteni húsz liter sört – mondja Marcell, hozzátéve: a Brewie a hűtést is megoldja helyettünk.

Fotó: Orbital Strangers

A magyar sörautomata gyakorlatilag egy modern kávéfőző példáját követi:

csak belepakoljuk az alapanyagokat (maláta, komló, élesztő és víz), alig hat óra elteltével pedig kész is a húszliternyi sörlé. Nincs szükség lombikokra vagy tartályokra, és a hosszas takarítást is megússzuk. A startup a kényelmet olyannyira komolyan gondolja, hogy a géphez társuló applikációnak köszönhetően otthon sem kell lennünk a főzés idejére, hiszen azonnal értesítést kapunk, ha elkészült a folyadék. Ezt pár hétig hagyni kell erjedni, de a hozzávalókhoz és a megannyi recepthez hasonlóan akár a sörlé tárolására alkalmas, kis hordókat is beszerezhetünk a Brewie-tól. Nekünk egyedül hellyel kell készülnünk, a gép ugyanis eléggé testes (74 cm széles és 27 kg), így nem biztos, hogy illeszkedik egy belvárosi, másfélszobás lakás konyhájába.

Nyugaton a front

A kezdeményezés újdonsága nem csak magában a sörgépben rejlik: a hazánkban kevésbé bevett közösségi finanszírozás (crowdfunding) útján sikerült anyagilag megtámogatni a projektet, mégpedig úgy, hogy közben a potenciális vásárlói réteg milyenségét is feltérképezték.

A magyar találmány elsősorban az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, tehát a házi sörfőzés úttörőjének számító területeken keltette fel az érdeklődést.

A 2014 végén, eredetileg százezer dolláros célösszeggel útjára indított kampány első órájában tizenkétezer dollárt, vagyis közel hárommillió forintot sikerült összeszedni, a finanszírozási időszak végére pedig kétszázhúszezer dollárral, azaz majdnem 55 millió forinttal lett nagyobb a Brewie kasszája. A folyamatosan érkező megrendelések és a gyártó kiválasztása után 2015-ben újra esélyt kapott a crowdfunding: ezúttal három hét alatt ötszázezer dollár, vagyis majdnem 125 millió forintnak megfelelő összeg ütötte az ötletgazdák markát, akik közben rákapcsoltak a fel-felbukkanó hibák javítására és a sörgép tökéletesítésére.

„Sosem voltak mentorjaink, előtte nem volt cégünk, nem fejlesztettünk még terméket és hasonló kampányokkal sem próbálkoztunk”

– emlékszik vissza Pál Marcell, hozzátéve, hogy piaci ismeretek hiányában szinte az elejétől kezdve kizárólag közösségi finanszírozásban gondolkoztak. Még azelőtt, hogy a crowdfunding első hulláma elindult volna, Marcell hazaköltözött Dániából, András pedig feladta a doktori iskolát. Az áldozatoknak meglett az eredménye: a mai napig ezer darab, közel kétezer dolláros (körülbelül ötszázezer forintos) gépet adtak el – köztük a kampány résztvevőinek –, és 2015 januárja óta a Brewie-ból élnek.

Okkal tehetjük fel a kérdést, hogy a kézműves sörök térhódítása és az egyre divatosabbá váló romkocsmák mellett mi teszi igazán vonzóvá az otthoni sörkészítést. Az alapítók vallják, hogy a saját konyhánkban is meg tudjuk osztani az élményt a barátokkal, ráadásul „elég menő dolog, az embernek saját söre van”. Hosszú távon pedig anyagilag is megtérül a befektetett munka: ha az itthoni, ezer forint/korsó árral számolunk,

a Brewie segítségével szinte ugyanazt a kézművessört 100-200 forintos áron készíthetjük el.

A srácok szerint nem érdemes hibaszázalékkal számolni, már csak a segítséget nyújtó profi applikáció miatt sem.

A szoftverfejlesztés és a nemzetközi sörfőző közösség összekapcsolása egyébként szerepel a készítők hosszú távú tervei között. A célközönség 80-85 százalékban az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában él, aminek az oka – a már említett sörfőző kultúra mellett – a termék magyar szemmel nézve borsos ára. A Brewie-t 98 százalékban férfiak vásárolják, a maradék két százaléknyi nő pedig leginkább ajándékba veszi. „A vásárlóink 35-55 éves, zömében felsőfokú végzettséggel és mesterdiplomával rendelkező emberek. Körülbelül húsz százalékuk mérnök, további húsz százalékuk pedig IT-s. Hálás, de kritikus közönség, akiktől szerencsére sok visszajelzést kapunk” – mondja Marcell.

Fotó: Orbital Strangers

És bíznak bennük: a startup máig küzd a kereslet és kínálat közötti egyensúly kialakításával. A gép ázsiai gyártójának kiválasztására egy berlini workshop adott lehetőséget, ahol a csapatot sikeresen összekötötték a keleti kontinens legnagyobb gyáraival, azonban először egy kisebb, tajvani előállító cégre esett a választás. „Még nem tartottunk ott” – mondja a gyáróriásokról Marcell. Azt is elárulja, hogy mára fordult kocka, és a tavalyi év végén átköltöztették Kínába a gyártást. Míg a tajvaniak a jobb hónapokban százhúsz gép elkészítésére voltak képesek, mostantól havonta legalább ötszáz, már új generációs sörfőző készül el.

„Ez egy pozitív probléma volt. Nem tudtunk annyi gépet adni, mint amennyit az emberek akartak.”

Ha a Brewie-n múlik, a sörrajongók nem csak több, de jobb minőségű gépeket kaphatnak kézhez, ugyanis az időközben huszonöt fősre nőtt startup márciusban új, és állításuk szerint a korábbiaknál is jobb termékeket dob piacra.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő