Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Az Uber beszáll az elektromos bringamegosztók háborújába

Április 9-én jelentette be terveit az Uber, hogy megveszi a Jump Bikes-t: egy olyan biciklimegosztó szolgáltatót, aminek a bringái elektromos pedálrásegítéssel rendelkeznek és nincs szükségük dokkolóra. A tranzakció részleteit nem hozták nyilvánosságra, de a TechCruch 100 millió dolláros üzletről beszél. A Jump úgy fog illeszkedni a cégstruktúrába, hogy az Uber leányválallata lesz, a cég CEO-ja, Ryan Rzepecki közvetlenül az Uber-vezér Dara Khosrowshahinak fog felelni.

A Jump egy fontos szereplője annak a háborúnak, ami a dokkmentes kerékpár-megosztók között dúl. A dokkmentes megoldásnál

a bringákat nem kijelölt termináloknál kell felvenni és azoknál lerakni használat után, mint a Bubi esetében, hanem egy applikáción keresztül lehet feloldani, és egyszerűen csak otthagyod, ahol van, amikor már nem kell.

Tehát úgy működik, mint a GreenGo vagy a Mol Limo, csak autók helyett biciklikkel. A cég nyolc éve indult Social Bicycles néven, 2018 év elején váltottak nevet, és nemrég indították el az első dokk nélküli elektromos biciklijeiket Amerikában. Összesen 10 millió dollár befektetést kaptak a Menlo Venturestől, hogy USA-szerte kiterjesszék a hálózatot. A Jump saját appon keresztül működik, és 30 percenként 2 dollárba kerül a biciklik használata. A vállalat már korábban is partnerségben állt az Uberrel, miután exkluzív jogot kaptak, hogy San Franciscóban és Washington D.C.-ben az Uber applikációján keresztül is üzemeljenek.

A Jump bringája elektromos és nem kér dokkolót. Forrás: Social Bicycles Facebook-oldala

Ubernek ez új üzleti modell

Az akvizíció egyben éles váltást is jelent az Uber üzleti stratégiájában. Az autómegosztó korábban arra törekedett, hogy olyan szolgáltatóként működjön, ami csak közvetít, nem pedig tulajdonol: az autók a sofőröké, ők felelnek a fenntartásért és karbantartásért, az Uber csak összehozza az autótulajdonosokat és az utasokat.

Ezzel szemben a bringamegosztás más üzleti modellben működik, a biciklik a szolgáltató tulajdonában vannak, ezeket karban is kell tartani. Bár az elektromos biciklik jóval olcsóbbak, mint az elektromos autók, de az előbbiek miatt

a kerékpármegosztást kifejezetten tőkeintenzív, pénznyelő iparágnak tekintik.

Ami a stratégiai váltást illeti: az autókkal nem létező fuvarcég már nem igaz az Uberre, ugyanis berendeltek 24 ezer önvezető Volvót, ezeket 2021-ig szállítja le a gyár. Így az Uber saját flottát épít, de ezt csak azért tudja megtenni, mert így kiveszi a rendszerből a másik drága elemet: az embert. Így ugyanis az Uber lesz a fuvarcég, ami nem rendelkezik sofőrökkel. Mivel a bicajoknál eleve nincs szükség sofőrre, az új felvásárlás is illeszkedik ebbe az irányba. A Bubi-féle rendszerek egyik legnagyobb gondja amúgy, hogy nagyon drága mozgatni a kerékpárokat.

A Jumpnak olyan versenytársai vannak, mint a GoBike és a Spin, de egyre elterjedtebb a robogómegosztás is a városi közlekedésben.

Borítókép forrása: Social Bicycles // Facebook

Fontosabb, hogy stílusod legyen, mint hogy trófeáid