Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Az Easyjet is beállt a sorba: a dolgozók 30 százalékát küldik el, hogy helyt álljanak az újraindulásnál

Bár lassan újraindul a légiközlekedés, az olcsó repülés úttörőjének számító Easyjet is leépítésekre kényszerült a későbbi helytállás miatt.

A brit légitársaság bejelentette, hogy a koronavírus-válság okozta veszteségeik miatt alkalmazottaik 30 százalékától kell megválniuk, és a flottájukat is csökkentik írja a Reuters.

Úgy látják, csak ezekkel a lépésekkel tudnak visszacsatlakozni az elmúlt hónapok utazásstopjától leszűkült piacra. 

Az Easyjetet 1995-ös alapítása óta az olcsó repülés úttörőjeként tartották számon Európában. Az alapító Stelios Haji-Ioannout 2006-ban II. Erzsébet brit uralkodó lovaggá ütötte. De már akkor is ott volt a háttérben a légitársaság üzleti modelljében gyökerező probléma, ami előbb csak a cégvezetésben okozott nézetkülönbséget, most viszont a cég túlélése múlik rajta.

A diszkont légitársaságok versenyében a legalacsonyabb költségszint a nyerő. Az Easyjet úgy döntött, olcsón adja a jegyeket, barátságos lesz az utasokkal és a népszerű városok fő reptereire repül. A Ryanair válaszul oda repült, ahova a legolcsóbb, a jegyeket fillérekért adta így is megtöltve a gépeit.

Tíz év után egyértelművé vált, hogy a Ryanair-modell jóval nagyobb profitrátával működtethető.

Erre figyelt fel Váradi József is, amikor második ultra-low cost cégként 2004-ben elindította Kelet-Európa válaszát a Ryanairre, a Wizz Airt.

Az alapító, Stelios inkább a lassú növekedést preferálta, míg az igazgatóság belement volna az árversenybe. Aztán a koronavírus-járvány nyomán az egész pár nap alatt halálosan komolyra fordult. 107 új Airbusra szóló rendelésük elengedhetetlen lett volna ahhoz, hogy olyan likviditási helyzetbe kerüljenek, amivel átvészelik a válságot, de a cég jogászai szerint ez óriási kártérítési pereket szakított volna a nyakukba.

Az Airbusszal történő megállapodás szerint 24 gép átvételét eltolták 2022-ig, másik 24 gép lízingszerződését pedig nem hosszabbították meg. De még így is 300 gép maradt a flottájában.

Bár részleteket egyelőre nem tudni, ennek a csökkentésére találtak most ki valamit. 

A földre kényszerült légitársaságok között a Wizz Air még mindig a legoptimistább:

Váradi József úgy számol a júliusra a korábbi forgalom 70 százalékát visszahozná.

A korlátozásokon valóban fokozatosan enyhítenek: májushoz képest 400 százalékkal több járatot terveznek indítani a légitársaságok. A Wizz májusban járatai 31 százalékát állítaná vissza, a Ryanair júliustól 40 százalékon működne. A diszkont légitársaságokon kívül a Eurowings gyakorlatilag összes európai célállomására repül, a Lufthansa pedig júniusra 160 gépet engedne a levegőbe. 

 

Az élet egy vígjáték - egy szadista író tollából.