Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Az AirBnb is retteghet az után, hogy az Ubert taxinak nyilvánították

Az Európai Bíróság szerint az Uber taxiscégnek minősül, fellebbezésnek helye nincs. Ilyen alapon az Airbnb pedig mezei szállásközvetítő, komoly változások lehetnek a piacon.

Az Uber taxicégként kezelendő – döntött az Európai Bíróság. Nem tech cégként, nem akármilyen elektronikus szolgáltatás-közvetítőként, hanem fuvarozóként és kész. Ebből az következik, hogy az uniós tagországában csak akkor szolgáltathat, ha aláveti magát a személyfuvarozókra érvényes nemzeti szabályozásoknak. Ez tagországonként ugyan igencsak változó, de persze a leglazább is sokkal szigorúbb annál, mint ami az Ubernek ideális lenne.

Az biztos, hogy versenyelőnyének legnagyobb részét a cég elvesztette azzal, hogy be kell sorolnia a taxiscégek közé. De túlzás lenne azt mondani, hogy a mai ítélet derült égből villámcsapásként érkezett.

Iparági hírek szerint maga az Uber is pontosan erre számított és már régóta ennek megfelelően építi a stratégiáját – vagy küzd a kényszerpályán, ahogy tetszik. Országonként a fogadókészségtől függ, hogy hol merre indul.

Érdekes, hogy az egyes országok eddig mennyire eltérően álltak eddig a kérdéshez. Portugália például örömmel fogadta az Ubert, miközben sok helyen lényegében betiltották. Az eredeti koncepció szerint – amelyben független sofőröket hoz össze az utasokkal – már csak négy közép-kelet-európai országban működik (Uber POP néven), néhány nagyvárosban pedig alávetve magát a szabályozásnak próbálkozik, például Berlinben és Madridban.

Kénytelen tehát helyben lobbizni neki kedvező szabályozásért a cég, de közben a konkurencia is erősen szorítja, mert megjelentek olyan szolgáltatók, akik ugyanúgy a legmodernebb digitális platformokat használják és kényelmi funkciókat biztosítanak a felhasználóknak, de eleve úgy indultak, hogy ha kell, a fuvarozókra vonatkozó szabályokat betartva szállnak be a versenybe – ilyen például a Budapestre is komoly erővel belépő, észt alapítású Taxify. Amerikában meg például a Lyft nevű versenytársa mászik a nyakára.

Az Uber sorozatos házon belüli botrányok és vezetési válságok közepette kénytelen ellenszélben navigálni Európában úgy, hogy két éven belül tőzsdére ígérik vinni a céget. Nem lesz könnyű, az biztos.

De az Uberen túllépve a teljes megosztáson alapuló gazdaságot érintheti az ítélet, rögtön minden piaci szereplő és kommentátor azt találgatja, hogy milyen hatással lehet a már megfellebbezhetetlen európai álláspont a többi hasonló rendszerben, csak más iparágban működő cégre. Az ítéletet precedens értékű, akkor viszont az AirBnb is nehezen fogja tudni bebizonyítani, hogy technológiai cég ő, nem pedig szállásközvetítő. Könnyen bekerülhet ő is az európai, pontosabban a tagállami szabályozás alá.

Az biztos, hogy a szállodaipar hagyományos képviselői nem sokat várnak majd, hogy üssék ezt a vasat, amíg meleg, kérdés, az Airbnb konyhájában mit sütnek ki védekezésképp. Az is biztos, hogy a jogászok még évekig nagy nyertesei lesznek ennek a történetnek.

Oszd meg!