Fotó: Alza.hu Facebook-oldal
Fotó: Fotó: Alza.hu Facebook-oldal
rövid hír

Komoly büntetést kapott az Alza, rengeteg vásárlójukat kárpótolják

Forbes
2022. február 17. 3 perc olvasás

Több ezer forintot érő kupont küldenek a vásárlóknak.

Mi történt?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 40 milliós bírságot szabott ki az Alza webáruház üzemeltetőjére, emellett minimum 450 millió forintos fogyasztói jóvátételi programra kötelezte a céget – közölte a versenyhatóság a Forbes.hu-val.

A GVH megállapította: az Alza.hu a termékek egy részénél agresszíven, javarészt valótlan tartalmú üzenetekkel sürgette felhasználóit mihamarabbi vásárlásra.

A GVH még tavaly indított vizsgálatot az Alza.hu üzemeltetőjével és cseh anyavállalatával szemben a webáruház kifogásolható értékesítési módszerei miatt. A nemzeti versenyhatóság versenytanácsa most 40 millió forint bírságot szabott ki a jogsértésért az Alza.hu Kft.-re és az Alza.cz a.s.-re.

Mit tártak fel?

  • A portál jogsértő módon sürgette a felhasználókat mihamarabbi vásárlására, amikor szembetűnő, villogó üzenetekkel (pl. „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”; „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket” stb.”) helyezte pszichés nyomás alá a felhasználókat. Ez önmagában véve is tisztességtelennek minősül, mivel megzavarja a nyugodt döntési folyamatot.
  • A sürgető üzenetekben bemutatott adatokat ráadásul nagyrészt nem támasztották alá a számítási módszerek: a „Jelenleg X ügyfél érdeklődik” üzenet például nem az adott pillanatban ténylegesen érdeklődők számát, hanem a vállalkozáscsoport összeurópai, elmúlt teljes napi megjelenítéseit mutatta.

Figyelembe vették, hogy az üzemeltetők elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslatról és felülvizsgálták a kereskedelmi gyakorlataik megfelelőségét biztosító belső vállalati szabályzatukat. Az eljárás indítását követően a cégek rövid időn belül maguktól felhagytak a GVH által kifogásolt magatartásokkal, a hatóság erre is tekintettel volt.

Kinek jár kupon?

További bírságcsökkentő tételként lett figyelmbe véve az a jóvátételi csomag is, amit a webáruház a fogyasztók kompenzációjára ajánlott fel.

A vállalások nyomán előírt hatósági kötelezettségek szerint

  • minden fogyasztó 3 000 forint értékű kupont kap, aki 2019-ben az Alza webáruházában vásárolt;
  • a kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10 000 forint feletti vásárláskor;
  • a kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, honlapján, közösségi oldalain és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket.

A csomag részeként a cégcsoport a tudatos fogyasztói magatartás jelentőségére is felhívja a figyelmet. Abban az esetben, ha a kuponok felhasználásának összértéke nem éri el a 450 millió forintos összeget, az Alza az eljárás során tett kiegészítő vállalások révén biztosítja a fogyasztók közvetlen kompenzálását. Ha még így sem érnék el a 450 milliós összeghatárt, a különbözetet a cégeknek bírságként kell megfizetniük.


Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:

Borítókép: Alza.hu Facebook-oldal