Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Lefteris Kallergis / Unsplash

A Nike, a Coca-Cola és az Apple is lobbizik az ujgur kényszermunkát tiltó törvény ellen

Számos multinacionális vállalat tiltakozik az ellen a törvénytervezet ellen, ami visszaszorítaná az ujgur kényszermunkával előállított áruk behozatalát az Egyesült Államokba.

A Nike, a Coca-Cola, az Apple és több más multi is komoly lobbitevékenységbe fogott, hogy módosítsa a Kínában üldözött ujgurok kényszermunkájával előállított áruk behozatalát visszaszorító törvénytervezetet, írja a The New York Times. A törvénytervezetet szeptemberben 406 támogató- és mindössze 3 ellenszavazat mellett fogadta el az Amerikai Egyesült Államok Képviselőháza. Most a szenátus jóváhagyására vár, és akár már a Trump-adminisztráció alatt aláírhatják.

Az Uyghur Forced Labor Prevention Act névre hallgató törvény azonban számos olyan multinacionális vállalat célpontjává vált, melyek ellátási láncai érintik Kína legnyugatibb és legnagyobb tartományát, az ujgur többségű Hszincsiangot. A tiltakozók között van az Egyesült Államok Kereskedelmi Kamarája is. A lobbisták célja a törvénytervezet egyes rendelkezéseinek enyhítése; azzal érvelnek, hogy bár határozottan elítélik a kényszermunkát és a jelenlegi, ujgurok elleni atrocitásokat, a törvény szigorú követelményei komoly károkat okozhatnak a kínai körforgásba mélyen beágyazódott ellátási láncokban.

Hszincsiang tartomány komoly mennyiségű nyersanyagot (például: gyapot, szén, cukor, paradicsom, poliszilícium) állít elő. Márciusi jelentésében a washingtoni Congressional-Executive Commission on China nevű bizottság számos olyan vállalatot listázott, melyek kényszermunkát alkalmazhatnak termékeik előállítása során,

a listán a Coca-Cola és a Nike mellett szerepelt többek között az Adidas, a Calvin Klein, a Patagonia, a Tommy Hilfiger és a H&M is.

A Coca-Cola közleményben leszögezte, hogy szigorúan tiltja bármilyen nemű kényszermunkát az ellátási láncában, és külsős auditorok segítségével monitorozza a beszállítóit; a Nike pedig azt kommunikálta, hogy a cég nem lobbizik az ujgur kényszermunka megelőzéséről szóló törvény ellen, hanem konstruktív megbeszéléseket folytat a kongresszus munkatársaival a kényszermunkáról és az emberi jogok védelméről.

Az, hogy Kína erőszakos módszerekkel próbálja beilleszteni az ujgur és más kisebbségeket, évek óta köztudott, és egyre komolyabb nemzetközi figyelmet kap. Az ellenőrzés ugyanakkor sok vállalat számára nehézséget okoz, részben az ellátási láncok átláthatatlansága, részben pedig azért, mert Kínában komoly nehézségekbe ütközik az auditorok munkája. Az új törvénytervezet többek között azt írja elő, hogy az Egyesült Államokba árut küldő vállalatok kötelesek átvizsgálni a gyanús ellátási láncaikat és korlátozná a kínai beszállítókkal való kapcsolatot is.

Az ujgurok teljes létszáma 10 és 20 millió közé tehető, túlnyomórészt a Hszincsiang-Ujgur Autonóm Területen. Kína szeptemberben ismerte el először, hogy a kisebbség milliót zárta táborokba, a kínai kormány jelentése alapján az Ujgur Autonóm Terület lakosságának több mint harmada fordult meg már a „szakképző központokban”.

Borítókép: Lefteris Kallergis / Unsplash
Oszd meg!