Pécsett, a Kastner Kartoon stúdiójában készülnek a Red Bull ikonikus rajzfilmjei. Beszélgettünk a rendszerváltás előtti időkről, a megismételhetetlen Hernádi Tiborról, és arról, hogy se a csőtollak, se a viccek nem olyanok már, mint régen. Egy szocialista rajzfilmgyár kapitalista sikersztorija.
A dzsámi és a Zsolnay Negyed között félúton, a csendes, kellemesen kanyargós Vince utcában érdemes keresgélnie annak, aki a Red Bull reklámok szerethetően torz karaktereit megalkotó, majd azok történeteit képkockáról képkockára megrajzoló kis csapattal szeretne találkozni. Az eldugott kis irodában mosolygós emberek, papírhalmok és az energiaital fogad, a falakon az ikonikus karakterek mellett a jól ismert reklámszlogen is helyet kapott, német nyelven: Red Bull verleiht Flüüügel!
Doktor Bubótól a Red Bullig
„A rendszerváltás előtt a Pannónia Filmstúdiónak egy leányvállalataként működtünk a Marx úton” – meséli Takács Erzsébet (Bözsi), a stúdió gyártásvezetője. Bözsi már közel 45 éve készít animációkat, előtte porcelánokat festett a Zsolnay gyárban. A Pannóniával a Doktor Bubó történeteit elmesélő Kérem a következőt! sorozat részein, a Trombi és a Tűzmanó rajzfilmsorozaton és A hetedik testvér egészestés rajzfilmen is dolgozott.
A pécsi csapat a szocialista vállalat privatizációja után a Félix, a macska rendezőjéhez, a sikeres grafikusművészhez Hernádi Tiborhoz került, aki immáron Funny Film név alatt vitte tovább a stúdiót. Az ő koncepciója rabolta el végül a Red Bull marketingjéért felelős Johannes Kastner és ügynöksége szívét 1989-ben: megkezdődhetett az együttműködés.
„Én 91-ben festettem az első filmet, eleinte még csak egy-egy film készült, nem volt ekkora a piac, mint most. – folytatja Bözsi. – Amikor már több filmet kértek, többen is elkezdtünk Red Bullt festeni.”
Több mint tizenöt éve már csak a Red Bullnak dolgozunk
– ezt már Szilber Éva, a stúdió ügyvezetője teszi hozzá. Éva 27 éve dolgozik a cégben, az igazgatást Hernádi Tibor 2012-es halála után vette át, miután tulajdonosként a Kastner ügynökség vette magához a projektet: megalakult a The Cartoon Garage.
Az elmúlt 12 évben a szálak még szorosabbra fűződtek a pécsi és a nemzetközi ügynökség között, a Red Bullal való együttműködésük 35-dik évfordulóján a stúdiót nevére vette a Kastner csoport, ma már Kastner Kartoon név alatt dolgozik a csapat.
Tibor igazi öröksége azonban nem a cégben, hanem a stílusban, a karakterekben, a figuratervekben van. Ezekért Bulyáki Mónika (Monyó) művészeti vezető felel, aki szintén még a pannóniás időkben kezdte pályafutását Hernádi kezei alatt.
Bulyáki Mónika
„Azzal a sztorival debütáltam, amiben a tacskó szerelmes lesz a dalmatába. Egy lógó fülű tacskót kellett megmozgatnom. Féltem megmutatni Tibornak. Bent ültünk abban a kis sötét helyiségben, ahol a mozgáspróba zajlott, én meg Tiborból csak annyit hallottam, hogy szuszog. Nagyon izgultam, hogy most mi lesz. Ekkor fölállt és adott egy puszit a fejem tetejére. Onnantól lettem animátor.”
Monyó végigjárta az animációkészítés összes lépcsőjét kezdve a festéstől a fázisrajzoláson keresztül a kulcsrajzokon át a tervezésig. Ma már ő kelti életre a karaktereket, amiket a világon milliók kötnek a Red Bullhoz.
Fázisrajz? Kulcsrajz?
Kézzel animációt készíteni nem egy egyszerű folyamat. Először elkészül a forgatókönyv, a sztori. Ezt a Kastner ügynökség készíti a Red Bull nemzetközi csapatával, és adja le, mint megrendelés a stúdió felé. Ez, a formátumában egy képregényre hasonlító storyboard tartalmazza a fő vizuális elemeket, vizuális poénokat, mellé érkezik még egy német nyelvű hangsáv is, valamint egy leirat, fordítással.
Ezután a művészeti vezető megtervezi a karaktereket, ez a figuraterv. Amit miután a Red Bull elfogadott a storyboard szerint továbbfejleszt a stúdió kulcsrajzokká, ezt nevezik mozgatásnak. A kulcsrajzok az animáció főbb pillanatait jelenítik meg, ennek a száma történetenként eltérhet. A kulcsrajzokat átpörgetve már kirajzolódik a történet, de még egy durva textúrájú, akadozós animáció formájában.
Figuratervek, kulcsrajzok, mozgások: Galamb (1998), Shakespeare (2009), Evolúció (2010) és Marionett (2014) (11 kép)
Ekkor jönnek képbe a fázisrajzolók, akik összekötik a kulcsrajzokat és képkockáról képkockára befejezik a filmet, figyelve arra, hogy a megkapott német hangsáv alapján a karakterek szája hangról hangra lekövesse a felmondott szöveget. Ebben nagy segítség, ha már a figuratervben elő vannak készítve a helyzethez illő arcok, hangok, gesztusok.
Takács Erzsébet
A fázisolt animáció végül képkockánként egy fekete csőtollal kihúzásra kerül, majd következik a kifestés. Sem a kihúzásra sem a kifestésre nincsen megfelelő minőségű digitális megoldás, így kézzel készülnek el ezek a folyamatok is. A digitalizáció egyedül abban jelent könnyebbséget, hogy a nem mozgó elemeket, testrészeket, az előteret és a hátteret ma már külön rétegen rajzolják meg, majd helyezik egymásra.
„Egy másodpercnyi film 12 darab megrajzolt és kifestett képkockából áll, egy tizenöt másodperces animáció elkészítése nagyjából három hónapos folyamat.
– meséli Éva – Egymástól egy-két hetes csúsztatásban tudunk indítani projekteket, párhuzamosan maximum három darabot. Ebben nincs benne az, amikor a Red Bull visszaküld valamit javításra.”
Szilber Éva
„Nagyon sok időt töltünk a karaktereinkkel – meséli Monyó. – Ez már-már személyes közelség. Miközben karaktert tervezek, én már pörgetem a filmet a fejemben, próbálok azonosulni, mozgatom, elképzelem, hogy hogyan keltem életre. Kell hozzá egy színészi játék is belül, amin keresztül az ember beleképzeli magát abba a figurába. Ezért is kényelmetlen érzés, amikor nem tudunk lezárni egy filmet: az első frissesség kezd eltűnni, a karakter pedig sztori nélkül marad.”
Bezzeg régen
„Sokat változtak a megrendelői igények is. Személyesen nekem az is nagyon-nagyon nehéz, hogy most már nem lehet belevinni azokat a gegeket, apró hibákat, vizuális poénokat a karakterekbe, amiket régen még lehetett. Vagy jogvédett, vagy úgy érzi a megrendelő, hogy a célközönség nem vevő rá” – tűnődik el Monyó.
„Nagyon sok dologból már nem lehet viccet csinálni, amiből régen lehetett, meg jókat röhögtek rajta, most beperlik a céget” – summázza a helyzetet Éva. „Ezt tudomásul kell venni, és ki kell hagyni. Pedig néha tényleg adja magát egy-egy vizuális poén. De nyilván, magyarként nekünk sokszor nem vicces, ami másoknak igen és fordítva, ezt nemzet válogatja, nekünk nem dolgunk felülbírálni.”
Red Bull – Békakirályfi reklám 1998-ból
„Régebben egy női figurának megvoltak az adottságai, de mellette egy hatalmas orra volt, és két akkora kapafoga, hogy hihetetlen, és mégis milyen szerethető történet volt” – vág közbe nevetve Bözsi – „Most Pamela Andersonra van igény, kis mellekkel.”
Férfi karakterekkel még valamennyit lehet viccelni, de nőkkel már egyáltalán nem. Mint kiderült, a mell középső „V” vonalát sem divatos már ábrázolni a női szereplőknél, ahogyan érdemes kerülni a dekoltázst és a nagyobb szépséghibáikat is.
A karakterek egyre emberszerűbben kerülnek megrajzolásra, a test-fej arány is egyre jobban közelít az emberihez. A karakterek formavilágán túl a vonalvezetésben egy konszolidáltabb irányt kellett keresnie a stúdiónak, ami módosított a régi grafikai stíluson.
Red Bull – Súlylökő
Egy régi reklám angliai adaptációján is dolgozik épp a csapat. A biciklis főszereplő karakterében a korszellem változása szépen nyomon követhető: kisebb orr, kisebb fül, kisebb száj, rövidebb nyak és egy bukósisak a tíz év egyenlege.
De nem csak a közönség változik, az alapanyag is. Az analóg animáció eltűnésének szomorú következménye ez, ma már a legtöbb kézi animáció is digitális felületen készül. Bözsi summázta a helyzetet – „nézzük a papírt: nagyon drága, vállalhatatlan a minősége. Festék: csináltunk egy filmet, ami négy hónap múlva került kifestésre, az elején kikevertem színt, elfogadták a színes látványtervet, négy hónap elteltével leülök, szépen megnézem és már egyáltalán nem hasonlít arra, amit akkor kikevertem, kezdem hát elölről.”
„A csőtollak is nagyon rossz minőségűek lettek, a mechanikus ceruzák is. Amit 30 évvel ezelőtt kaptak a kollégák, azzal a ceruzával még most is tudnak rajzolni, amit én két évvel, vagy pár hónappal ezelőtt vettem, már nem működik” – panaszkodik Éva. – „Most a legtöbben már nem is csőtollat használnak, hanem ezeket a patronos, újratölthető tűfilc-szerűségeket, de annak meg egy baja van, hogy nem fekete, hiába van az ráírva. Beszkenneljük: szürke. Arról nem is beszélve, hogy ahogy húzod a papíron, bár nem látod szabad szemmel, de beszkennelve igen, ahogy szétfut a papírban a tinta. Pedig mi mindenből a csúcsminőséget vesszük.”
A körülmények változnak, az üzenet nem
Amennyire sok probléma merül fel egy ilyen, autonóm művészeket tömörítő manufaktúra életében, legalább akkora sikereket is ért el a pécsi csapat. A stúdió már nem csak német és európai piacra, de a világ minden pontjára készít Red Bull reklámokat. A meglévő reklámokat új piacokra, új bőrszínű karakterekkel rajzolják újra, a slágernek számító focis reklámokat egyre több nemzeti mezzel és aktuális sztárral készítik el, de már helyi poénokkal működő kelet-ázsiai és afrikai animációk is készülnek a Kastner Kartoonnál.
A felfutó kereslet miatt az évek óta együtt dolgozó, 12 fős rajzolócsapat folyamatos bővülésben van, jelenleg 16-an állnak a stúdió alkalmazásában, gyakornoki program indításán is gondolkodnak.
„A Kastner ügynökség budapesti csapata az egyesüléssel a mindennapi feladatok menedzselése mellett a fejlődésében, skálázásban is szeretné segíteni a pécsieket, hogy a megnövekedett kereslet semmiképpen ne ragadjon meg az érdeklődés szintjén” – Tóth Andreával, a Kastner magyarországi kreatív igazgatójával a II. János Pál pápa térre néző Kastner Kommunity kávézóban és coworking irodában beszélgettem az együttműködés jövőjéről.
„Az egyedisége miatt esett a döntés a magyar animációra. Nem tudsz még egy olyan márkát mondani, aki 35 éven keresztül egy stílussal, egy üzenettel építené a televíziós kommunikációját. Ehhez a konzisztenciához erős alapok kellenek, ez a pécsi csapat.”
Andrea a technika és a stílus változásáról a pécsi csapathoz hasonlóan, leíróan beszélt. „Változik a közönség, ekkora időtávon ez természetes. Erre több, egyre különbözőbb emberek látják a Kastner Kartoon reklámait, ahhoz, hogy világszerte sikeresek legyünk haladni kell a korral.”
A kevésbé karikaturisztikus, a csökkenő orrméret, az emberszerűbb, részletes rajz működik. Hiába tűnik egy 15 másodperces videó rövidnek, a TikTok világában ez egy teljesen átlagos videós anyag, aminek nem csak történetében, de vizuális komplexitásában is erősnek kell lennie, több háttérelemet, több apró mozgást kell tartalmaznia.
Ettől még a Hernádi inspirálta karakterekről első blikkre megmondja a néző, hogy azok melyik szlogenre futnak ki, melyik energiaitalt promotálják.