Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Majka és Tilla a Tv2 egyik műsorának felvételén. Fotó: Tv2 / Facebook

A leggazdagabb magyar közelébe került a TV2

A Forbes kimutatása szerint a leggazdagabb magyar, vagyis Mészáros Lőrinc üzleti köréhez került a második legnézettebb országos kereskedelmi tévé, a Tv2. A cég több, masszívan veszteséges év után végre nyereséget termelt, amihez kellett az is, hogy az állam rengeteg hirdetési pénzt hagyott a csatornacsoportnál. 

Vida József megvette a TV2 médiaportfólióját. A tranzakciók zárását és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)  hozzájárulását követően Vida József üzletember, a Takarékbank elnök-vezérigazgatójának érdekeltségébe kerül a TV2 médiaportfóliója – közölte a csatorna szerdán az MTI-vel.

Közleményükben azt írták: az előzetes bejelentésnek megfelelően az Abraham Goldmann Bizalmi Vagyonkezelő Zrt. szerzi meg a TV2-csoportot. A bizalmi vagyonkezelő társaság tulajdonosa Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki alig egy hónappal ezelőtt, április 15-én jelentette be, hogy képviselői útján előrehaladott tárgyalásokat folytat a TV2 Média Csoport Zrt. megszerzésére. Az üzletember a média mellett jelentős befektetésekkel rendelkezik a pénzügyi szektorban és a banki informatika területén, valamint az ingatlankezelés és a pénzügyi tanácsadás területein is. Vidát Mészáros Lőrinc üzleti köréhez szokás sorolni, tagja Mészáros tőzsdei befektetési holdingjának, az Opus Global igazgatóságának is.

Két éve 20 milliárdért cserélt gazdát a cég 

A tranzakciók eredményeként a társaság közvetett módon 100 százalékos befolyást szerez a TV2 Média Csoport Zrt. fölött. A vagyonkezelő társaság tulajdonszerzéséhez a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárulása is szükséges.

A tárgyalások nyomán a TV2 Média Csoport Zrt. ‘A’ és ‘B’ sorozatú részvényei közvetett módon az Abraham Goldmann Bizalmi Vagyonkezelő Zrt. befolyása alá kerülnek. Az összesen három lépcsőben megvalósuló tranzakciók zárását követően a társaság 100 százalékos mértékű közvetett befolyást szerez Magyarország legnagyobb,

a TV2-vel együtt összesen 14 csatornából álló televízió-portfóliója fölött.

Az Abraham Goldmann BV Zrt. végső befolyásszerzéséhez a GVH hozzájárulása is szükséges. A tranzakciókban érintett felek az adásvétel és üzletrész vásárlások részleteit üzleti titokként kezelik. A GVH eljárásától függően az Abraham Goldmann BV Zrt. tulajdonszerzése július végén zárulhat le – olvasható a közleményben.

A TV2 eddig a januárban elhunyt Andy Vajna érdekeltsége volt, 2016-ban vette meg a társaságot. A Forbes azévi exitlistájára is felkerült az üzlet, akkor 19,6 milliárdos vételárat becsültünk. A cégcsoport 2013 után a 2018-as üzleti évében termelt először nyereséget, 1,6 milliárdos adózás utáni eredményt értek el. Amióta Vajna megvette a céget, alaposan szélesítették a portfóliót, több új, tematikus csatornát is elindítottak. Az állam pedig elkezdte önteni a pénzt a masszívan veszteséges cégbe, a G7 kalkulációja szerint 70-szer annyit hirdettek a nézettségi versenyben rendre alulmaradó TV2-nél, mint a piacvezető RTL Klubon. A csatorna a 2016-os tulajdonsváltás után hangvételben belesimult a kormányzati kommunikációs gépezetbe, több korábbi arcától is megvált.

Frissítés: beszélt az új tulajdonos 

Az Indexnek adott interjút a televízió új tulajdonosa, Vida József. Azt mondta, üzleti titok, hogy kitől vette meg a társaságot (Andy Vajna halála után elkezdték átalakítani a cégcsoportot, meglehetősen nehezen lehetett követni, épp mi történik, a G7 tárta fel, hogy a céget Vajna pár éve már eladta egy cinkotai nőnek, már akkor több szál vezetett amúgy Vidához). Újbóli újságírói kérdésre azt mondta erről: “Nem értem én ezt, de komolyan. Kit érdekel, hogy ki a tulaj? A tévénézőt biztosan nem. És ők vannak többen.” Vida azt mondta, befektető, aki lehetőséget látott a cégben, nem pedig stróman.

“Mindenki abból indul ki, hogy valaki valakinek a strómanja. Miért nem elképzelhető, hogy valaki nem stróman?”

“Ha az RTL tud nyereséges lenni, akkor a TV2 is. Valamiből ki kell fizetni a koncessziós díjat, a filmjogokat, valamiért csak nézik. Az, hogy én nem nézem, az egy dolog. De a piaci részesedés ott van, a hirdetők sorban állnak, a nézettség megy feljebb, azaz csak van benne valami” – mondta arra a kérdésre, hogy lehet-e a TV2-ből pénzt csinálni. Vida cáfolta, hogy az IKO műsorgyártót is megvásárolta volna, kategórikusan tagadta, hogy köze lenne a társasághoz (a cég a TV2 egyik legnagyobb beszállítója volt tavaly év végéig).

Spéder Zoltánban, az Indexet is kiadó CEMP egykori tulajdonosában és a szintén bankár Vidában közös, hogy mindketten a takarékszövetkezeti átalakítás mozgatórugói, akik médiatulajdonosok is egyben – illetve Spéderre ez már nem igaz, hiszen ma már se médiája, se bankja (FHB), a szövetkezeti integrációba belebukott, majd a hatóságok is rászálltak. Arra a felvetésre, hogy médiatulajdonos bankárként Vida nem tart-e egy ilyen forgatókönyvtől, azt mondta:

“Ha én most mindenemet eladnám, akkor ötven évre bezárkóznék a farmomra az állatokkal, és én lennék a legboldogabb ember”.

 

 

 

Borítókép: Majka és Tilla a TV2 egyik műsorának felvételén. Fotó: TV2 / Facebook

 

"Különös szervezetem van. Nem emlékszem rá, hogy munka közben valaha is elfáradtam volna, csak a semmittevés merít ki végképp."