Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

fotó: Getty

A Hasbronak is elege van a műanyagból, első körben a csomagolásból mellőzik

A világ egyik egyik legnagyobb játékgyártója, a Hasbro úgy döntött, nyit a fenntartható üzleti modell felé és 2022-ig száműzi a játékokhoz és társasokhoz használt műanyag-csomagolást.

A műanyagtilalom egyelőre csak a csomagolásokra vonatkozik, a játékfigurákra, babákra, és magára a termékekre nem. A Hasbro szerint a játékipar legpazarlóbb része a műanyag-csomagolás, mivel ezek azonnal a szemétben végzik. A cég bejelentése egy hosszú távú stratégia egyik első fázisa, a későbbiekben még környezettudatosabbá szeretnének válni. A cég tavaly váltott a biobázisú műanyag-csomagolóanyagokra, ám az új bejelentés alapján ez nem tart sokáig: hamarosan ezeket is száműzik.

Csak a csomagolás változik

A Monopoly-t, az Én kicsi pónimat és egyéb klasszikus márkákat gyártó Hasbronak a kezdeményezés a vásárlók szempontjából is jól jöhet.

A mai szülők többségének már fontos a fenntarthatóság és kiakadnak azon, hogy mennyi felesleges szeméttel jár egy akciófigura, egy baba vagy játékautó kicsomagolása.

Ráadásul a korábban percekig tartó idegesítő csomagolás pillanatait is megkönnyítheti a kevesebb műanyag. Az anyag tilalma részben a dobozok belsejére is vonatkozik: a játékok rögzítéséhez szükséges műanyag rögzítőelemeket is kicserélik, 2010-re helyüket rattannal pótolják.

A Hasbro játékainak többsége továbbra is műanyagból fog készülni.

A Hasbro elnöke és vezérigazgató-helyettese, John Frascotti az amerikai Forbesnak hangsúlyozta, hogy míg a játékok jó esetben évekig maradnak egy családdal, addig a csomagolás azonnal a szemétbe megy. A játékóriás tavaly indította el újrahasznosító programját is. A magyar származású Tom Szaky által alapított TerraCycle-vel közösen dolgoznak azon, hogy a megunt játékokat a vásárlók visszaadják, és a termékek kapjanak egy második esélyt.

Tom Szaky: a kanadai magyar Amerikában, aki szemétből csinál üzletet

Kihívás a tervezőknek

A műanyagmentesség kihívás elé állítja a Hasbro tervezőit is. A vérbeli gyűjtők szeretik úgy nézegetni a termékeket, hogy azokat a dobozban tartják. Frascotti elmondta, hogy több alternatívát is kipróbálnak, és a dobozok újratervezésénél igyekeznek hasonlóan vonzó, de kevésbé környezetszennyező anyagokkal dolgozni.

A műanyag zacskók és elemek helyett olyan anyagokat keresnek, melyek nem csak mutatósak, de ugyanúgy megvédik a terméket, mint a környezetszennyezőbb társaik.

James Zahn, a The Toy Book vezető szerkesztője, szintén örült a Hasbro bejelentésének. Szerinte a szülők többsége is örülni fog az újításnak, ám a gyűjtők esetében már nehezebb dolga lesz a Hasbronak.

Az olyan klasszikusok, mint a Marvel Legendák, vagy a Star Wars bizonyos kollekcióinál legalább olyan fontos az átlátszó csomagolás, mint maga a játék.

A gyűjtők nem is hagyták szó nélkül a cég bejelentését, Twitteren kérték a Hasbrot, hogy hagyjanak gyűjtői darabokat az eredeti csomagolásban.

A cég vezetősége összességében úgy gondolja, jó döntést hoztak. „Ez az egész az ügyfélélményről szól. Úgy gondolom, beleértve magamat is, hogy igazi kihívást jelent, mikor ki kell nyitni a buborék fóliát. Tisztában vagyunk vele, hogy ez bonyodalmat jelent, nemcsak a játékoknál, de a többi termék esetében is. Úgy érezzük, hogy van megoldásunk a problémára, és ezt jövő évben be is szeretnénk mutatni” – nyilatkozta Frascotti.

fotó: Getty Images

 

A bizalom az a nyersanyag, amelyből a pénz minden formáját verik.