A hideg cateringgel foglalkozó kajastartup, a Mártogatós még többet gyártana, és akár külföldre is terjeszkedne. Ehhez 25 millió forintos befektetést szereztek két befektetőtől.
A Mártogatóst 2016 márciusában alapította Takács Gergő és Prauda Gergő (csendestársként feleségével). 2016 decemberében beszélgettünk velük (a cikket keresd az akkori Forbes magazin Small & Sweet rovatában, az utolsó oldalon), akkoriban főleg cateringgel, kiszállítással foglalkoztak, éppen megnyitott az üzemük, havi 1000-1500 darabos megrendelésüket még pont el tudták látni ketten (alkalmi munkavállalókkal kiegészülve). Olyan ételeket gyártottak, amiket hidegen is lehet szervírozni: valamit (például répát) bele lehet mártogatni különböző krémekbe.
Mára főleg a nagyvállalatoknak végeznek irodai bekészítéseket, 2018-ban kezdtek el növekedni: most már tízen vannak, és az akkor nyitott üzemüket is kezdik kinőni. Havi 2-3 ezer fős kiszolgálásnál tartanak.
“A a fő hangsúly továbbra is a mártogatós ételeken van, de az egészséges catering szolgáltatást kiegészítettük limonádékkal, salátákkal, desszertekkel és kávészolgáltatással” – mondja Prauda Gergő, a Mártogatós egyik alapítója.
Mivel nagyobb csomagot tudnak eladni, bevételeik is nőttek.
Eddig saját tőkéből építették a vállalkozást. Aztán 2018 elején egy Magyarországon élő amerikai üzletember megkereste őket, hogy szívesen befektetne a cégbe. Gergőék ekkor megkeresték a Balogh Péter, volt NNG-vezér által alapított Baconsultöt, hogy támogatást, mentorálást kérjenek a befektetési folyamatban.
Új, milliárdos startup-program indul: az állam a volt NNG-vezérrel fektet be
Végül a leendő amerikai befektető nem szállt be, Balogh Péterék viszont kedvet kaptak – de már nem voltak egyedül. Lévai Gábor, a Fehér Albatrosz Kft. nevű családi befektetőcég tulajdonosa az interneten keresett olyan vállalkozásokat, amelyek helyi termelőkkel is dolgoznak, és elhívta a Mártogatóst egy ilyen témájú workshopra – az együttműködésből végül befektetés lett.
A cégben összesen 30 milliós tőkeinjekció történt: a korábbi alapítók beraktak 10 milliót, Lévai Gábor és Balogh Péter 10-10 milliós befektetéssel szálltak be (illetve Péter még opcionális 5 millióval), amiért cserébe 15 százalékos tulajdonjogot szereztek (a többi maradt az alapítóknál, ez az első befektetés, amit kaptak).
“Ahogy mindig, itt is az alapítók személyisége fogott meg, illetve az, hogy mennyire jó minőségű, egyedi és finom volt a termékük. Elhittem a csapatról, hogy – ha még nem is tudjuk pontosan, hogy milyen stratégiák mentén – nagy dolgokat fognak véghezvinni. Bennük van, hogy ebből egy nagy sztori legyen és én szívesen segítek, hogy együtt megtaláljuk a hogyant”
– mondja Balogh Péter. Szerinte majd kialakul, hogyan lehet jól skálázni ezt a kézzel készült terméket, ötlet rengeteg van, a megoldás csak pénz kérdése. “Nagyon tetszik, hogy mindenki, aki valaha evett belőle, emlékszik rá, és nagyon pozitív élmény számára. Ez a szintű vevői elégedettség nagyon fontos, ez szenvedély és elhivatottság kérdése” – mondja. Szintén nem lát igazi problémát a skálázhatósággal Lévai Gábor.
“Bizonyos szempontból nagyon egyszerű az üzlet, jól látszanak a célcsoportok: a hideg catering szolgáltatás niche piac, igazából ott lehet jól skálázni. Technológiai oldalról jó a csapat, automatizálható a gyártás és az értékesítés is”
– mondja Gábor.
Gergő szerint a befektetés elsősorban a termeléshatékonyság növelésére, a piaci jelenlét erősítésére, illetve külföldön, regionálisan is működtethető modell felépítésének előkészítésére használják – ennek pontos formája még nem tisztázott. “Nagyon egyediek az ízek, jó a kreatív háttér, amivel az élelmiszert megfogják, ezzel hosszú távon is egyedi maradhat a termék. Ugyanakkor ezekkel a receptekkel franchise-zá lehet alakítani ezt az egészet” – mondja Gábor. Ő azt várja a befektetésétől, hogy 3-5 éven belül megtérüljön, és mindenhol helyi termelőket tudjanak támogatni vele.
Balogh Péter szerint ezzel a befektetéssel az egész cég komoly szintet tud lépni. “Egyrészt folyamatosan maximális kapacitáson pörgött az üzem, egyszerűen azért nem fogyott több, mert nem tudták legyártani. Másrészt egy kis plusz technológiával és innovációval még hatékonyabbá válhat az alapkoncepció, hogy mindent frissen, friss alapanyagból készítenek. Emellett egy sokkal tudatosabb értékesítés és marketing építkezés is jön. Annyira viszik a terméket, hogy jóformán nem kell eladni és mégis nő a bevétel. De azért kíváncsiak vagyunk, hogy mekkorára nőhet, ha megpróbáljuk profin eladni és aktívan építeni az ügyfélbázist” – mondja.
Borítókép: balra: Takács Gergő, jobbra: Prauda Gergő – fotó: Orbital Stangers