Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Váradi: Egy Wizz Air gépen jobb higiéniai körülmények vannak, mint egy kórházban

Interjút adott az Indexnek a Wizz Air alapító-vezérigzgatója, Váradi József. A repülőtársaságokat hirtelen érte a sokk, a koronavírus terjedése miatt több tízezer járatot állítottak le. A Wizz-vezér szerint nyárra rendszerszinten normalizálódhat a piac.

A nagy aurópai társaságok sorra szüntetik meg járataikat, Váradi szerint az olasz Alitalia és a norvég Norwegian mellett a Lufthansa német óriás is azok közé a légitársaságok közé tartozik, amelyek komoly bajba kerülhetnek. A Wizz rendelkezik megfelelő tartalékokkal, és nem fog állami támogatást kérni, mert azokat vissza is kell fizetni – és eleve, ha valaki ilyet kér, akkor már eddig is rosszul csinált valamit. A légiiparban ugyanis, ha sokk van, akkor az hirtelen nagy zuhanást jelent.

Az Indexnek adott interjúból szemezgettünk néhány gondolatot:

  • „A probléma méretéhez képest egyrészt túl nagynak érzem a médiaérdeklődést. Másrészt azt is látjuk, hogy minden ország meghozza a saját különböző döntéseit ugyanarra a problémára, de nem sikerült európai szinten összehangolni őket, nem koordinált a döntéshozatal. A kaotikus döntéshozatal pedig pánikot kelt, elbizonytalanítja a fogyasztókat. Azt látjuk, hogy az utazási kedvben jelentős a visszaesés, 20-25 százalékkal beesett a piac márciusban, és talán még erősebb lesz ez áprilisban.”
Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója
Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója
  • „A korábbi tapasztalataink alapján amikor ilyen sokkszerű hatás érte az emberiséget és az iparágat, az bár eleinte fájdalmas volt, hat hónap alatt lecsengett. Nagyjából hasonló forgatókönyvre készülünk most is, ha igazak a hírek, akkor Kínában és Dél-Koreában már fordult is a kocka, kontroll alá került járvány. Az várom, hogy április végére Európában és Észak-Amerikában is eljutunk erre a pontra, és nyárra már nagyjából normalizálódik a helyzet.”
  • „Nyilván ahogy csökken a kereslet, úgy csökkentjük a kapacitásainkat, ehhez csökkentjük az emberi erőforrást is. De nem lesz leépítés, nem is tervezünk ilyesmit. A szabadságok elosztásával, akár fizetés nélküli szabadságokkal próbáljuk megoldani a helyzetet.”
  • „Ezt csinálja az iparág döntő része, elhalasztják a gépek átvételét vagy akár le is mondják a megrendeléseket. Mi az ellenkezőjét fogjuk csinálni, a tervezetthez képest korábban tervezünk behozni új gépeket.”
  • „Mindig azt gondoltuk, hogy „cash is king” (~a készpénz az úr) és szükség van komoly tartalékra. Ebben az iparágban nagyon masszív sokkhatások fordulnak elő, elég a korábbi járványokra, Ukrajna összeomlására vagy a legutóbbi válságra gondolni” – arról, hogy miért van a Wizz-nek komoly pénzügyi tartaléka.
  • „Amióta a koronavírusról beszélünk, a Wizz Airnél összesen nyolc olyan eset volt, amikor fertőzött személyt szállítottunk a hálózatunkon, ebből egy magyar vonatkozású, egy Milánó-Debrecen járat. Egy utastárs és egy munkatársunk sem fertőződött meg. Ezt olyan szemszögből is érdemes vizsgálnunk, hogy naponta százezer utast szállít a Wizz Air.”
  • „Majdnem biztos vagyok benne, hogy ha valaki felszáll egy Wizz Air repülőre, ott jobb higiéniai körülményeket talál, mint egy kórházban.”  
  • „Nálunk nincs olyan, hogy ne jutna a pénzéhez az, akinek törlődött a járata. Még ha a törölt járat miatt egyáltalán nem is jelentkezik az utas nálunk, akkor is jóvárjuk neki a befizett pénzének 120 százalékát kreditként, amit levásárolhat nálunk. De ha kéri az utas, akkor visszafizetjük a pénzét. Vagy átfoglaljuk a jegyét későbbre. Nagyjából az utasok 40 százaléka pénzt kér vissza, 40 százalék kreditben, 20 százalék pedig átfoglalja.”

Borítókép: Orbital Strangers

 

"Különös szervezetem van. Nem emlékszem rá, hogy munka közben valaha is elfáradtam volna, csak a semmittevés merít ki végképp."