Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tartalommal a formát

Öt éve nyíltak meg először a Groupama Aréna kapui a nézők előtt. Azóta a meccsek mellett számtalan kiemelkedő eseménynek is színtere volt a stadion, amely egyszerre tud méltó otthont biztosítani az ország talán legnagyobb hagyományokkal rendelkező futballklubjának, az idén 120 éves Ferencvárosnak, miközben igazán 21. századi, multifunkcionális rendezvénytérként is működik. Mindezt ráadásul az első pillanattól kezdve nyereségesen.

Egy futballstadion soha nem csak egyszerűen beton, fém és üveg. Hosszú évek örömei és csalódásai teszik azzá, ami: egy csapat otthonává. A Groupama Aréna történelmi távlatokból még szinte csak tegnap, öt éve nyílt meg, mégis a Ferencváros, és a magyar válogatott igazi, érzelmekkel teli hazai pályájává tudott átlényegülni ezen évek alatt. Mindezt úgy, hogy közben hallatlan profizmussal működtetett, a legkülönfélébb eseményeknek otthont adó rendezvényhelyszín is. A főbejáraton belépve, majd a VIP vendégek kiszolgálását biztosító tereken áthaladva inkább érzi magát az ember egy modern konferenciaközpontban, mint egy stadionban.

Biztos alapokon

A már létrejöttével is hasznot termelt Üllői úti aréna immár évek óta szinte teljes kihasználtsággal, nyereségesen üzemel. Ehhez az alapot a jól kitalált működési modell biztosítja: az állami tulajdonú, a Ferencvárosi Torna Club által kezelt létesítményt a klub megbízásából a Lagardère Sports Hungary Kft. üzemelteti, amely a futballcsapat és a stadion szponzorációs jogait is értékesíti, az üzleti eredmény pedig megfelelő arányban oszlik meg a felek között. „Klasszikus együtt sírunk, együtt nevetünk modell – mondja Siklósi Csaba, a Lagardère társ-ügyvezető igazgatója. Így mindenki azt csinálhatja, amihez igazán ért, az FTC vezetői intézik a klub ügyeit, mi pedig a stadion mindennapos üzemeltetése mellett a mérkőzésekre szervezzük a kiegészítő programokat, értékesítjük a jegyeket és a reklámjogokat, valamint biztosítjuk, hogy a csapat és a nézők tiszta, rendezett körülmények között játszhassanak, illetve szurkoljanak.” Az idén csoportkörös Fradi sikeressége tehát mindkét félnek alapvető érdeke, és a sikerek pedig hozzájárulnak a további fejlődést biztosító szakmai munka gazdasági hátterének megteremtéséhez.

Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy már az alapok is kiemelkedően stabilak voltak. „A Ferencváros az ország legnépszerűbb klubja, a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint több mint kétmilliós szurkolói bázisa van. A tévés mérkőzések nézettsége a rangadókon elérheti az egymillió főt. Ez a Bundesliga legjobb csapataihoz mérhető szám” – magyarázza büszkén Igaz András, a cég társ-ügyvezető igazgatója, aki maga is igazi fradista, korábban dolgozott is a klubnál sportvezetőként. A Groupama Aréna pedig nemcsak az ország, de egész Európa egyik legmodernebb stadionja, amelynek már a tervezésekor is fontos szempont volt a különleges élményt kínáló VIP-helyek, elsősorban a hosszú távra bérelhető páholyszerű Skyboxok, illetve egy multifunkcionális, a legkülönbözőbb rendezvények megtartására megfelelő tér kialakítása. A tervezők arra is odafigyeltek, hogy megmaradjon a pálya különleges hangulata, a félig zárt acélszerkezet a lelátók körül még akkor is félelmetes hangorkánt varázsol a pályára, ha éppen nincs telt ház.

Maguknak kialakított helyzet

Mindez azonban nem adta el magát. „Meg kellett tölteni tartalommal a formát. Korábban a stadionlátogatás csak a meccsről szólt – az új helyszín új lehetőséget teremtett. Az új piacot azonban nekünk kellett megtalálni és megismertetni mindezzel” – idézi fel a kezdeteket Siklósi Csaba. A Groupama Aréna mára közösségi találkozóhely lett, a Skyboxokat és egyéb prémium kategóriás helyeket bérlő cégek pedig befektetésként tekintenek az erre elköltött pénzre. „Kávézók, tárgyalók, éttermek – korábban csak ilyen helyeken lehetett üzleti megbeszéléseket bonyolítani. Itt egy mérkőzés élménye már eleve összeköti a feleket, az üzleti megbeszélések mellett gyereksarok, esetleg borkóstoló, egyebek színesítik, teszik igazán családbaráttá is a programot.”

Hasonló volt a helyzet a különböző rendezvényekkel is, a cégek először általában kisebb eseményekre voltak nyitottak, aztán amikor megismerkedtek a lehetőségekkel, az aréna kínálta különleges hangulattal, visszajöttek. „Adottak a jól alakítható terek, a legmodernebb digitális eszközök, az pedig egy hozzáadott érték, hogy nem egy sterilebb, mondjuk szállodai környezetben vagyunk” – magyarázza Igaz András azt, hogy mára évi 20–25 aréna-szintű rendezvény mellett 200 corporate eseménynek adnak otthont, a meccsekkel együtt tehát szinte teljes kihasználtsággal működik az épület, a napokban pedig egy igazán nagyszabású, az épület adottságait is jól megmutató rendezvénnyel, a Portfolio Property Investment Forumával ünnepelték az 1000., Arénában megrendezett üzleti esemény mérföldkövét. „Az évek során különböző alkalmakon 1,5 millió ember járt nálunk, ez elképesztő büszkeség számunkra” – jelenti ki Igaz András.

A jövő reménységei

Ez igaz egyébként a prémium szolgáltatást biztosító helyekre is, a Skyboxok évek óta 100 százalékos foglaltsággal és várólistával működnek, de mostanra az ezért létrehozott második kategória, a 1899 ­Lounge is megtelt, a pálya mellé pedig új, innovatív LED-fal megoldást találtak ki megjelenni kívánó új partnereknek. „Jók az adottságaink, de folyamatosan fejlesztünk. A következő évek a további digitalizációról, a környezettudatosságról fognak szólni” – teszi hozzá Igaz András, és arról is beszél, hogy ugyan hasznos az anyacég évtizedes tapasztalata, a magyar piac egyedi megoldásokat, személyre szabott megközelítéseket igényelt – a Lagardère pedig megfelelt a kihívásnak.

A sikerek ellenére most is állandóan keresik a továbblépés lehetőségét, hogy maximalizálják az ügyfélélményt, a Groupama Arénán kívül és belül egyaránt. Teljes WiFi-lefedettség, cashless-rendszer, digitális beléptetőrendszer, 220 csúcskategóriás kijelző, visszaváltható pohár a büfékben – ez már mind megvan, és ezzel az Aréna megelőzte a korát. „Európa több országából érkeztek már hozzánk megnézni, hogyan és mit csinálunk, mert követendő példaként tekintenek a Groupama Arénára és az itt nyújtott szolgáltatások komplexitására” – folytatta Siklósi Csaba arról, hogyan lettek az anyacégen belül és kívül is érdekes és értékes minta. 

Budapest új stadionfejlesztéseivel a piac is változni fog, a nagy büszkeséget és rengeteg szép emléket jelentő válogatott meccsek is elkerülnek a Groupama Arénából, de ők ebben is inkább a lehetőséget látják, a sűrű program miatt korábban csak ritkán megrendezett koncertekből is talán beleférhet még néhány a naptárba. Egy dologban mindkét ügyvezető biztos: „Kell a minőségi tartalom, pályán belül és pályán kívül is.” A klub és a Lagardère csapata pedig mindent megtesz azért, hogy ezt biztosítsa is.

 

Jó ízlés! Milyen szörnyűséges dolog. Az ízlés a kreativitás gyilkosa.