A hatodik Zwack

Nem tudtam, hogy Wallenberg és Demján is kellett hozzá. Mert, hogy II. József – állítólag – azt mondta, hogy „Das ist ein unicum”, az ugye sokaknak megvan. De hogy utána […]


Bővebben

„A digitális világ ma már a levegő.”

A fenti idézet Pistyur Vera startupszakember tűpontos látlelete, ami a Telekom MOST Fórum őszi rendezvényén hangzott el. Egy itthoni felmérés szerint a megkérdezett 800 kis- és középvállalkozás közel háromnegyede nem hajtott végre informatikai fejlesztést az elmúlt két évben, pedig a digitalizáció olyan piaci környezetben tehetné ütőképessebbé ezeket a cégeket, amelyben létfontosságú a gyors és eredményes reagálás. Fontos beszélni róla, és fontos jó példákat mutatni: erről szólt a MOST Fórum októberi beszélgetése.

Egészségügy, kultúra és sport, munkaerőpiac, család, üzleti vállalkozások sikere – a Telekom MOST Fóruma havonta indít párbeszédet a legfontosabb társadalmi ügyekről és azok digitális vetületeiről. Az eseménysorozat legfőbb célja, hogy mindenkit bekapcsoljon a digitális MOST-ba, bemutatva, hogy az élet szinte minden területén többre lehetünk képesek az új technológiák segítségével. A gondosan kiválasztott meghívottak és az érdeklődő közönség együtt hoz létre egy olyan gondolkodó közösséget, amely véleményvezérek bevonásával, pozitív példák, innovatív megoldások, digitális trendek bemutatása által vitaindítóként és inspirációs forrásként szolgálhat, egyúttal pedig katalizátor is lehet a fejlesztések irányába.

Az Európai Bizottság felmérése szerint a magyar kis- és középvállalatok mindössze 13 százaléka számít digitálisan fejlettnek (az uniós átlag 18,5 százalék, az éllovas pedig Dánia, 36 százalékos mutatóval), miközben alig több mint egy százalék sorolható a nagyon fejlettek közé, vagyis azokhoz, akik például vállalatirányítási és ügyviteli rendszereket is használnak. A fent említett, 800 szereplős magyar kutatás egyik fontos megállapítása az, hogy a vállalatvezetők a digitalizációt az üzlet- és ügyfélszerzéshez képest sokadrangú kérdésnek tartják, de fontosság tekintetében hátra sorolódik az ügyfélélmény javítása és a termékfejlesztés is. Csak minden negyedik vállalkozás költött informatikai fejlesztésre az elmúlt egy évben, s minden harmadik megkérdezett vezető szerint elegendő utólag kezelni a felmerülő IT-problémákat. Egy olyan rendezvény, mint a MOST Fórum, inspirációt adhat nem csupán a már beindult vállalkozásoknak, de azoknak is, akik még „csak” az ötletnél tartanak.

A MOST az ötleteké

Legyen szó akár csilipaprika termesztéséről vagy egy hangoskönyv-applikáció programozásáról, ha van egy jó ötletünk, ha merünk nagyot álmodni, és elindulunk a megvalósítás útján, akkor a digitalizáció segítségével garázsvállalkozásunk is hamar nemzetközi sikereket érhet el. Lényegében, ha már van egy okostelefonunk és 2-3 gigabyte internetes kvótánk, egyik napról a másikra akár a kőműves szakmát is elsajátíthatjuk – ez is az egyik tanulsága a fórumnak. Ez persze egy kisarkított példa, de jól szemlélteti, mennyire lényeges lenne felismerniük a kis- és középvállalkozásoknak a fejlődés fontosságát. Ráadásul, az innovatív eszközök és megoldások – az ellenállóság mellett – az ügyfelek elégedettségén is rengeteget javítanak. „Bár a lehetőségek ma már szinte mindenki számára nyitottak, egy nemrég elvégzett kutatás szerint Magyarországon a kis- és középvállalkozások 72 százaléka semmilyen informatikai fejlesztést nem hajtott végre az elmúlt két évben. A számok tehát azt mutatják: óriási versenyelőnyre tehet szert az a vállalkozás, amelyik idejében felismeri a digitalizációban rejlő értékeket” – szembesít egy megdöbbentő számadattal Kutas István, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.

Az üzleti érvényesülésnek azonban nem egyedüli kelléke a korszerűség – a valós eredményekhez ennél többre van szükség. Barabási Albert-László hálózatkutató szerint bárki, életének bármely szakaszában képes lehet elérni a sikert, amennyiben hajlandó újra és újra próbálkozni, amíg el nem jön az áttörés. Hogy a kitűzött cél elérésének – a folyamatos próbálkozás mellett – milyen egyéb összetevői vannak, azt az októberi MOST Fórumon olyan résztvevők igyekeztek megfejteni, mint Pistyur Veronika, a Bridge Budapest és az Oktogon Ventures ügyvezetője; Muhi Kristóf, az Innobie Tech társtulajdonosa, ügyvezetője és vezető fejlesztője; Bogár Márk, a Sárréti Chilifarm tulajdonosa; illetve Papp Norbert, a Voiz Hangoskönyvtár alapítója.

A beszélgetés során a meghívottak mind megerősítették azt az alaptézist, miszerint napjainkban a különböző okoseszközöknek és online vállalkozásfejlesztési lehetőségeknek köszönhetően sokkal elérhetőbbé válhat az üzleti siker, mint akár egy-két évtizede. „A startupoknál és a hagyományos vállalkozásoknál egyaránt fontosnak tartom, hogy minél több digitális eszközt használjanak, hiszen manapság már helyi szinten is ezek segítenek láthatóvá tenni a céget a potenciális vevők felé, vagy épp a működésük egyszerűségére, hatékonyságára vannak jótékony hatással, lassan nélkülözhetetlenül” – mondta Pistyur Veronika, az Oktogon Ventures ügyvezetője. De vajon kifejezett hátránnyal indulnak-e azok a vállalkozások, amelyek csupán részben használják ki az okoseszközök és új technológiák nyújtotta lehetőségeket? „Kitűnni minőséggel és hiteleséggel lehet. Márpedig ehhez hozzátartozik, hogy valaki el tudja dönteni és fel tudja vállalni, mi az ő mozgástere. Nincs azzal semmi gond, ha ez csupán részben digitális terep” – állítja Pistyur Veronika.

Való igaz, az okoseszközök segíthetik az üzleti sikerességet, de a kereteket továbbra is az egyénnek kell feltöltenie tartalommal, s ez most is – ugyanúgy, mint korábban – komoly tudatosságot és elkötelezettséget kíván a vállalkozóktól. Ahogy Bogár Márk, a Sárréti Chilifarm fiatal tulajdonosa megfogalmazta: „A titok az, hogy nem szabad elfelejteni dolgozni, és nem szabad elfelejteni embernek maradni a digitális világban.”

A MOST Fórum havonta új témával és új szakértő vendégekkel jelentkezik. A következő esemény novemberben az új technológiák által megnyitott lehetőségek és a gazdasági fejlődés összefüggéseit járja körbe.


 

„Soha ne fektess olyan cégbe, amit a tulajdonosról neveztek el!”

Tóth Zoltán, Euroventures