A húsz éve Budapesten élő Vlad Marinescu újrázhat a Nemzetközi Esport Szövetség (IESF) élén, miután kétéves mandátuma lejártával ismét elnökké választották a decemberi Esport Világbajnokságon. A most már hároméves ciklusban elsődleges célja a 130 tagországból álló szervezet alapjainak megszilárdítása, az esport egységének megteremtése, és valódi sportként történő elismerésének további erősítése – amit szerinte a hagyományos sportágakkal való kölcsönös tisztelet és együttműködés biztosításával lehet elérni.
A Romániában született, Amerikában nevelkedett és Budapesten tanult Vlad Marinescu egész életében sportember volt, kezdetben atlétaként (hétszeres Amerikai Karate Bajnokot tisztelhetünk benne), majd diplomataként. Hiszi, hogy a testmozgás képes megteremteni a sikeres élet értékrendjét és fizikai kompetenciáit. Küldetésének tekinti, hogy a fiatal generációk az esporton keresztül is elérjék ugyanezeket az alapokat, és hosszútávon jobb hellyé tegyék a világot. Nagy rajongója az Age of Empires és a Counter-Strike sorozatnak, de szoros időbeosztása miatt ma már csak olyan egyszemélyes videojátékokat űz, mint Call of Duty. Az IESF mellett ügyvezetője a Nemzetközi Judo Szövetségnek, amit szintén Budapestről irányít.
Mindig is kiemelten fontosnak tartottam felhívni a figyelmet a sport társadalomra kifejtett hatására, arra, ahogyan fejleszti és formálja a jövő generációját. Őszintén hiszem, hogy egyre több embert tudunk motiválni arra, hogy ne kizárólag nézőként kövesse, hanem a mindennapjai részévé váljon a sport. A karrierem során és a szövetséggel is arra törekszem, hogy a testmozgásban érdekelt, felelősségteljes, egészséges és boldog fiatal generációt építsünk”
Vlad Marinescu
A technológia és a sport összefonódása
Mivel az esport és a gaming több mint hárommilliárd embert – köztük rengeteg fiatalt – vonz világszerte, Vlad Marinescu a videojátékokon keresztül motiválja az új generációkat a fizikai aktivitásra és a minél jobb teljesítményre. Az esport játékosokból kiindulva úgy látja, hogy ez a világ segíti a mentális edzést és a modern szocializálódást, miközben szórakoztatva fejleszti a mentális képességeket, a kreativitást, illetve a mai technológiák használatának magas szintű elsajátítását.
Az esport a kétdimenziós, fekete-fehér Pong játéktól jutott el a világ bármely pontjáról, különböző eszközökön (mobil, PC vagy konzol) játszható közösségi élményig. A VR/AR technológia folyamatosan és gyorsan fejlődik: egyre többen játszanak virtuális valóságban, ami már fizikai mozgással irányítható. Ez nagyon jelentős változás a digitális környezetben – jelentette ki a sportdiplomata, jelezve, hogy az olyan VR-játékokban, mint például a „The Thrill of the Fight”, tényleges ökölvívó mozdulatokat kell végezni. „Ahogy ezek a technológiák fejlődnek, új fantáziaréteg képződik a valóság felett, és ez lehetővé teszi a hagyományos sportok gamifikációját, hogy még több fiatalt vonzhassanak és szórakoztassanak.”
A jövőt nevelő gaming
„Az IESF elnökeként nemcsak az a célom, hogy minél szélesebb körben tegyem népszerűvé az esportot, hanem az is, hogy felelősségteljes játékra, vezetői készségekre és csapatmunkára neveljem a közösséget” – mutat rá, ide vágó példaként említve a szervezet együttműködését a tagországok sportminisztériumaival és oktatási intézményeivel. Ugyanez a küldetéstudat vezérli az IESF Esport Világbajnokság társadalmi és tudományos workshopjait, amelyekkel önmaguk kiteljesítésére és a megfelelő értékrend kialakítására ösztönzik a versenyzőket.
Mindezek mellett kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a digitális eszközök segítségével teret biztosítsunk a kapcsolatépítésnek és hangsúlyozzuk a személyes kontaktus fontosságát.”
Vlad Marinescu az IESF-hez hasonló nemzetközi, kontinentális vagy nemzeti szövetségek feladatának nevezte az esportolók védelmét és a felelősségteljes játék népszerűsítését, mert napjaink esportban résztvevő fiataljaiból lehetnek a holnap erős kreatív vezetői. „Az egész arról szól, hogy magabiztos, egészséges embereket neveljünk, akik a kreativitásukkal és globális gondolkodásukkal egy jobb jövőt tesznek elérhetővé. Ez egy olyan generáció, ami határokat és különbözőségeket lép át, és közös nyelven, globális szinten népszerűsíti az egységet, a barátságot és a békét” – fogalmaz.