Pazaurek Piros nyolc évvel ezelőtt, világos vízió hatására alapította meg a HungarianHubot. A szervezet arra az igényre válaszolt, hogy legyen egy platform, amit a magyar közösségek, vállalkozók és érdeklődők iránytűként használhatnak, ha az Egyesült Államokba sodorja őket az élet. A közösségi kezdeményezés mára sokkal több, mint egy hasznos információkkal feltöltött weboldal. A HungarianHub olyan professzionális kapcsolati hálózatépítő és üzletfejlesztési platformmá nőtte ki magát, amely közép-floridai központjával nemcsak kulturális, hanem gazdasági hidakat is épít Magyarország és az USA között.

A HungarianHub Inc. alapító-elnökével, egyben tiszteletbeli konzullal az indulás motivációiról, a Hungarian Summit konferencia küldetéséről és a magyar cégek amerikai piacra lépését támogató programokról beszélgettünk.
„Azért indítottuk el a HungarianHubot, mert észrevettem, hogy hiánypótló platformként tudna működni” – fogalmazott Pazaurek Piros. Alapvetően az a lehetőség inspirálta, hogy Magyarország és az Egyesült Államok kapcsolatát fejlessze, öt kulcsfontosságú terület, az üzlet, a felsőoktatás, a sport, a közösség és a kultúra mentén.
A kezdeményezés már a kezdetektől több volt, mint egy honlap: kulturális programokat, előadásokat szerveztek, a pandémia idején pedig aktívan részt vettek az idősek támogatásában is. A HungarianHub mögé idővel odaállt egy komoly önkéntes csapat is, akik közül többen a mai napig aktívan részt vesznek a szervezet munkájában, legyen szó akár pályázati lehetőségek közvetítéséről, fiatalok megszólításáról vagy szociális érzékenyítésről.
Hungarian Summit: a kétoldalú szakmai találkozó
A Hungarian Summit, amely évente hozza össze a két ország különböző szakembereit, a HungarianHub zászlóshajó rendezvénye. Pazaurek Piros kiemelte, hogy nem fesztiválról van szó, hiszen „ez egy szakmai konferencia”, amire ténylegesen szakértőket, az egyes szakmák legjobbjait hívják meg, „mindkét oldalról”. A konferencia minden évben más helyszínen zajlik: egyik évben Budapesten, a másik évben Floridában.
A legutóbbi, negyedik konferenciát Daytona Beachen rendezték, 70 fős magyar delegációval, amelynek tagjai a saját költségükön utaztak, míg az Egyesült Államokból további kb. 60 partner jelent meg. Az idei, jubileumi, ötödik Summit 2025. június 5-én kezdődik Budapesten. Az esemény mottója: „U.S. and Hungary: Together Beyond the Sky”, mert „most minden a csillagok felé, az űrbe húz minket, vagyis sok ilyen jellegű témát karolunk fel, de az innováció és a motorsport is fontos szerepet kap a programban” – árulta el Pazaurek Piros.
Idén is olyan amerikai delegáció érkezik Magyarországra, amely fontos döntéshozókból, közszereplőkből és egyetemek képviselőiből áll. „A hatnapos program keretében öt egyetemet látogatnak meg, üzleti találkozókon vesznek részt a szervezésünkben, és a Széchenyi István Egyetemen rendezünk egy ’pitch day-t’ is, amerikai zsűri előtt. Itt formálódik a jövő – az üzlet, az innováció és a nemzetközi együttműködés határán” – mutatott rá a szervezet vezetője.
A magyar és amerikai vezetők, gondolkodók és kezdeményezők azért találkoznak Budapesten, hogy közösen kapcsolatokat építsenek és új lehetőségeket nyissanak. Legyen akár vállalkozó, szakember, diák vagy nyitott érdeklődő, ezen a napon inspirációval, friss tudással és értékes kapcsolatokkal gazdagodhat, szóval érdemes részesévé válni ennek a valóban különleges eseménynek.”
A konferencia kiemelkedő kapcsolatépítő szerepe vitathatatlan: eddig tíz magyar egyetemet kötött össze tizenkét amerikai intézménnyel, aminek eredményeként több együttműködési megállapodás született, például hallgatói és professzor csereprogramokról. A gazdasági kapcsolatok fejlesztése ugyancsak kiemelten fontos feladat. Mivel a HungarianHub egyre több megkeresést kap amerikai piacra igyekvő magyar cégektől, a szervezők életre hívták az USA Accelerator képzési programot is, ami éveket, illetve dollár tíz-, vagy százezreket spórolhat olyan vállalkozásoknak, akik a tengerentúlon szeretnének érvényesülni.
„Az ötnapos intenzív program, amelyen legutóbb például az Orlando Magictől a Space Floridán át a J.P. Morgan egyik felsővezetőjéig jártak szakértők, azt célozza, hogy a magyar cégek valódi, használható tudáshoz jussanak az amerikai piac működéséről. Közép-Floridát mutatjuk be a vállalkozásoknak, mint ’testing bedet’, hogy eldönthessék, valóban nekik való-e az amerikai piac” – hangsúlyozta Pazaurek Piros.
Miért éppen Közép-Florida?
A helyszínválasztás tudatos döntés volt, több okból is, de a legfontosabb tényező az, hogy „Közép-Floridában tényleg vörös szőnyeget terítenek” azok elé, akik magyar cégeket csalnak a régióba. A HungarianHub vezetője szerint az is egyértelmű, hogy remek befektetési környezetbe költöznek azok, akik itt alapítanak vállalkozást, mivel csupán két megye (Orange és Seminola) GDP-je eléri Magyarországét.
Közép-Florida további előnyei közé tartozik a kiváló megközelíthetőség, hiszen két fontos autópálya szeli át a területét, és az egyik a 95-ös, amely egészen a Niagara-vízesésig húzódik. Óriási fegyvertény a Közép-Floridai Egyetem (UCF) jelenléte is. Az intézmény inkubátorprogramja eddig 400 millió dolláros bevételt hozott a régiónak, így mára kilenc inkubátorházat működtet Floridában. Az UCF nem mellesleg a NASA mérnökképzésének bázisa – hangsúlyozta a konzul, kiemelve, hogy a régió keleti partján lévő Kennedy Űrközponthoz kapcsolódva az egyetem az amerikai űripar szakembereinek kb. 70 százalékát adja.
Pazaurek Piros szerint sokaknak elsőre még mindig Miami jut eszébe Floridáról, pedig a közép-floridai régió egészen más karakterrel bír: „Florida nem egyenlő Miamival”. A különbségek gazdasági, kulturális és árképzési szempontból is jelentősek, és Közép-Florida számos olyan adottsággal rendelkezik, amely miatt ideális belépési pont az amerikai piacra.
Mit kínál a HungarianHub és az USA Accelerator program?
„Magunk között a mai napig egymásba csípünk, hogy elhiggyük, milyen magas szintű partnerektől van fogadókészség” – fogalmazott Pazaurek Piros, hangsúlyozva, hogy a velük kapcsolatba kerülő magyar vállalkozások a neves amerikai üzleti és tudásközpontok révén valódi kapcsolati tőkéhez jutnak, ahogy programról programra haladnak. A felkészítésük folyamata teljesen tudatos, hiszen az amerikai partnerek, így az UCF visszajelzése szerint a közép-kelet-európai cégeknek többlépcsős előkészítésre van szükségük a tengerentúli sikerhez.
A HungarianHub nemcsak tanácsokat ad, hanem konkrét infrastruktúrát, például saját irodákat biztosít a cégeknek Daytona Beachen és Orlandóban, ami a „soft landing” egyik kulcseleme – emelte ki a magyar VOSZ–FIVOSZ külképviseleteként is működő, ezáltal további kapcsolati és szervezeti előnyöket kínáló szervezet vezetője. Pazaurek Piros hozzátette: Magyarországon szintén aktív a jelenléte az USA Accelerator Programnak. „A budapesti irodán túl Győrben, a Széchenyi István Egyetem Innovációs Parkjában is működik irodánk, ahol a startup vállalkozások és a kkv-k kitűnően bekapcsolódhatnak az innovációs közösségbe. Ezen kívül további együttműködési lehetőségeket kínálunk a fiatalok számára nyelvi, sport és kulturális területen, szoros stratégiai együttműködésben az egyetemmel.”
A program legnagyobb erénye, hogy nem a mennyiséget, hanem a minőséget tartja szem előtt. A részvétel ezáltal nem automatikus: a szervezők szűrik a jelentkezőket, és csak azokat a cégeket hívják meg, amelyek már elég érettek az amerikai piacra lépéshez, így szinte biztosan nem csalódnak a lehetőségben, hanem tényleg élni tudnak vele.
A komplex tudásátadás, a közvetlen üzleti és intézményi kapcsolatok, valamint a kiváló amerikai partnerek mind azt a célt szolgálják, hogy a magyar cégek megalapozott döntéseket hozhassanak, mielőtt belépnek az amerikai piacra. A HungarianHub ehhez egyedi tudásanyagot, helyismeretet és gyakorlati eszközöket biztosít, ezáltal nem egyszerűen hidakat épít, hanem valós, kézzelfogható lehetőségeket teremt a magyar vállalkozások számára az amerikai piac meghódításához.