Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Kiss Sándor és Biró Tamás társalapítók. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers

Ott a számlán a kétmillió euró

Magyar fintech startup nem kapott még ekkora befektetőt: kétmillió euró érkezett a Barionhoz és még kétszer ennyi jöhet hozzá, ha a csehországi terjeszkedéssel hozzák a terveket.   

Szóltak, ott a számlán a kétmillió euró – Bíró Tamás, a Barion Payment Zrt. társ-alapítója hitetlenkedik, amikor cége sajtótájékoztatója után beszélgetünk. Pedig nem olyannak tűnik, mint aki bármin nagyon meg tudna lepődni. A délelőtt még épp véglegesítették a cég sajtóközleményét arról, hogy sikerrel vonnak be tőkét, hatmillió euróról írtak alá szerződést, de az egész még feltételes módban volt, mert kellett a Magyar Nemzeti Bank jóváhagyása az üzletre. Mire kinyomtatták a közleményeket, berontott a cég jogásza, hogy megjött az engedély. Gyorsan átírtak mindent, rohantak a bejelentésre, miközben jött a banki üzenet. Amint a befektető értesült a jegybanki jóváhagyásról, azonnal nyomott pár gombot és mire az utolsó újságírói kérdés elhangzott a sajtótájékoztatón, a pénz ott figyelt a cég számláján.

Volt mit ünnepelni tehát a Barionnál kedd este, azt mondják, rettentően sokat melóztak a forrásbevonáson.

Az alapító-tulajdonosok, Bíró Tamás és Kiss Sándor mellett Pecsenye Roland volt IND-tulaj, most többek között Barion-befektető is mond sztorikat arról, hogy milyen kevesen értik a cég üzleti modelljét, ez pedig nem csak a jogi procedúrákat teszi hosszadalmassá, de az ideális befektető megtalálását sem segítette.

A magazinban kétszer is foglalkoztunk a Barion-sztorival, itt a forbes.hu-n pedig májusi cikkünkben írtunk arról, hogy nyárra várják a tulajdonosok a nagy bejelentést. Ebből ugyan télelő lett, de azt mondják, ideális partnerre bukkantak a Home Credit Group személyében. „Voltunk sok helyen bemutatkozni, prezentáltunk Berlintől Párizsig, de a befektetőjelöltek többsége elakadt ott, hogy hol van a bevétel?” – mondja Bíró Tamás, aki más modellben hisz.

barion_deal

Miroslav Boublik (Home Credit Group), Kiss Sándor és Bíró Tamás (Barion) boldog szelfije

A Barion az internetes bankkártya-elfogadásnál nem a jutalékra alapoz, hanem arra, hogy az ügyféladatok, a vevő vásárlási szokásainak ismerete jelenti az igazi értéket. Leegyszerűsítve: a mellett, hogy a legegyszerűbb, leggyorsabb ügyintézést, legkomolyabb ügyfélélményt akarja adni, a kereskedő partnereknek (döntően webáruház-üzemeltetőknek) nagyon alacsony díjat kínál, cserébe a vásárlási adatokat kéri. Bíró Tamás nem tart attól, hogy az ügyfelek féltve titkolni fogják az adataikat, preferenciáikat, mert nekik is előnyös az, ha vaktában lőtt reklámok helyett az érdeklődésüknek megfelelően célzott ajánlatokkal, akciókkal lepik meg őket a különféle szolgáltatók.

A Barion – az egyetlen magyar fintech startup, amely elektronikuspénz-kibocsátóként MNB-engedéllyel rendelkezik – tehát továbbra is abban hisz, hogy nem kell neki nyereség magából a kártyaelfogadásból. Abból elég a nullszaldó, ezért tud jóval az átlagos piaci ár alatt dolgozni, ami segíti a gyors növekedést, ügyfélszerzést. Magyarországon már 2600 webáruháznál tartanak, itt már lassan elérik, amit lehet, a nemzetközi terjeszkedéshez van szükség az új befektetőre.

A Home Credit többségi tulajdonosa az a PPF Group, amelynek a leggazdagabb cseh, Petr Kellner a fő részvényese.

A Home Credit a lakossági pénzügyi szolgáltatások területén Csehországban és Oroszországban piacvezető, de több közép-kelet európai és ázsiai ország mellett az Egyesült Államokban is vannak érdekeltségei. A hitelezés a fő profil tehát, e mellett indították nemrég a tőkebefektető üzletágat, melynek második „fogása” lett a Barion.

A tőkeinjekción túl a felek abban bíznak, hogy a Home Credit nemzetközi kapcsolatrendszere is komolyan segíteni tudja azt, hogy a Barion a Magyarországon tesztelt modellel máshol is hódítson. Az első cél Csehország, ahol a többszöröse a magyarnak a webes vásárlási hajlandóság. Aztán Ausztria, Németország és más régiós országok jönnek, de további, még nem publikus terveik is vannak persze.

A Barionnál még mindig csak 17-en dolgoznak, de most ezt legalább a duplájára növelik. A befektetés másik négymillió eurójához akkor jut a cég, ha a cseh piacra kalibrált eredményeket el tudja érni. Az időtávra Kiss Sándor egy-másfél évet becsül.

 

Művész számára szinte elengedhetetlen feltételnek tekintem az időnkénti semmittevés tevékenységét.

Somló István debreceni színidirektor Latinovits Zoltánnak