Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Két magyar lány startupja juttatná megfizethető online marketinghez a kisvállalkozásokat

A Briefly alapítói közös gyakornokoskodás után alapítottak együtt startupot. Bittera Réka és Tassonyi Csenge vállalkozása egy olyan szabadúszóplatformként indult, amely összeköti a freelancereket a kis- és középvállalkozásokkal, de azt látták, hogy ez még nem elég egy sikeres projekthez. Ma már saját projektmenedzserekkel viszik végig a hozzájuk fordulókat a digitalizáció, a weblapújítás és a social media kampányok folyamatain. Szerintük a szabadúszóké a jövő. A nemzetközi piac felé is kacsingatnak és befektetőt keresnek. 

A családtagokkal és a barátokkal alapított cégekkel kapcsolatban általában két iskola jelenik meg. Egyik szerint ez a biztos kudarc, másik szerint a biztos siker titka. Bittera Réka és Tassonyi Csenge esetében az utóbbi történt, de szerintük

fontos még a közös cég alapítása előtt megtapasztalni, hogy milyen együtt dolgozni.

2016-ban, karrierjük egyik első állomásán találkoztak. Mindketten az Ubernél voltak gyakornokok, amíg a céget ki nem űzték Magyarországról. A két közgazdász végzettségű lány ekkor külön-külön folytatta, de a barátság megmaradt. Mindketten marketingügynökségeknél helyezkedtek el, de a céljuk ugyanaz volt: kilépni a 9-től 5-ig tartó munkaidőből és saját vállalkozással helytállni a piacon.

Bittera Réka, Tassonyi Csenge és Mangó a Kaptárban. Egy dolgot hiányolnak nagyon ebben az időszakban: a személyes networking lehetőségeket.  // fotó: Sebestyén Lászó

„2019 márciusában végül megittunk egy kávét a Mazel Tovban és elhatároztuk, hogy közösen belevágunk” – mondja Réka. Akkoriban látták meg a Hiventures Startupher nevű versenyének a kiírását is, ahová jelentkeztek az ötletükkel, hogy szabadúszókat kössenek össze kis- és középvállalkozásokkal. „A reklámügynökségeknél láttuk, hogy szabadúszókat még mindig kontaktlista alapján keresnek. Erre kerestünk megoldást.”

Szerintük a kisebb vállalkozásoknak a reklámügynökségi árak általában megfizethetetlenek, de a megfelelő szabadúszók előkerítésére és a menedzselésére nincsen kapacitásuk.

A szabadúszók oldaláról egy ilyen platformhoz való csatlakozás pedig az ügyfélszerzést és a kapcsolatépítést könnyítheti meg.

A reklámügynökségek és a szabadúszóplatformok között félúton

„Az ötletet egy rövid piackutatással validáltuk. Azóta se kezdünk bele semmibe anélkül, hogy előzetesen ne teszteltük volna.” Az egynapos, húszezer forintból létrehozott fake door teszt alatt 380 érdeklődő regisztrált az oldalukra. Ez volt az első visszaigazolás arról, hogy érdemes a vállalkozásötletükkel tovább foglalkozniuk. Fake door teszt során a weboldalon a felhasználó egy olyan kezdőoldalt lát, mintha az már egy működő vállalkozásé lenne, és csak regisztráció után tudja meg, hogy valóban ez csak egy igényfelmérés volt. Ha egy oldalon ilyen és hasonló szövegekbe futunk bele, hogy „Köszönjük a regisztrációdat, de ez a funkció/szolgáltatás igazából még nem létezik. Értesítünk majd, amint elkészül” akkor fake door teszt alanyai voltunk.

Csenge és Réka ezután a Freelancer Festival és a Freedom X rendezvényein sétált oda vállalkozókhoz elmesélni nekik az ötletüket és arról kérdezni őket, hogy lenne-e igényük a szolgáltatásukra, ha megvalósul. Többen szándéknyilatkozatot is aláírtak.

A Stratupher versenyről végül az egyik nyertes csapatként kerültek ki, akkor még Freeasy néven. A díjhoz hozzátartozott egy 15 millió forintos Hiventures befektetés is, ami elég volt a startup beindításához. Pontos százalékokról nem beszélnek, de még mindig az alapítók a többségi tulajdonosok.

„A verseny előtt elhatároztuk, hogyha ezt megnyerjük, akkor nincs visszaút. Ezzel kell foglalkoznunk”

– mondja Csenge arról, hogy a startup indulása után nem sokkal mindketten felmondtak a munkahelyükön, hogy a Freeasyvel foglalkozzanak.

A vállalkozás szabadúszóplatformként indult, de 2019 végére újragondolták az üzleti modellt és ehhez új nevet is adtak a startupnak. Ahogy egyre több szabadúszóval és kis- és középvállalkozással találkoztak látták, hogy nem csak az összekötéssel van gond, hanem ahhoz is támogatásra van szüksége mindkét félnek, hogy sikeres projektet tudjanak zárni. Ekkor lett a cég neve Briefly, és kerültek a képbe a projektmenedzserek is, akik szintén szabadúszóként vannak a rendszerben.

Csenge a fejlesztésért és a salesért felel.  // fotó: Sebestyén Lászó

Ha egy cégnek segítségre van szüksége a marketingtevékenységével kapcsolatban, akkor feltölthet egy briefet a Briefly rendszerébe. Ott ezt minden regisztrált projektmenedzser látja, akik ezt továbbítják a szabadúszóknak. Aki úgy érzi, hogy ez az ő szakterülete egy árajánlattal jelentkezhet a munkára. Egy projekten több szabadúszó dolgozik a csapatban, jellemzően UX, UI designerek, marketing stratégák, social media menedzserek, szövegírók, hirdetési és SEO specialisták, grafikusok és weboldal-fejlesztők.

Azt, hogy ki kerül be az adott projekt csapatába a projektmenedzser dönti el és ő fogja össze később a munkájukat is.

A Briefly rendszere automatikusan továbbítja a projektmenedzser és a szabadúszók által megadott árakat a megbízó cégnek, így kerülik el a rejtett költségeket.

„Az ügynökségi működésben sokszor azt láttuk, hogy sem az árakban, sem a folyamatokban nem jelenik meg a transzparencia, ezt akartuk elkerülni.” Ha a cég elfogadja az árajánlatot, akkor letétben ki kell fizetnie az árát. Rékáék szerint ez mindenkinek biztonságot ad. A szabadúszók tudják, hogy legkésőbb három nappal a teljesítés után ki fogják fizetni a munkájukat, de addig nem juttatják el nekik a pénzt, amíg az ügyfél jóvá nem hagyta a teljesítést. Ha bármelyik fél elégedetlen lenne, azt a projektmenedzser kezeli, aki a projekt során minden lépést dokumentált.

Ezzel a Briefly most egy marketingügynökség és egy szabadúszóplatform között áll félúton. Az, hogy nem csak összekötik a freelancert a vállalkozásokkal, hanem végig is viszik a projektet, a versenyelőnyük lehet a szabadúszó-platformokkal szemeben. Az ügynökségeket a kedvezőbb szabadúszói árakkal és a gyorsabb és átláthatóbb folyamatokkal előzhetik be, de nehézség, hogy ezzel versenytársuk minden ügynökség és szabadúszó-platform is.

Emellett még sokszor meg kell mutatniuk a piacnak, hogy nem kizárólag az egyik vagy a másik a működésük fókusza.

Éppen most készült el az új weboldaluk, hogy ezt minél egyértelműbbé tudják tenni. A weblapújítást szintén Briefly-freelancerek végezték. Mindenkivel projektalapon dolgoznak. Jelenleg száz ügyfél, hétszáz szabadúszó és negyven projektmenedzser szerepel a rendszerükben. A szűk csapatot Rékán és Csengén kívül egy product owner, egy marketing menedzser, egy fejlesztő és három saleses kolléga teszi ki. Réka felel a marketingért és projektmenedzserekkel való kapcsolattartásért, Csenge a fejlesztésért és a salesért, de mindketten belelátnak a másik munkájába és a döntéseket együtt hozzák. A jövőben szeretnék a felelősségi köröket jobban elkülöníteni, és abba is sokszor belecsúsznak még, hogy túlterhelik magukat.

A Startupher után a Design Terminal és a K&H Start It programjában is részt vettek. Az itt szerzett mentori együttműködések Wenczel Richárddal és Szima-Mármarosi Balázzsal, a Datapolis CEO-jával a mai napig kitartanak. Mentorként van még mellettük Kardos Eszter is, akivel az ötlet megszületése óta konzultálnak. Vele még az Ubernél ismerkedtek meg. Eszter most Londonban felel az Uber Eats új termékeinek bevezetéséért. Szerinte Csenge és Réka előnye a startuppiacon, hogy az alapítók úgy vágtak bele a cégalapításba, hogy előtte több marketingügynökségnél is dolgoztak. Így volt megfelelő piaci rálátásuk és pontosan tudták, melyek azok a jó gyakorlatok, amelyeket ők is szeretnének alkalmazni, és melyek azok a folyamatok, amelyekre szeretnének egy hatékonyabb, saját megoldást fejleszteni. 

A bevételük a szabadúszók által fizetett jutalékokból áll, ez most 15 százalék projektenként. Tavaly több, mint 10 millió forint értékben valósultak meg Briefly-projektet, de az első évüket még veszteséggel zárták egyrészt azért, mert szinte mindenkinek adtak induló kedvezményeket, másrészt a 2020-as évben a fő fókuszuk a piacszerzés volt.  

Réka a marketinget viszi és tartja a kapcsolatot a projektmenedzserekkel // fotó: Sebestyén Lászó

Azt mondják, bár felmerülhetne, eddig még nem volt soha konfliktus abból, hogy a projekteken nem összeszokott csapatok, hanem addig egymást nem ismerő szabadúszók dolgoznak. „Mi ennek az ellenkezőjét látjuk. A hozzánk regisztrálók általában fiatal, millenial arcok, akik nyitottak egymásra. Mivel ők jelentkeznek a projektekre olyan csapattagok szoktak összeállni, akiket ugyanazok a dolgok mozgatnak meg.

Itt nincs olyan, hogy megkapod felülről az ügyfelet és azonnal találj ki valami kreatívat még akkor is, ha semmi közöd nincs ahhoz az iparághoz, vagy nincs megfelelő tapasztalatod.”

2020 hatása: több szabadúszó, nyitottabb ügyfelek 

Tavaly a legtöbben azzal fordultak hozzájuk, hogy segítsék őket a digitalizációban, weblapfejlesztésben és marketing kampányokban. Sok ügyfelük a járványhatás miatt kezdett el jobban az online felületére fókuszálni. Azok, akik eddig egyáltalán nem voltak jelen a nulláról kellett egy felfokozott versenyhelyzetben belépniük, akiknek volt weblapjuk, de nem fektettek rá nagyobb hangsúlyt

„feleszméltek, hogy újra kell építeniük az online startégiájukat és fejleszteniük kell ebbe az irányba, hogy helyt tudjanak állni a piacon.”

A visszatérő ügyfeleknek sem kell hosszú távú szerződéseket kötniük, azokat hónapról hónapra újítják meg. „Ez is egy megnyugvás lehet a kis- és középvállalkozásoknak ebben a kiszámíthatatlan helyzetben.” Rékáék tavaly márciusban egy ingyenes túlélőcsomagot is elérhetővé tettek, hogy segítsenek a kisvállalkozásoknak az online térben boldogulni a járvány ideje alatt. A 26 oldalas pdf-ben sales stratégiákról, digitalizációról, online eszközök használatáról és azonnal kipróbálható jó gyakorlatokról lehetett olvasni.

Szerintük a szabadúszóké a jövő munkaerőpiaca, de ehhez a megfelelő jogi háttér is kelleni fog // fotó: Sebestyén Lászó

Bár a járvány kezdetével sok vállalkozás elsőként a marketingköltéseit vágta el, a 2020-as évben a digitalizációs projektek megsokszorozódtak és az ügyfelek hozzáálllása olyan irányba változott, ami jót tesz a piacuknak. A vállalkozások azzal, hogy

látták a saját munkavállalóikon, hogy otthonról is hatékonyak anélkül is, hogy rálátnának a monitorjaikra nyitottabbak lettek a külsős szabadúszók bevonására.

Freelancer oldalról pedig egyre többen jelentek meg a piacon és kezdtek rugalmasan dolgozni. „A járványhelyzet okozta home office olyan kapukat nyitott ki, ahonnan már nem lehet teljesen visszaállni az előző, rugalmatlanabb munkavégzéshez. Ezt már a nagyobb cégek is belátták.” – mondja Réka.

A Briefly-alapítók szerint a szabadúszóké a jövő munkaerőpiaca, de ehhez fontos lesz később a megfelelő jogi háttér is, hogy megvédjék őket a kiszolgáltatottságtól. Erre külfölön már látni hajlandóságot. Idén márciusban például az Egyesült Királyságban kaptak munkavállalói jogokat az Uber sofőrjei. A döntés, miszerint megilleti őket minimálbér, a fizetett szabadság és a munkaközi szünet fontos precedens a megosztáson alapuló szolgáltatások jogi szabályozásában.

„Ha meghatározó piaci szereplők leszünk, akkor mindenképp fogunk ezért tenni.”

Márpedig szeretnének azok lenni. Az idei érvre a projektszám növelése a cél, jövőre szeretnének nyitni a nemzetközi piac felé is. Kelet-Közép európai régióban terjeszkednének, ehhez idén nyártól indítanák el a befektetői tárgyalásokat. 

Kiemelt kép: Sebestyén László / Forbes 

Oszd meg!