Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Fotó: Juanjo Vega

A NASA asztrofizikusa sem talált hibát a barcelonai magyar startup fejlesztésében

Az emberek szeretnek újra és újra visszatérni a számukra meghatározó pillanatokhoz – erre épített milliárdos üzletet Tóth-Czifra Zoltán. Az egyedi csillagtérképek létrehozására fejlesztett szoftverben a NASA asztrofizikusa sem talált hibát, az elmúlt 4,5 évben már több mint 360 ezer plakátot adott el. Azt viszont nem gondolta, hogy ennyi megható történetet kap majd a világ minden tájáról.

Mindenki ismeri a központozás fontosságát hangsúlyozó Let’s eat(,) Grandma! viccet, az azonban ritka, hogy egy névelő elhibázása nagy változásokat hozzon magával. Pedig ez történt a Barcelonában élő Tóth-Czifra Zoltán startupjával 2019-ben, amikor az amerikai sztárasztrofizikus, Neil deGrasse Tyson rosszul olvasta be a cég nevét a podcastje hirdetésében: Under Lucky Stars helyett következetesen Under the Lucky Starsnak hívta a startupot. A bakit végül levelezés, majd két promóvideó követte, ahol Tysonék hosszasan és szórakoztatóan mesélnek arról, mit is csinál a barcelonai cég.

Az, hogy épp a világ leghíresebb asztrofizikusa reklámozta Zoltán márkáját, nem véletlen, az Under Lucky Stars fő terméke egy egyénre szabható csillagtérkép.

A vásárló egy adott időpontot és helyszínt kiválasztva megnézheti, milyen volt az éjszakai égbolt egy számára fontos éjszakán, ha pedig tetszik neki, egy bekeretezett plakátként veheti meg.

Nem szabad két búcsúbulit tartani

Zoltán Cegléden nőtt fel, 15 éves kora óta keres pénzt fejlesztésből. Az elmúlt tíz évben az Egyesült Államokban, Lengyelországban, Finnországban és Spanyolországban is dolgozott fejlesztőként – Barcelonába két ízben is kiköltözött, egyelőre úgy tervezi, itt marad. („Nem szabad két búcsúbulit tartani magadnak, mert másodszorra már nem vesznek komolyan” – viccelődik.)

Már csak azért sem mozgolódna, mert az Under Lucky Stars is Spanyolországban van bejegyezve. A projektet már Barcelonából indította, munka mellett, esténként dolgozott rajta. Hobbiszinten értett a csillagászathoz, érdekelte, hogy le tud-e fejleszteni egy olyan programot, ami különböző csillagászati adatbázisok felhasználásával pontos képet tud adni az égboltról a megfelelő paraméterek beállítása után.

Under Lucky Stars product

Eddig 360 ezer plakátot adtak el // Fotó: Under Lucky Stars

„Gyerekkoromban volt egy csillagtérkép a falamon, az az általános verzió, amin az összes csillagjegy rajta van.

Egyszer eszembe jutott, hogy milyen jó dekoráció lenne az ágy fölé, és elkezdtem gondolkozni, hogy meg lehetne-e ezt csinálni valamilyen dátummal összefüggésben.”

Miután sikerült, keresett egy céget, ami átvállalta a gyártás, csomagolás és szállítás lebonyolítását, és 2016 novemberében elindította a webshopot. Beállított néhány Facebook-hirdetést, és várta, hogy jönnek-e a vásárlók. „Az az igazság, hogy senkit nem érdekelt. Már majdnem hagytam is az egészet a francba, végül is a célomat elértem, hiszen elkészítettem a saját csillagtérképemet.”

A NASA tudósa sem talált fogást rajta

Utolsó próbálkozásként fizetett 300 dollárt egy influenszernek egy Instagram-posztért, ettől az üzlet pedig azonnal beindult. Az első évben hirdetésekre nem is költött, a márkát csak influenszerek reklámozták – azóta néhány hónapot leszámítva mindet nyereséggel zárta, mára világszerte 360 ezer csillagtérképet adott el. A cég 2019-es árbevétele elérte a 7,5 millió eurót (azaz nagyjából 2,7 milliárd forintot) – közel dupláját az egy évvel azelőttinek, adózott eredménye 582 ezer euró volt.

Az alapítón kívül ma már kilencen alkotják a csapatot, a felük Barcelonából, a felük az ukrajnai Lvivből dolgozik. Utóbbi véletlenül alakult ki: Zoltán olyan céget keresett, ami képes 24 órás ügyfélszolgálatot ellátni. „Fontosnak éreztem, hogy azonnal válaszolni tudjanak a vásárlók kérdéseire, ne csak valami hülye robot legyen ott. Pont mint egy boltban.”

Zoltánt mindig foglalkoztatta, hogy vajon tényleg olyan pontosak-e a fejlesztései, mint gondolja, ezért

felkért egy, a NASA-nál dolgozó asztrofizikust, hogy ellenőrizze a munkáját.

„A hátterem a csillagászat és az asztrofizika, egy évtizedet töltöttem csillagok és bolygók tanulmányázásával a NASA tudósaként – meséli Tom Barclay. „Emiatt elég sok tapasztalatom van annak felmérésében, hogy az ehhez hasonló képek megfelelnek-e a valóságnak vagy sem.” Barclaynek egy korábbi projektje során az volt a feladata, hogy a Kepler űrtávcső által készített képeket kielemezze és megállapítsa, helyesen van-e a távcső elhelyezve. Az ehhez használt szoftverek segítségével ellenőrizte az Under Lucky Stars térképeit is. „Rengeteg különböző csillagtérképüket megvizsgáltam, sok olyan pozíciót választottam ki (például a sarkvidékhez köthető térképeket), amikor nagyobb a valószínűsége a hibáknak. Egyet sem találtam.”

Tóth-Czifra Zoltán / Fotó: Juanjo Vega

Tóth-Czifra Zoltán képein a NASA tudósa sem talált fogást. Fotó: Juanjo Vega

Torokvágós verseny

A honlapjukon gyűjtik a személyes beszámolókat, és egyáltalán nem csak születésnapok vagy évfordulók vannak köztük. Egy Christie nevű amerikai nő például a 2017. október elsejéről készíttetett csillagtérképet: ez volt az a nap, amikor barátja először szerelmet vallott neki a Las Vegas-i Stripen, közvetlenül azelőtt, hogy egy ámokfutó tüzet nyitott volna – a pár egy órán keresztül nem tudta, életben van-e a másik (58 embert lőttek le aznap). Akadt, aki azt a napot örökítette meg, amikor örökbe fogadta a húgát, más azt, amikor az apja halála után valaki új lehetőséget kapott az életre azáltal, hogy megkapta a motorbalesetben elhunyt férfi szerveit, megint más azt az időpontot, amikor kis híján elütött egy férfit, akivel azóta is boldogan él együtt. De például egy texasi tűzoltóság tagjai is csillagtérképpel állítottak emléket egy rákban elhunyt kollégájuknak.

„Nem számítottam rá, hogy ennyire a részesei leszünk majd idegenek életének – mondja Zoltán. – Naponta kapunk megható személyes történeteket a világ minden tájáról, nagyon jó érzés. Néha érnek is minket vádak, hogy ez tuti kamu.”

A „világ minden tájáról” kifejezés egyáltalán nem túlzás, eddig 169 országba szállítottak képeket, a legtöbben az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból, Ausztráliából, Kanadából, az EU-n belül pedig Olaszországból és Németországból rendelnek.

Tóth-Czifra Zoltán / Fotó: Juanjo Vega

A saját csillagtérképéhez a születésnapja dátumát állította be: nem maga miatt, hanem mert két ikertestvére a legfontosabb személyekek közt vannak az életében // Fotó: Juanjo Vega

A megható vásárlói visszajelzések gyűjtése mellett erősségük a hitelesség is: noha ma már Dunát lehetne rekeszteni a személyre szabott csillagtérképeket gyártó cégekkel (nem kell messzire menni, tavaly ilyenkor írtuk meg az Égboltkép sztoriját), a 2016-os alapítású márka az egyik legrégebbi a piacon. A koncepció egyszerűségéből adódóan a verseny brutális; vagy, Zoltán szavaival élve, „torokvágós”.

Még új szöveggel sem fáradtak

Előfordult már, hogy egy vevőjük szólt, hogy egy az egyben ellopták a dizájnjukat, volt olyan copycat, aki még azzal sem fáradozott, hogy a honlapján újfajta szöveg legyen. Néhány havonta egy munkatársa ellenőrzi a konkurenciát, de alapvetően igyekeznek előremenekülni. „A fogyasztónak jó, ha nagy a verseny, mi is igyekszünk arra koncentrálni, hogy miben vagyunk jobbak, mint mások.” Előnyük az is, hogy a világon mindenhova szállítanak, sok konkurensre jellemző, hogy inkább egy-egy régióra koncentrál, és csak azt próbálja lefedni.

2020 márciusában náluk is megcsappant a forgalom, az április-májusi időszakra viszont Zoltán azt mondja, felért egy „minikarácsonnyal” – a hirdetési piac bedőlésével bezuhant a CPM (ezer hirdetésre jutó költség) is, ez kapóra jött az Under Lucky Starshoz hasonló vállalkozásoknak. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, mennyire függenek a digitális hirdetésektől, úgyhogy Zoltán azóta is próbálja több platformra terelni a márka népszerűsítését: mostanában például a Tiktokon érnek el jó eredményeket, de lesz hirdetésük az amerikai Vogue és GQ magazinban, sőt tévében is.

„Tízből általában egy az, ami működik. Ezekre az indákra szoktunk később ráugrani” – mondja.

Annak idején elkezdte a BME mérnökinformatikus szakát, de soha nem fejezte be, és nem is érezte hiányát a diplomának: úgy érezte, munkahelyein legalább annyit tanul, mint az egyetemen tette volna. Az elmúlt években viszont diplomát szerzett a University of Londonon, software engineering szakon, hamarosan pedig Oxfordban kezdi a mesterképzést. „Azt szokta mondani a nevelőapám, hogy későn érő típus vagyok, de akkor nagyon. Úgy érzem, helyükre hullottak végül a puzzle darabkák.”

Borítókép: Juanjo Vega


Oszd meg!

Azért szeretem a közösségi médiát, mert olyan, mintha lenne egy újságom, csak veszteségek nélkül.