Négy egyszerű, hétköznapi példán keresztül mutatom be, hogy érdemes résen lenni, kérni és bízni mások jóindulatában. Magánemberként és vállalkozóként is.
1. Sorban állsz órákig vagy veszel egy forralt bort az ötödik embernek a sorban?
Ünnepi nyüzsgés, kígyózó sorok – ugye mindenkinek ismerős? Bónusz Brigád kupon beváltására készültem karácsony előtt pár nappal, így nem volt meglepő: három órás sor állt előttem. Vettem a sorban az ötödik embernek egy forralt bort, és ő tíz perccel később kihozta a vásárolt termékemet.
Ez jó példa arra, hogy egy kis extra beruházással és kedvességgel időt takarítasz meg, és rajtad kívül más is jól jár. Apró trükk, ami az üzleti életben is beválhat.
2. Nincs kuponod, de “akciós kést” akarsz venni. Megkérdezed, hogy vehetsz-e kupon nélkül is?
Néhány éve valamelyik kiskereskedelmi láncban a szokásos kupongyűjtős akcióban nagyon jó minőségű késeket lehetett venni. A családom és barátaim már lelkesen begyűjtötték az összes kis matricát. Én gondoltam, próba-szerencse, odamentem a pénztárhoz és illedelmesen megkérdeztem, hogy kupon nélkül nem vehetném-e meg a terméket. Igen volt a válasz.
Ha már észreveszed a lehetőséget, használd ki, bátran kérdezz, hiszen mindenhol nyílhat egy kiskapu, amiről mások nem tudnak (vagy éppen nem merik használni).
3. Be akarsz jutni az álomcégedhez alvállalkozóként. Megragadod a lehetőséget, hogy személyesen is bemutatkozz nekik?
Jon Olsson YouTuber, a Douchebags márka alapítója személyes kedvencem. Az egyik limitált szériás táskáját már megvettem, de szeretnék dolgozni is nekik. A cégüknél meghirdettek egy Head of Ecommerce pozíciót, amire jelentkeztem csak azért, hogy kapjak egy bemutatkozási lehetőséget. Ugyan még nem lett üzlet belőle, de elértem a célom: most már van direkt kontaktom a döntéshozókhoz, kis idő múlva pedig remélhetőleg együtt fogunk dolgozni.
Tippem: ne várj arra, hogy az álomcéged rádtaláljon, tedd meg te az első lépéseket! Nincs vesztenivalód. Keresd fel a számodra szimpatikus cégeket és mutasd meg magad nekik.
4. Végre találkozol egy példaképeddel. Felajánlanád neki a segítségedet?
Ne felejtsük el, példaképeink is csak emberek. Számomra az egyik etalon Steli Efti, startupguru, a Close.io alapítója, évek óta követem a The Startup Chat című podcastját. Példaértékű vállalkozó, fiatal kora ellenére komoly szakértelemmel és tapasztalattal. A Bécsben megrendezett Pioneers Festivalon találkoztam vele, és egy rövid bemutatkozás után felajánlottam neki, hogy SEO és tartalommarketing vonalon szívesen segítünk nekik. Teljesen nyitott volt az együttműködésre, kontaktot cseréltünk, azóta pedig már túl vagyunk egy sikeres pilotprojekten.
Mi a tanulság?
“Kérj és megadatik” – de pontosan tudd, hogy mit szeretnél, és merj kérni. (Egy korábbi Forbes-cikkemben bővebben kifejtettem már, hogyan mérlegelj célok és befektetett munka között.) Természetesen, mint az élet számos területén, a kérésekkel is csak mértékkel bánj – ne ess túlzásokba és ne vess be indokolatlan trükköket. Ne nyomulj erőltetetten – légy profi és tisztelettudó, ugyanakkor közvetlen. Így könnyen elnyerheted mások bizalmát és felkeltheted érdeklődésüket.
Vasvári Zsombor barátom lassan elhíresült mondása, hogy “if you are in business, you are in sales”. Szóval, ha már belekezdtél egy üzletbe, láttasd magad és add el a termékedet. Keresd a megfelelő lehetőségeket, partnereket, hiszen vállalkozóként (és persze a magánéletben is) szükséged van mások szimpátiájára és együttműködésére.
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.