Találkoztam a világ leggazdagabb magyar emberével

Kint meleg van, nehéz és párás idő. Bent hűvös és csend. 25 óra utazás, egy éjszaka és egy papírtányéron felszolgált amerikai reggeli (bagel, nagy pohár gyenge kávéval) áll mögöttem. Az […]

cover_1_new_2017_nov_peterffy

Bővebben

steve-jobs1

Tanulj meg lereagálni egy sértést Steve Jobstól

Oszd meg!

A sértés:
“Szomorú és tisztán látható, hogy nem érted miről beszélsz. Én például kiváltképp örülnék, ha egyértelműen elmondanád, hogyan tervezitek a Javát és a hozzá kapcsolódó technológiát az OpenDoc-ba beépíteni. Valamint érdekelne és elmondhatnád nekünk, hogy min dolgoztál te konkrétan az elmúlt 7 évben.”

 

 

 

Egy dolgot fontos megértenünk. Sokszor szeretteink is a sértés módszertanához fordulnak, csakhogy jobban érezzék magukat, vagy bizonyítsák igazukat. Pedig nem lesz ettől jobb nekik. Ez a típusú visszajelzés természetesen nem ugyanaz, mint az építő kritika.

Különbség van támogató és támadó kritika között.

A kérdés tehát, miként reagáljunk egy támadó jellegű inzultusra? Steve Jobs figyelemre méltó módon mutatja be, milyen a helyes válaszadási módszer.

Jobs egy évtizedes kihagyás után 1997-ben tért vissza az Apple-höz. Az éves fejlesztői konferencián kellett a fent idézett kérdésre válaszolnia. Nem elég, hogy jogos és kemény támadást kapott, de mindezt nyilvánosan, ami a legtöbb embert padlóra küldené. Engem biztosan.

Steve reakciója:

*   Megállt, szünetet tartott, hogy visszafogja az indulatait. 
*   Egyetért a sértő személlyel.
*   Mindenki más számára feltárja a távlati képet, a ‘big picture’-t.
*   Őszinte és az esendőségét, sebezhetőségét előnyére fordítja.
*   Elismeri és megdicséri a munkatársait.
*   Kemény befejezéssel él.

Vegyük részletesen a fent említett pontokat:

Megállt, szünetet tartott, hogy visszafogja az indulatait. Ez egyben a legnehezebb és legfontosabb rész.

Először mindig vegyünk egy mély levegőt, lépjünk vissza egyet és értékeljük a helyzetet. Könnyű mondani, nehéz megtenni. De gondolkodjunk. Csöndben.
Steve esetében az a 10 másodperc az örökkévalóságnak tűnhetett, ezalatt ő mégis ivott egy korty vizet és átgondolta a lépéseit.

“Tudod, sok mindenkinek meg tudsz felelni, de sosem tudsz mindenkinek…”

Még egy szünet, kb. 8 másodperc…

Ha egy útravalót ajánlhatok ebből a cikkből, az a szünetek értéke. Ez a technika sok másodperces türelmet igényel, mielőtt bármit is cselekednénk.  A szünet igazi értékét az érzelmünk kontrolálása és reakciónk átgondolása adja. Mielőtt bármi olyat mondunk vagy teszünk, amit megbánnánk. A videóban jól látható, hogy ez az idő Steve Jobs-nak pontosan egy átgondolt és hatásos válasz kialakítását biztosítja.

Egyetért a sértő személlyel.

“Az egyik legnagyobb kihívás a változás és fejlődés előremozdításában, hogy emberek, mint ez az úriember, jobban látnak dolgokat, igazuk van… Néhány dologban.”

Vitatott stratégia egy konfliktus helyzet feloldására a közös szemszög, közös értékrend megtalálása a visszatámadás helyett. Steve Jobs ezen módszer helyes használatát tökéletes módon illusztrálta. Még el is ismeri, hogy több része van a szóban forgó OpenDoc-nak, amit Steve maga sem ismer.

De egy CEO-nak nem az a feladata, hogy minden egyes kis dologgal tisztában legyen – Steve elmondása alapján.

Mindenki más számára feltárja a távlati képet, a ‘big picture’-t.

Steve Jobs ezután elmondta, hogy mi is az ő feladata az Apple-nél: az összes szoftver minden funkciójának ismerete helyett inkább a nagy képet, a legfontosabb jövőben stratégiai lépéseket, azaz a víziót kell látnia és ehhez igazítani a csapatot.

“A legnagyobb kihívás, hogy miként hozod össze a hosszútávú célokat az éves (tíz) milliárd dolláros eladásokkal. Amit az évek során megtanultam az az, hogy mindig a felhasználói élménnyel kell kezdeni és onnan ráktaktikával visszafejteni a technológia szintjére. Sosem fordítva. Nem kezdhetsz a technológiával, majd ha kész, kitalálod kinek is adod el.”

Akármilyen nagyzolósnak hangzott annó (is), mégis, az idő Steve-et igazolta.

Őszinte, és az esendőségét, sebezhetőségét előnyére fordítja.

A fogyasztóközpontú szemléletről az alábbiakat tette hozzá Jobs:

“És talán többször vétettem ilyen hibát, mint bárki itt a teremben. És a sebeim, kudarcaim keményen bizonyítják ezt. Tudom, ez a helyzet.”

Ez a mondat több szinten durva. Nem csupán víziót ad, de a saját kudarcait, tanulási folyamatát használja a hitelessége megteremtésére. Őszinte. Zseniális. Továbbá a társtulajdonosok és részvénytulajdonosok számára ezt haszonként tünteti fel.

Elismeri és megdicséri a munkatársait.

“Elég sok ember dolgozik nagyon, de nagyon keményen az Apple-nél”. Steve Jobs még meg is említ néhányat név szerint a többszáz fős csapatból. “A tőlük telhető legtöbbet teszik meg.”

Ezzel a két mondattal Steve elismerte a csapatát, támogatta őket és mögéjük állt. Egy egységet képeznek. Ott, abban a pillanatban tudatja velük, hogy számíthatnak rá – és ezzel a csapatot is maga mögé állította.

Kemény befejezés.

“Amúgy, biztosan fogunk hibázni. Több hibát is ejtünk majd az út során. És ez jó! Mert legalább folyamatosan hozunk döntéseket. A hibákat pedig észrevesszük, tanulunk belőlük és kijavítjuk őket.”

 

 

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő