Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Óriásvállalatok, ahol a legjobb nőnek lenni

Akarás, odafigyelés, befektetési szándék. Talán ezek a legfontosabb elemek ahhoz, hogy egy legalább ezer főt foglalkoztató vállalat Amerika legjobb munkáltatói közé kerülhessen a nők szemében. A Forbes harmadik alkalommal készítette el a legjobb munkáltatókat női szemszögből soroló 300 fős listáját, 75 ezer amerikait kérdeztek meg munkáltatóikról 31 iparágból. A legnagyobb zuhanást a Google mutatta be.

Idén májusban az amerikai REI sport-, utazási eszköz és ruházati márka CEO-ja megerősítette: a cég elkötelezett marad hitvallása mellett, miszerint előbb az emberek, aztán a profit. Diverzitás, egyenlőség, befogadás jelszavaikkal vezetői tréninget biztosítottak minden menedzserüknek 2019-ben, és a tudatalatti előítéletekkel foglalkozó képzést mind a 14 ezer dolgozójuknak. Tavaly 38 százalék volt boardjukban a nők aránya, senior csapatvezetőik között 50 százalék, kereskedelmi vezetőik között 44 százalék, teljes állományukban pedig 45 százalék. 2017-ben alapított, Force of Nature nevű kezdeményezésén keresztül a REI egymillió dollárt fektetett olyan szervezetekbe, amelyek segítenek összekötni a nőket a természettel. Ezen kívül a cég kibővítette ruhakollekcióját a nők számára a 14-es és nagyobb méretekkel. Ezzel a REI idén az amerikai Forbes által végzett kutatás első helyezettje a munkáltatókat a női munkavállalók szempontjából rangsoroló listán.

Második helyre 87,03 ponttal az Unilever került. A fogyasztói javak óriása márciusban közölte, hogy globálisan elérte a nemek közti kiegyensúlyozottságot menedzsmentjében, tízéves programja tervezett végdátuma előtt egy évvel.

Mérned kell, hogyan teljesítesz mint vállalat, hogy tudd, hová kell igazán irányítanod a figyelmed – nyilatkozta a tavaly még csak 6. helyen álló cég diverzitás- és kultúrákon átívelő marketingért felelős vezetője.

Az Unilever különösen figyel olyan területekre, ahol a nők jellemzően alulreprezentáltak, például pénzügy, irányítás, technológia, ellátásilánc-menedzsment. Nem jellemzi már őket a 9-től 5-ig tartó munkaidő, a rugalmas munkaidőből pedig különösen a családjaikat ellátó nők profitálnak.

A lista 4. helyezettje az 53. helyről érkezett. A Hartford biztosítótársaság csaknem 85 pontját főleg annak köszönheti, hogy hosszú távon fókuszált a legnagyobb tehetségek megtalálására, állítja a cég diverzitásért felelős vezetője, Susan Johnson. Munkájuk a 2008-as válsággal indult.

„Kiszélesítettük a tehetségszűrőnket, kitágítottuk magunk számára a jó fogalmát és sokat fektettünk a folyamatrendszerbe.”

A Hartford komolyan veszi belső munkavállalói felméréseinek eredményeit is, ebből derült ki például, hogy a színesbőrű nők úgy érzik, rájuk nem fordít elég figyelmet munkáltatójuk. „Szóval mélyen alá kellett merülnünk a beszélgetésekbe az itt dolgozó színesbőrű nőkkel” – mondja Johnson.

Az amerikai Forbes idei listáján számos olyan munkáltató is szerepel, amely a járvány miatt a létszámleépítés eszközéhez nyúlt, például a 3. helyezett Ulta Beauty és a 38. Groupon. Mások ennél is kellemetlenebb hírekkel kerültek címlapokra. Az Ernst & Young azzal váltott ki felháborodást, hogy szemináriumán olyan szexista megállapításokat tett, mint például hogy a nők agya 6-11 százalékkal kisebb a férfiakénál. Ennek ellenére az EY a tavalyi 64. helyéről képes volt 51. helyére mászni.

Ezzel szemben a Google az 55. helyről a 95-re esett, miután egy vezetője lemondott a munkahelyen futó aggályos kapcsolatai miatt, és más szexuális visszaélések gyanúja is felmerült a vezetőségben, illetve tüntetések indultak a vállalat munkavállalói politikája ellen.

A lista 5. helyén a Coca-Cola végzett, az Estée Lauder 7., a Kellogg 17., a PayPal 34., H&M 41. a Harvard 41. A 300 szereplős sor végére épp hogy felfért többek között a Philips (282.), a Caterpillar (289.) és a T-Mobile (299.).

Módszertan

Az amerikai Forbes a Statista piackutatóval közösen idén harmadszor vizsgálta a női munkavállalók szemszögéből az USA legnagyobb munkáltatóit. Az eredményekhez 75 ezer olyan amerikait kérdeztek meg, közöttük 45 ezer nőt, akik legalább ezerfős vállalatoknál dolgoznak. A kérdőívezés anonim módon zajlott. A felmérés rákérdezett az adott munkáltató munkakörülményeire, a munkahelyi diverzitásra, vagy például hogy mennyire szívesen ajánlaná az adott dolgozó munkahelyét másoknak. Ha a munkahelyen dolgozók férfi- és női válaszai között jelentős különbségek mutatkoztak, a Statista azt figyelembe vette és kiegyensúlyozta.

A felmérésben arra is megkérték a kitöltőket, hogy értékeljék munkahelyüket a szülési szabadság, diszkrimináció és fizetéskülönbségek szempontjából. A végső lista szereplője az a 300 vállalat, amely a legtöbb ajánlást kapta és a legsokszínűbb vezetőséggel rendelkezik.

A teljes, 300 fős lista itt böngészhető.

Nyitókép: AllGo / Unsplash

Oszd meg!