Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Így mondj fel jól a munkahelyeden!

A covid kezdete óta egyre többen vágnak bele a karrierváltásba. Vannak, akik kényszerből, és vannak, akik jobb lehetőségek reményében lépnek, de az, hogy hogyan hagyjuk ott a munkahelyünket, a jövőbeli lehetőségeinkre is mindenképp kihat.

A Harvard Business Review összegyűjtött néhány kérdést, amit érdemes átgondolnod, mielőtt kilépsz a mostani munkahelyedről.

Biztosan a felmondás visz most a legjobban előre?

Mielőtt elhamarkodott döntést hoznál, érdemes alaposan mérlegelni, hogy valójában mi motivál a változásra. Akár rájöttél, hogy más iparágban, más munkakörben szeretnél dolgozni, vagy esetleg a vállalkozói vagy a szabadúszói létet fontolgatod, mielőtt kilépsz, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • A megfelelő cégnél dolgozom most ahhoz, hogy elérjem a céljaimat?
  • Jó pozícióm van itt?
  • A mostani munkaköröm azt a karrierutat szolgálja, amit szeretnék?

Ha ezekre nem a válasz, akkor érdemes új lehetőségek után nézned. Ha azonban a megfelelő cégnél vagy, akkor lehet, hogy házon belül meg tudod oldani azokat a problémákat, amelyek miatt váltanál.

Van már máshol szerződésed?

Az anyagi biztonságunk érdekében, ha tehetjük, akkor mondjunk fel, amikor már aláírt szerződésünk van az új helyünkön. Ezzel a munkakeresés időszakát még biztonságban tölthetjük, és az önéletrajzunkban sem marad több hónapos tátongó űr.

Legyen bebiztosított az új helyünk, mielőtt felmondunk!

Két esetben azonban mégis inkább mondjunk fel akkor is, ha még nincsen máshol fix helyünk: akkor, ha a mostani munkakörünk negatív hatással van a testi és a lelki egészségünkre, vagy a munka és a magánélet közötti egyensúlyunkra, és akkor,

ha azt gyanítjuk, hogy a vállalat illegális és etikátlan tevékenységekben is részt vesz.

Kinek mondd el először, hogy otthagyod a munkád?

Ha már eldöntötted, hogy felmondasz, először mindenképp a főnöködet tájékoztasd! Így elkerülöd azt a kellemetlen helyzetet, hogy előbb tudja meg mástól, hogy elmész a cégtől, minthogy te magad mondhattad volna el neki. Azért is érdemes erre figyelni, mert a következő munkaadód nagy valószínűséggel ki fogja kérni az előző felettesed véleményét,

és ezt nem érdemes az utolsó pillanatban csorbítani.

Milyen indokokat említs a kilépésnél?

„Elmegyek innen, mert utálok itt minden percet” – még ha igaz is, lehetőleg ne ezzel a szöveggel mondj fel. Felmondáskor igyekezz tapintatos lenni, de közben figyelj arra is, hogy egyenes maradj!

Azt, ha a cég már nem visz előre abban, hogy elérd a karriercéljaidat, vagy esetleg már új célokat tűztél ki magad elé, nyugodtan oszd meg a főnököddel, de a személyeskedést mindenképpen kerüld el!

Meddig maradj a felmondás után?

Ha teheted, ajánld fel, hogy a szerződésben meghatározott felmondási időtől egy kicsit tovább maradsz a cégnél! Ez sokat segíthet abban, hogy megtalálják a megfelelő utódodat, és a vállalatot sem éri akkora sokként a kieső jó munkaerő.

Ezzel nem csak az előző munkahelyeddel, hanem a saját szakmai reputációddal is jót teszel.

Mivel töltsd a munkahelyeden az utolsó heteidet?

Miután beadtad a felmondásodat két fontos dolgod van. Az egyik az, hogy tegyél meg mindent azért, hogy a még futó projektjeid zökkenőmentesen befejeződjenek, mire kilépsz a vállalattól, a másik pedig az, hogy időt tölts azokkal a kollégáiddal, akikkel szeretnéd a jövőben is tartani a kapcsolatot.

Kivel tartsd a kapcsolatot?

Amikor az új munkahelyeden lekötnek az új kapcsolatok kiépítése, akkor se feledkezz meg az előző munkakörödben kiépítettekről sem.

Lehet, hogy néhány év múlva újra visszahívnak az előző cégez egy magasabb pozícióba, vagy más, új lehetőséghez fog hozzásegíteni a volt főnököd.

Borítókép: Romain V. // Unsplash


Oszd meg!